آفتاب

نمایندگان سومالی به دنبال استیضاح رییس جمهور

نمایندگان سومالی به دنبال استیضاح رییس جمهور

قانونگذاران پارلمان سومالی بی توجه به هشدارهای بین‌المللی درباره بی ثباتی در این کشور و برهم خوردن صلح در صورت استیضاح رییس جمهوری، می‌گویند که به دنبال رای عدم اعتماد به "حسن شیخ محمود" به خاطر فساد هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، قانونگذاران مخالف دولت سومالی اوایل هفته جاری حسن شیخ محمود،‌ رییس جمهوری این کشور را به فساد متهم کرده و گفتند که رهبری این کشور آفریقایی باید در پارلمان استیضاح شود.

یکی از قانونگذاران در پارلمان سومالی و موافق طرح استیضاح رییس جمهوری گفت: این اقدام باهدف تخریب اقدامات برای صلح در کشور نیست و برای بهبود شرایط مطرح شده است.

یکی دیگر از قانونگذاران گفت که این استیضاح اوضاع را در سومالی تغییر می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از قانونگذاران پارلمان سومالی موافق رای عدم اعتماد به رییس جمهوری این کشور هستند اما اعلام کرده‌اند که با رای اکثریت در پارلمان موافق خواهند بود.

دست کم رای 90 تن از اعضای پارلمان برای بررسی طرح استیضاح رییس جمهوری سومالی مورد نیاز است. دو سوم پارلمان 275 نفره این کشور از این اقدام برای برکناری رییس جمهوری کشورشان حمایت می‌کنند.

این طرح درحالی مطرح شده که سازمان ملل،‌ کشورهای منطقه و نیروی حافظ صلح اتحادیه آفریقا همگی مخالف استیضاح هستند و آن را تهدیدی علیه صلح و ثبات نسبی در کشوری می‌دانند که اخیرا از شر شبه نظامیان و اقدامات برهم زننده خلاص شده است.

این دو نهاد در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را بابت این اقدام پارلمان سومالی ابراز کرده و خواستار توقف این امر شدند.

رییس جمهوری کنونی و پارلمان سومالی در سال 2012 توسط شورای ریس سفیدان منصوب شدند.

انتهای پیام

کد N928320

وبگردی