آفتاب

آنگ سان سوچی: دموکراسی میانمار شبیه به "کودک مبتلا به سوءتغذیه" است

آنگ سان سوچی: دموکراسی میانمار شبیه به "کودک مبتلا به سوءتغذیه" است

رهبر اپوزیسیون میانمار، دموکراسی نوپای کشورش را با "کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ای" مقایسه کرد که نمی‌تواند در محیطی که در آن سیاستمداران بیشتر از حقوق مردم به دنبال قدرت شخصی خود هستند، رشد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "آنگ سان سوچی"، رهبر اپوزسیون میانمار در جمع هزاران تن از طرفدارانش گفت: اگرچه پنج سال از به وجود آمدن دموکراسی در میانمار می‌گذرد اما این دموکراسی همچنان نوپا است.

در بازی قدرت پیش از انتخابات سراسری هشت نوامبر سال جاری میلادی "شو مان"، یکی از نزدیک‌ترین متحدان آنگ سان سوچی از سمت خود به عنوان رئیس حزب حاکم میانمار برکنار شد و در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که وی برای نامزد شدن برای عالی‌رتبه‌ترین مقام این کشور واجد شرایط نباشد.

کارشناسان می‌گویند، شو مان احتمالا به خاطر آنکه تهدیدی برای "تین سین"، رئیس‌جمهوری میانمار محسوب می‌شود، از سمتش برکنار شده است. تین سین از حمایت مستحکم نظامی برخوردار است و علاقه خود را برای ریاست‌جمهوری برای دور دوم ابراز کرده است.

آنگ سان سوچی گفت: میانمار شبیه به یک کشور دموکراتیک مبتلا به سوءتغذیه است. نامزدهای انتخابات نباید برای قدرت رقابت کنند بلکه آنها باید برای قبول مسوولیت مردم رقابت کنند.

حاکمان نظامی میانمار در سال 2010 میلادی با اعطای قدرت به یک دولت غیرنظامی موافقت کردند. اما این گذار قدرت پر از فراز و نشیب بوده است. با وجود آنکه تغییرات مهم و چشمگیری از جمله آزادسازی زندانیان سیاسی و آزاد کردن رسانه‌ها صورت گرفته اما کارشناسان می‌گویند، بسیاری از این اصلاحات صوری هستند.

آنگ سان سوچی گفت، پس از نیم قرن دیکتاتوری، باید تغییری در نگرش مردم نسبت به دولت به وجود آید.

وی افزود: مردم جرأت ندارند بگویند که دولت نیازمند تغییر است چراکه فکر می‌کنند این مساله غیرقابل بیان یا یک جرم است. در کشورهای دموکراتیک احزاب سیاسی تمام مدت سیستم‌ها و دولت را تغییر می‌دهند.

انتهای پیام

کد N929016

وبگردی