آفتاب

بزرگداشت نود و ششمین سالروز استقلال افغانستان

بزرگداشت نود و ششمین سالروز استقلال افغانستان

مراسم بزرگداشت نود و ششمین سالروز استقلال افغانستان از بریتانیا با حضور اشرف غنی، رئیس جمهوری در محوطه وزارت دفاع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این مراسم که تحت تدابیر شدید امنیتی در پایتخت برگزار شد، شماری از مقام‌های ارشد دولتی و چهره‌های سیاسی حضور داشتند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری با پای مصدوم با تشریفات ویژه‌ای پای "منار استقلال" گل گذاشت. او در این مراسم سخنرانی نکرد اما در پایان مراسم گل‌گذاری که حدود پانزده دقیقه طول کشید با "هندیه"، دختر امان‌الله، شاه وقت افغانستان و برخی دیگر از مهمان‌ها ملاقات کرد.

افغانستان پس از کسب استقلال از بریتانیا توسط امان‌الله، شاه وقت افغانستان، از سال ۱۹۱۹ به اینسو نوزدهم اوت (۲۸ مرداد) را به عنوان روز استقلال این کشور نامیده است.

در جریان حکومت حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان، دولت همه ساله این روز را با برگزاری مراسم ویژه و رژه نظامی در کابل و شهرهای بزرگ جشن می‌گرفت.

اما پس از حمله مخالفان مسلح دولت به "جشن پیروزی مجاهدین" در سال ۲۰۰۸ و ادامه ناامنی‌ها و هشدارهای امنیتی، دولت به برگزاری مراسمی شامل گذاشتن حلقه گل پای منار آزادی در محوطه وزارت دفاع اکتفا کرده است.

به گزارش بی.بی.سی عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در بیانیه‌ای به رسانه‌ها به مناسبت سالروز استقلال افغانستان گفته که "امروز نیز ملت افغانستان درگیر مداخلات و توطئه‌های گوناگون بیرونی است که با رنگ و صبغه جدید به میدان آمده و هر روز بر پیکر مجروح این ملت مظلوم زخم می‌زند."

حکومت افغانستان در حالی سالروز استقلال این کشور را برگزار می‌کند که جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد و مخالفان مسلح دولت در نقاط مختلف کشور علیه دولت می‌جنگند.

انتهای پیام

کد N926657

وبگردی