آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: عقب‌نشینی انصارالله تاکتیکی است

هانی‌زاده: عقب‌نشینی انصارالله تاکتیکی است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با استخدام و استقرار هزاران مزدور عربستان سعودی در عدن و پیشروی آن ها به سمت تعز و سایر نقاط ، حوثی‌ها و انصارالله به صورت تاکتیکی دست به عقب‌نشینی زده‌اند .

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت : در حال حاضر تلاش عربستان سعودی بر این است که علاوه بر بخش‌های میانی ، شهرهای شمالی یمن مانند صنعا و صعده را هم از کنترل نیروهای وفادار به انصارالله خارج کند .

وی افزود : به نظر می رسد با توجه به حدود ٢٠ هزار نیروی تازه نفسی که از سمت عربستان به یمن گسیل داده شده‌اند ، انصارالله سنگرهای خود را در مناطقی از یمن از دست داده و ناچار شده به سمت صنعا و صعده عقب نشینی تاکتیکی کند . در نتیجه به نظر می رسد وضعیت میدانی یمن چندان مساعد نیست .

این کارشناس مسائل خاور میانه با اشاره به ادامه مقاومت از سوی انصارالله افزود : در حالیکه یمن از زمین ، دریا و هوا تحت محاصره است و عربستان اجازه هیچ گونه کمک تسلیحاتی را به نیروهای مردمی نمی‌دهد ، انصارالله می کوشد کنترل بخش‌هایی دیگر از یمن را به دست گیرد .

وی اظهار داشت: ورود نیروهای تازه نفس به یمن برای مقابله با انصارالله و همچنین بمباران مکرر مناطق مسکونی و کشتار مردم بی دفاع موجب شده که وضعیت میدانی به سود عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن تغییر کند .

هانی زاده با تاکید بر اینکه در طول ٥ ماه گذشته عربستان سعودی در یمن دستاورد سیاسی و نظامی نداشته است افزود : اکنون علاوه بر القاعده نیرو های داعش نیز وارد فضای یمن شده اند و این خطر بالقوه ای است که امنیت منطقه را تهدید می کند . این نشان می دهد که عربستان برای کسب پیروزی در یمن و سرکوب انصارالله از همه نیرو ها به طور تاکتیکی و ابزاری استفاده می‌کند .

وی ادامه داد : آمریکا با عربستان سعودی درباره حضور القاعده و داعش در یمن اختلاف نظر پیدا کرده و برای پایان دادن به بحران یمن به عربستان فشار می آورد . این امر باعث شده که عربستان سعودی از تمام امکانات نظامی ، مالی و اطلاع رسانی خود علیه انصار الله استفاده و شرایطی را فراهم کند که به عنوان پیروز از این جنگ خارج شوند .

وی گفت : در حال حاضر در عرصه سیاسی با وساطت پادشاهی عمان یکسری طرح ها برای پایان دادن به بحران یمن ارائه شده که انصارالله تلاشش بر این است که با طرح خواسته های خود به نوعی بحران یمن را از طریق گفت‌وگو با دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی به پایان رسانند .

وی با اشاره به سیاست دولت یازدهم در ایجاد همگرایی در منطقه و حل مشکلات با کشور های عربی خلیج فارس اضافه کرد: سرسختی هایی از سوی عربستان اعمال می شود تا طرح های ایران برای پایان دادن به بحران های یمن ، عراق و سوریه به سرانجامی نرسد . این در حالی است که تحرکات جمهوری اسلامی ایران و سفر های دوره ای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به کشور های منطقه همچون پاکستان ، عمان ، کویت ، عراق ، سوریه ، لبنان و روسیه نشان می دهد ایران طرح های قابل قبولی برای حل بحران های منطقه ای دارد .

وی در پایان گفت : طرح ٤ ماده ای ایران برای حل بحران سوریه و همچنین رایزنی با پادشاهی عمان برای پایان دادن به بحران یمن در چار چوب تلاش های جمهوری اسلامی ایران در تعامل با همپیمانان خود برای پایان دادن به بحران منطقه‌ای است . می‌توان نتیجه‌گیری کرد که دولت یازدهم موفقیت‌های خوبی در این زمینه به دست آورده و در آینده ممکن است طرح ٤ ماده ای ایران برای حل بحران سوریه در شورای امنیت سازمان ملل مورد قبول قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N926591

وبگردی