آفتاب

میانمار حالت فوق‌العاده در منطقه ناآرام شمالی را تمدید کرد

میانمار حالت فوق‌العاده در منطقه ناآرام شمالی را تمدید کرد

رسانه‌های دولتی امروز (چهارشنبه) گزارش دادند، میانمار حالت فوق‌العاده را در یکی از مناطق ناآرام شمالی هم مرز با چین مجددا برقرار و کنترل ارتش بر این منطقه را در جریان انتخابات سرنوشت‌ساز نوامبر سال جاری میلادی تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، درگیری‌های شدید میان نیروها و شورشیان چینی‌تبار در فوریه سال جاری میلادی در منطقه «کوکانگ» استان «شان» در گرفت و باعث فرار ده‌ها هزار تن از خانه‌هایشان شد و هنگامی که نیروی هوایی میانمار بمب‌هایی را در قلمرو چین انداخت و باعث کشته شدن چندین غیرنظامی شد، خشم چین را برانگیخت.

روزنامه دولتی «نیولایت میانمار» در گزارشی نوشت: منطقه «کوکانگ» از نظر اداره، صلح، آرامش و اجرای قانون هنوز قادر به بازگشت به حالت عادی نیست.

در این گزارش آمده است: حالت فوق‌العاده‌ای که در اواسط فوریه سال جاری میلادی آغاز و روز دوشنبه منقضی شد به دستور دفتر ریاست جمهوری تا 17 نوامبر سال جاری میلادی تمدید شده است.

این منطقه در جریان انتخابات سرنوشت‌ساز هشتم نوامبر سال جاری میلادی تحت کنترل ارتش باقی خواهد ماند. این انتخابات آزمونی برای خروج میانمار از چندین دهه حکومت خونتا محسوب می‌شود.

همزمان با اینکه شبه نظامیان در مناطق مرزی که از نظر منابع طبیعی غنی و از نظر قومی متنوع هستند برای خودمختاری بیشتر می‌جنگند، جنگ‌های داخلی پراکنده چندین دهه است که میانمار را گرفتار کرده است.

علیرغم تلاش‌های دولت جدید میانمار برای امضای یک آتش‌بس سراسری، درگیری‌ها در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و درگیری‌های گسترده در استان‌های شمالی «کاچین» و «شان» ده‌ها هزار تن را آواره کرده است.

مذاکرات صلح اوایل ماه جاری میلادی چارچوبی را برای یک توافق تاریخی ایجاد کرد اما باید دید کدام گروه از شورشیان باید این توافق را امضا کند.

انتهای پیام

کد N926843

وبگردی