آفتاب

اسناد منتشر شده از تقاضاهای هسته‌ای آمریکا از اسراییل

اسناد منتشر شده از تقاضاهای هسته‌ای آمریکا از اسراییل

وزارت خارجه آمریکا برخی اسناد آرشیوی درباره اطلاعات و جزئیات مذاکرات آمریکا و اسراییل درباره برنامه هسته‌ای این رژیم را همزمان با وجود برخی اختلاف نظرها میان این دو متحد دیرینه درباره توافق هسته‌ای با ایران، منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه اورشلیم پست در گزارشی نوشت، بر اساس اسناد منتشر شده، آمریکا و اسراییل با همکاری یکدیگر دکترین هسته‌ای این رژیم را تدوین کردند. در این اسناد مذاکرات و مباحث موجود میان مقامات به صورت طبقه بندی شده با جزئیات درباره برنامه هسته‌ای اسراییل وجود دارد. در یکی از اسناد آمریکا آمده است: ما تصمیم گرفتیم که می‌توانیم فعالیت‌های اسراییل را در یک تاسیسات کوچک هسته‌ای قبول کنیم.

این اسناد نشان می‌دهند که اسراییل در نظر داشته که 10 موشک سطح به سطح جریکو (یک مدل فرانسوی) مجهز به کلاهک هسته‌ای تولید کند.

این اسناد طبق روال معمول به عنوان اطلاعات تاریخی توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است. اما زمان انتشار این اطلاعات با توجه به اختلاف نظرهای این دو متحد می‌تواند اندکی معنادار باشد.

این اسناد اطلاعات و روایتهای تارخی سالهای 1975 تا سال 1977 را در بردارد. بر اساس اطلاعات منتشره از اسراییل خواسته شد که یک تعهد مکتوب فراهم کند مبنی بر اینکه نه موشکهای جریکو را با کلاهک‌های هسته‌ای مسلح می‌کند و نه موشکهای خود را گسترش می‌دهد.

دولت آمریکا در راستای تدوین رویکرد جدید در این باره برای جلوگیری یا دست کم ایجاد محدودیت برای توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای اسراییل از این رژیم خواست که معاهده عدم اشاعه را که در سال 1970 به اجرا در آمد، امضا کند.

در آن زمانها، جلساتی میان مقامات کشور آمریکا برای متقاعد کردن اسراییل در جهت پیوستن به معاهده ان.پی.تی برگزار شد. این در حالی است که تاکنون اسراییل به معاهده ان.پ.تی نپیوسته است و بر اساس گزارش‌های مختلف، ششمین قدرت هسته‌ای در جهان بوده که ذخیره‌ای بالغ بر بیش از 100 کلاهک هسته‌ای دارد.

انتهای پیام

کد N926812

وبگردی