آفتاب

آمانو ادعاها درباره متن توافق ایران و آژانس را تکذیب کرد

آمانو ادعاها درباره متن توافق ایران و آژانس را تکذیب کرد

واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم شادیه نصرالله نوشت:
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اظهارات مطرح شده را در مورد اینکه ایران به نمایندگی از آژانس از مرکز نظامی پارچین بازدید خواهد کرد، رد و آن را « تصویری غلط »‌ توصیف کرد، موضوعی که می تواند به موفقیت یا شکست موافقتنامه هسته ای ایران با قدرت های بزرگ جهان کمک کند.

بدون تایید پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال موافقتنامه تاریخی 14 ژوئیه با قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، تهران نمی تواند با کاهش تحریم های اقتصادی بین المللی روبرو شود.

هرگونه نشانه از اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر نخواهد بود بخش ایرانی این موافقتنامه یعنی محدودیت های شدید بر برنامه انرژی هسته ای ایران را به طور مستقیم راستی آزمایی کند ممکن است باعث شود باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تصویب این موافقتنامه در کنگره تا ضرب الاجل 17 سپتامبر با مشکلات بیشتری روبرو شود.

براساس اطلاعاتی که برخی کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در اختیار این نهاد بین المللی قرار داده اند ، ایران ممکن است در گذشته در مرکز پارچین آزمایش های هیدرودینامیک انجام داده باشد تا واکنش برخی مواد خاص را تحت فشار بالا ازجمله انفجار هسته ای بررسی کند.

اسوشیتدپرس بر اساس نسخه ای از یک موافقتنامه جانبی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است اعلام کرد ایران در اقدامی غیر معمول و بر اساس یک موافقتنامه محرمانه با آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه پیدا خواهد کرد از کارشناسان خود برای بازرسی یک تاسیسات مشکوک استفاده کند. احتمال داده می شود این تاسیسات به منظور ساخت سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گرفته باشد. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور معمول چنین بازرسی هایی را انجام می دهد.

اما آمانو روز پنجشنبه در بیانیه ای قاطعانه اعلام کرد :« برخی اظهارات در مورد اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت بازرسی های هسته ای را به ایران داده باعث ناراحتی من شده است. چنین اظهاراتی ارائه تصویری غلط از راهی است که ما براساس آن کار مهم راستی آزمایی را انجام خواهیم داد.»

براساس نقشه راه توافق شده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنار موافقتنامه سیاسی 14 ژوئیه بین ایران و شش قدرت جهان ، جمهوری اسلامی ملزم است اطلاعات کافی را درمورد فعالیت های هسته ای گذشته خود در اختیار آژانس قرار دهد و این نهاد ناظر مستقر در وین نیز تا پایان امسال گزارشی در این خصوص ارائه خواهد کرد.

ایران مدتها برسر راه تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای این کشور که تا حد زیادی به دوره پیش از سال 2003 باز می گردد مانع تراشی کرده است و تاکید دارد اطلاعات ارائه شده به آژانس درمورد چنین فعالیت هایی ساختگی است و صحت ندارد.
ایران همچنین تاکید دارد برنامه هسته ای این کشور از هیچگونه ابعاد نظامی برخوردار نیست و صرفا اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت گزارش های منتشر شده در رسانه ها درباره چنین توافقی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها نوعی حدس و گمان است.

5252

کد N927951

وبگردی