آفتاب

مخالفت داود اوغلو با اعلام حکومت نظامی در شرق ترکیه

مخالفت داود اوغلو با اعلام حکومت نظامی در شرق ترکیه

نخست وزیر ترکیه با درخواست رهبر حزب حرکت ملی برای اعلام حکومت نظامی در مناطق ناامن شرقی مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تودی زمان، «احمد داود اوغلو» ضمن مخالفت با درخواست «دولت باغچه لی» رهبر حزب حرکت ملی ترکیه برای اعلام حکومت نظامی در مناطق شرقی این کشور گفت آنکارا به هر قیمتی متعهد به فعالیت در چارچوب دمکراسی است.

باغچه لی اخیرا با اشاره به شدت گرفتن حملات تروریستی در مناطق شرقی ترکیه، تشکیل جلسه شورای امنیت ملی و اعلام حکومت نظامی در بخش های ناآرام را خواستار شد. با این حال داود اوغلو ضمن مخالفت با این درخواست یاد آور شد دولت ترکیه در سال ۱۹۹۷ نیز به دلیل فشارهای موجود ناچار به اتخاذ چنین تصمیمی شد که نهایتا به کناره گیری دولت انجامید.

این اظهارات دو روز پس از اعلام شکست مذاکرات حزب حاکم عدالت و توسعه با احزاب اپوزیسیون برای تشکیل دولت ائتلافی بیان می شود. انتظار می رود با این روند «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ماموریت تشکیل دولت اقلیت را به «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوریخواه خلق» بدهد.

روز پنج شنبه منابع آگاه در حزب جمهوریخواه خلق به نقل از قلیچدار اوغلو اعلام کردند وی آماده است تا در صورتی که رئیس جمهور ترکیه حکم تشکیل دولت را به وی ارائه کند، به تشکیل دولت اقلیت مبادرت نماید.

گفتنی است ترکیه طی هفته های اخیر شاهد حملات تروریستی متعدد به ویژه در مناطق مرزی شرقی بوده است. این حملات در پی تصمیم دولت ترکیه برای حمله به مواضع حزب منحله کارگران کردستان (پ ک ک) شدت گرفته است.

کد N928001

وبگردی