آفتاب
در دیدار با هاشمی رفسنجانی

سفیر ترکیه: بدبینی‌های متقابل ایران و بعضی از کشورهای منطقه با گفت‌وگو حل می‌شود

سفیر ترکیه: بدبینی‌های متقابل ایران و بعضی از کشورهای منطقه با گفت‌وگو حل می‌شود

سفیر ترکیه در تهران گفت: بدبینی‌های متقابل ایران و بعضی از کشورهای منطقه با گفت‌وگو حل می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا حاکان تکین در دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که «نام‌تان در تاریخ ایران به عنوان یک عالم دینی آگاه به مسایل روز جاودان است»، افزود: برای من و هر سفیری افتخار است که در دوره کاری خویش، با جناب‌عالی دیدار کنیم و برای چگونگی انجام کارها راهنمایی بگیریم.

او به سفر رییس‌جمهور این کشور به ایران در فروردین 94 اشاره کرد و گفت: ایشان خیلی تمایل داشتند که با حضرت‌عالی دیدار کنند، چون یکی از رهبران شناخته شده در ترکیه هستید که احترام زیادی دارید، اما اوضاع داخلی و اتفاقات در کشورهای عراق و سوریه، برنامه‌های‌شان را فشرده کرد و این توفیق از ایشان سلب شد.

وی با تأکید بر ضرورت‌ همکاری ایران و ترکیه برای جلوگیری از گسترش ناامنی‌های منطقه، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در تمام موضوعات تفاوت دیدگاه داشته باشیم، اما رایزنی کشورها و قدرت‌های بزرگ در مسایل منطقه‌یی مهم است که در غیر این صورت راه را برای حضور و دخالت نیروهای خارجی باز می‌کنیم.

رضا حاکان تکین هم‌چنین مخالفت‌های ترکیه با سیاست‌های انزوای ایران را دلیلی بر اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: به خاطر توافق هسته‌ای خیلی خوشحالیم و امیدواریم تمام تحریم‌ها برداشته شود.

سفیر ترکیه در تهران حصول توافق را ابتدای نقش‌آفرینی ایران در مسایل منطقه‌یی و بین‌المللی توصیف کرد و تاکید کرد: اصلی‌ترین نیاز فعلی کشورهای منطقه ساختن اعتماد پیشین است که به عللی از بین رفت و معتقدیم بدبینی‌های متقابل ایران و بعضی از کشورهای منطقه با گفت‌وگو حل می‌شود.

او اوضاع سوریه را یکی از عوامل مهم گسترش ناامنی در منطقه دانست و گفت: اتفاقات سه چهار سال گذشته در عراق و سوریه به خاطر 1200 کیلومتر مرز مشترک با آن دو کشور، بر روابط ما با دیگر کشورها و حتی در امنیت داخلی ترکیه تأثیر گذار بود.

حاکان تکین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز گلایه از تحریک رسانه‌یی بعضی از افراد در دو کشور برای القای اختلاف بین ایران و ترکیه، مخصوصاً در موضوع داعش، افزود: حمایت یک اقلیت محدود و تندرو از تروریست‌های داعش نباید به همه مردم تسرّی یابد، چون ایران و ترکیه بارها به طور رسمی اعلام کرده‌اند که از جنایات داعش متنفر هستند.

سفیر ترکیه در ایران با تأکید بر تداوم مبارزه با همه گروه‌های تروریستی و به ویژه داعش، به اوضاع داخلی کشور خویش اشاره کرد و گفت: در شرایطی که نخست‌وزیر نتوانست برای تشکیل کابینه ائتلاف درست کند، براساس قانون اساسی، رییس‌جمهور باید اجازه تشکیل دولت را به دبیرکل یک حزب دیگر بدهد و یا انتخابات زودرس خواهیم داشت.

وی در پایان با تأکید مجدد بر اولویت تداوم و گسترش روابط با ایران، خاطرنشان کرد: این امر فقط سیاست حزب عدالت و توسعه نیست، بلکه سیاست اصولی نظام ترکیه است که براساس روابط تاریخی دو ملت شکل گرفته است.

انتهای پیام

کد N927115

وبگردی