آفتاب
یک عضو اصولگرای مجلس تشریح کرد

نقش جریان‌های سیاسی در از بین رفتن بی اعتمادی به احزاب

نقش جریان‌های سیاسی در از بین رفتن بی اعتمادی به احزاب

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس معتقد است به دلیل عملکرد نادرست برخی سیاستمداران ، افکار عمومی جامعه اعتمادشان را نسبت به کار سیاسی تشکیلاتی و تحزب از دست داده اند.

وی بر این باور است نقش چهره های سیاسی در ترمیم این خدشه تاثیرگذار است.

علیرضا خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) تصریح کرد: معنا و مفهوم کار حزبی در ایران یعنی حضور خانوادگی، فامیلی و وابستگان سیاستمداران در پست های سازمانی، پس کار حزبی در ایران هم اکنون هم وجود دارد ولی با معنای واقعی آن فاصله معناداری دارد.

نماینده مردم سمنان و مهدی شهر با تبیین تفاوت احزاب واقعی و فامیلی، گفت: حداقل نفعی که کار حزبی دارد این است که مردم گفتمانی را به میل خود می پذیرند که آن گفتمان علاوه بر مبانی نظری ، پاسخگوی عملکرد خود است،‌خلائی که هم اکنون وجود دارد همین است. افراد توسط وابستگان فکری ، خانوادگی و فامیلی در پست های سازمانی قرار می گیرند ولی تعهد چندانی به انجام امور غیرشخصی و باندی ندارند.

وی افزود:‌ کشور از این ناحیه دو آسیب عمیق دیده است هم با تغییر دولت از صدر تا ذیل افراد در سازمان ها تغییر می‌کنند و هم هیچ مقامی ،‌مسئول شعارها و قول های خود نیست. در حالی که اگر ساختار حزبی در کشور به معنای درست آن وجود داشت ، تغییرات انجام شده همراه با پاسخگویی بود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ابزار تاسف کرد: از ناحیه کار سیاسی تشکیلاتی در جهان منحصر به فردیم . به همین دلیل فرهنگ هر تشکیلاتی در ایران هرگز نهادینه نشده و مردم اقبالی به انجام امور سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در قالب ساختار و تشکیلات ندارند.

خسروی در پیشنهادی خواستار توقف این وضعیت در دهه چهارم انقلاب شد و افزود:‌برای اصلاح رویه های سیاسی نادرست باید از راس آغاز کرد. در حال حاضر به دلیل فقدان نگاه و رفتار حزبی مبنای عزل ونصب مدیران باید در شایسته سالاری باشد، مسأله ای که در حال حاضر در کمتر دولتی مشاهده شده است.

به گفته نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در مجلس ، ریشه بی اعتمادی افکار عمومی مردم ایران به کار تشکیلاتی عملکرد خود محورانه حزب توده است.

وی افزود:‌ پس از آن حزب جمهوری اسلامی پس از انحلال حزب توده در ایران تا مدتی سعی کرد کار سیاسی تشکیلاتی را به مسیر واقعی خود برگرداند اما به دلیل به شهادت رسیدن اعضای اصلی و از آن گذشته خاستگاه دولتی آن نتوانست انحراف ایجاد شده توسط حزب توده در ساختار سیاسی کشور را ترمیم کند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تمایل چهره ها و سیاستمداران به کار تشکیلاتی را بستر مناسبی برای ترمیم پاره ای مسائل دانست و افزود:‌ معتقدم جریان های سیاسی از اصولگرا، اصلاح طلب و پایداری با معرفی تفکر و گرایش سیاسی خود به مردم، بستر جمع شدن هواداران و همفکران سیاسی و اقتصادی خود تحت نام و پرچم مشخص به وجود آورند و سازوکار و مشرب فکری خود را تعریف کنند و اجازه گردش نخبگان به هواداران و همفکران سیاسی را در داخل تشکیلات خود بدهند. در صورت ایجاد و توسعه چنین ساختارهایی رفته رفته می توان افکار عمومی را از نظر فکری و روانی نسبت به کار تشکیلاتی خوشبین کرد.

انتهای پیام

کد N928093

وبگردی