آفتاب

بی‌تاثیر بودن مخالفت شامر و منندز بر سرنوشت توافق هسته‌ای

بی‌تاثیر بودن مخالفت شامر و منندز بر سرنوشت توافق هسته‌ای

یک نشریه آمریکایی در گزارشی با کم اهمیت شمردن مخالفت دو سناتور ارشد دموکرات با توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد که جمهوری‌خواهان برای غلبه بر وتوی اوباما و رد توافق به رای 60 نماینده وسناتور دموکرات کنگره نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه پولتیکو در گزارشی در مورد توافق هسته‌ای ایران و تاثیر مخالفت دو دموکرات ارشد با توافق بر تصمیم دیگر دموکرات‌ها نوشت: با وجود مخالفت سناتور چاک شامر و رابرت منندز که هر دو از چهره‌های تاثیرگذار حزب دموکرات هستند، اما جمهوری خواهان برای آن که بتوانند بر وتوی اوباما غلبه کنند هنوز به همراهی تعداد قابل توجهی از دموکرات‌ها نیاز دارند.

به گزارش ایسنا، با توجه به آن که اکثریت کنگره در اختیار جمهوری خواهان است لایحه رد توافق هسته‌ای بدون شک تصویب خواهد شد. اما باراک اوباما همواره تاکید کرده است که این لایحه را وتو خواهد کرد، در آن صورت مخالفان برای لغو وتوی رییس‌جمهور به حمایت دو سوم از کل اعضای نمایندگان و سناتورهای کنگره نیاز دارند. با توجه به اظهارات میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان کنگره این که تعداد کافی دموکرات‌ها برای لغو وتوی اوباما با جمهوری خواهان همراه شوند تقریبا محال است و توافق هسته‌ای به احتمال بسیار زیاد به تصویب می‌رسد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: مخالفت شامر و منندز با توافق ممکن است از آن چه که در نگاه اول به نظر می‌رسد، اهمیت چندانی هم نداشته باشد و تاثیری بر تصمیم دموکرات‌های دیگر و سرنوشت توافق هسته‌ای ایران نداشته باشد.

شامر که قرار است سال آینده به جای هری رید، رهبری دموکرات‌های کنگره را عهده‌دار شود، در بیانیه مخالفت خود با توافق تاکید کرده است که او هرگز به دنبال آن نیست که دیگر دموکرات‌ها را نیز با خود در مخالفت با توافق همراه کند و آن‌ها خودشان باید در این باره تصمیم بگیرند.

هم‌چنین اتهامات اخیر وارد شده به منندز در مورد فساد اقتصادی باعث شده است تا او جایگاه خود را به عنوان مهم‌ترین سناتور دموکرات در عرصه سیاسی خارجی آمریکا از دست بدهد و سناتور بن کاردین جایگزین او شود.

با وجود آن که هنوز هم احتمال کمی برای پیوستن تعداد دموکرات‌های کافی به مخالفان و لغو وتوی اوباما وجود دارد، اما اعضای لیبرال کنگره نیز به شدت از اوباما و توافق هسته‌ای او با ایران حمایت می‌کنند، اکنون آمار و ارقام کاملا به سود اوباما است.

به گزارش ایسنا، اواخر روز سه‌شنبه نیز شلدن وایت هاوس و جک رید ، دو سناتور دموکرات دیگر نیز حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کردند.

انتهای پیام

کد N926738

وبگردی