آفتاب
ضمن تاکید بر نگاه توسعه‌ای به صنایع دستی

کاظم جلالی: برنامه‌نویسی در ایران بیشتر شبیه انشاءنویسی است

کاظم جلالی: برنامه‌نویسی در ایران بیشتر شبیه انشاءنویسی است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به پژوهش‌هایی که برای آسیب‌شناسی برنامه‌نویسی در ایران در مجلس انجام شده گفت: طی این پژوهشها متوجه شدیم برنامه‌نویسی در ایران بیشتر شبیه انشاءنویسی است.

به گزارش خبرنگار صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم جلالی نماینده و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که در هم‌اندیشی چگونگی تحقق مبانی برنامه ششم توسعه در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخن می‌گفت به نگاه کیفی به برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: این گونه برنامه‌نویسی از هیچ گونه جامعیتی برخوردار نیست و نمی‌تواند برای کشور مفید باشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون که با شما صحبت می‌کنم تردید دارم باید برنامه بنویسیم یا ننویسیم مگر اینکه دولت و مجلس تحولی در روش برنامه‌نویسی ایجاد کنند.

او با بیان مثالی گفت: خوب است در برنامه نویسی به ما کمک کنید تا ببینیم به چه مشکلاتی باید توجه شود تا تحولی در کشور ایجاد شود وگرنه تا پنج سال آینده انشاهایی که قبلا هم نوشته شده به عنوان برنامه تکرار می‌شود.

او اضافه کرد: این انشانویسی‌ها برای خودمان که بخواهیم گزارش کاری بدهیم بد نیست اما در برنامه کشور کاربردی ندارد، لذا جلسه‌ای که سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری برگزار کرده می‌تواند بسیار مهم و پیشنهادی که ارائه می‌دهد عملیاتی و تحول‌ساز باشد.

جلالی در ادامه به اهمیت اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم یکی از مصادیق جدی اقتصاد مقاومتی را که مبتنی بر ظرفیت‌ها و توانمندی هاست در نظر بگیریم حتما سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه « من هم معتقدم صنایع دستی مظلوم است زیرا من هم شهرستانی هستم و استعدادهای بسیاری در این حوزه در شهرستان ما وجود دارد که باید به آنها توجه شود» افزود: نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد اتفاق نظر مسئولان روی توسعه و تقویت بخش‌های کشور است.

او با بیان اینکه در حال حاضر شرایط ما در حال متحول شدن است گفت: به مرور از وضعیت دوران تحریم فاصله می‌گیریم و به دوران پساتحریم می‌رسیم. ما یا باید خودمان را برای شرایط پساتحریم آماده کنیم یا باید به وضعیت سابق برگردیم؛ یعنی هروقت پول داشته باشیم خوب خرج کنیم. اما راه دیگر این است که برای هزینه‌ها و درآمدهایی که خواهیم داشت برنامه‌ریزی کنیم.

جلالی نکته بسیار مهم دیگر را این مساله خواند که آیا ترویج گردشگری صرفا با تقویت و تغییر نگاه در سازمان میراث فرهنگی به اتمام خواهد رسید؟ و گفت: اینگونه نیست. چندین سازمان در این امر دخیل هستند. اگر نگاه سیستماتیک نداشته باشیم در حوزه‌های دیگر نیز به مشکل برمی‌خوریم. نگاه ما باید نسبت به گردشگر متحول شود و رویکرد اقتصادی داشته باشیم، نه سربار بودن.

وی با بیان اینکه باید از سرمایه‌گذار بخش خصوصی در دوران پساتحریم حمایت شود افزود: ما در بسیاری از نقاط کشور نگاه گردشگرپذیر نداریم. انتظارات ما از شما همان انتظاراتی است که آقای سلطانی‌فر (رییس سازمان میراث فرهنگی) دارند. ما می‌توانیم در مجلس در چند بخش به شما کمک و همه قوانین مربوط به این حوزه را به شکل آسیب‌شناسانه بررسی کنیم، زیرا بسیاری معتقدند قوانین بازدارنده و منسجم هستند.

جلالی ادامه داد: 108 سال است که در ایران قانون می‌نویسیم اما جالب این که بسیاری از مشکلات ما همچنان تکراری است. در این فضا که انصافا دولت تدبیر و امید نگاه کارشناسانه‌ای دارد و فرصت را فراهم می‌کند که قوانین را به نوعی آسیب‌شناسی کنیم صرفا همه نگاه‌ها به برنامه ششم توسعه نباشد. ما می‌توانیم تمام این قوانین را با تشکیل یک تیم مشترک بازبینی کنیم ؛ زیرا یکی از مشکلات ما تلنبارشدن قوانین کشورمان است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از این قوانین هم بازبینی نشده‌اند. شاید در بخش میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری هم قوانین تلنبار شده وجود داشته باشد که می‌توانیم با کارشناسان بخش پژوهشی مجلس در یک فرصت زمانی مثلا شش ماهه قوانین را آسیب‌شناسی کنیم تا شاید از این نظر سازمان را چابک‌تر کنیم.

انتهای پیام

کد N927216

وبگردی