آفتاب
در دیدار مشاور ارشد اشرف غنی با ولایتی مطرح شد

لزوم اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله با گروه‌های تروریستی

لزوم اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله با گروه‌های تروریستی

مشاور ارشد اشرف غنی که برای دیدار و گفت‌وگو با مسئولان کشورمان به تهران سفر کرده است در دیدار با ولایتی، گفت: عربستان سعودی برای دستیابی به مقاصد ایدئولوژیک خود و پاکستان نیز به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی از اقدامات گروه‌های تروریستی مانند داعش در منطقه حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد محقق در دیدار صبح امروز خود با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: متأسفانه طی سه الی چهار سال اخیر وضعیت در منطقه به مراتب بدتر از گذشته شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به بهبود جایگاه ایران در منطقه تأکید کرد: با توجه به افزایش قدرت ایران در منطقه این کشور می‌تواند حمایت های خوبی را از سایر کشورهای مسلمان منطقه به ویژه در خصوص مقابله با گروه‌های تروریستی و افراطی صورت دهد.

وی ادامه داد: برای مقابله با داعش باید نوعی تشریک مساعی صورت گیرد و لازم است تا با کشورهایی که متأثر از حملات این گروه تروریستی هستند با یکدیگر متحد شوند ولی متأسفانه بسیاری از کشورها همچنان در خواب غفلت هستند. با این حال تنها ایران علاوه بر حمایت از عراق و سوریه در حمایت از افغانستان نیز تلاش کرده است.

مشاور ارشد اشرف غنی با اشاره به گسترش سیطره گروه‌های تروریستی به سمت آسیای مرکزی به افغانستان،‌ خاطرنشان کرد: متأسفانه تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه نیز امروز در مسیر حرکت گروه داعش قرار گرفته‌اند. هر چند تاجیکستان تا حدی توانسته است بر این مسأله تسلط پیدا کند اما همچنان خطر گروه‌های افراطی در آسیای مرکزی تمام کشورهای این منطقه را تهدید می‌کند.

محقق تأکید کرد: عربستان به دلایل مقاصد ایدئولوژیک و پاکستان نیز به دلیل منافع اقتصادی از داعش و گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند. چرا که عربستان به دنبال گسترش وهابیت و سلفی گری در منطقه است. آنها از نفوذ ایران در افغانستان که به واسطه مشترکات مذهبی، زبانی و فرهنگی صورت گرفته واهمه دارند و به همین دلیل به تبلیغ سلفی‌گری و گسترش وهابی‌گری در افغانستان و منطقه دست می‌زنند تا مانع از نفوذ ایران شوند.

مشاور ارشد اشرف غنی ضمن انتقاد از سیاست‌های برخی از کشورهای منطقه در قبال گروه‌های تروریستی و افراطی، خاطرنشان کرد: متاسفانه طالبان 25 سال است که با حمایت برخی از کشورهای منطقه به فعالیت‌های خود در افغانستان ادامه می‌دهد. باید بگویم که علیرغم اتفاقاتی که صورت گرفته است همچنان حرکت جدی برای مقابله با این گروه‌های افراطی انجام نداده است و خشونت‌های این گروه‌های تروریستی به حدی افزایش یافته است که مردم از داعش فرار کرده و به طالبان پناه می‌برند.

همچنین در بخش دیگری از این دیدار علی اکبر ولایتی نیز با تأکید بر این‌که گسترش گروه‌های تروریستی و ترویج خشونت در منطقه از راهکارهای جدید آمریکایی‌ها و متحدان غربی آنها است،‌ گفت‌: تندروی و خشونت به هیچ عنوان در منطقه جایی ندارد ولی می‌بینیم که مسئولان آمریکایی تا زمانی که بر روی کار هستند هیچ گاه رسماً اقرار نمی‌کنند که در افزایش خشونتها در منطقه دست داشتند. مانند هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که پس از کنار رفتن از سمت خود در کتاب خاطراتش اقرار می‌کند که آمریکایی‌ها داعش را به وجود آوردند. نظیر چنین اعترافی را هم از خانم بی نظیر بوتو داریم. اما متأسفانه هیچ یک از این مسئولان در زمان روی کار بودنشان هیچ اقدامی جهت مقابله با این گروه‌ها نمی‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف آمریکایی‌ها و متحدان غربی‌ آنها از افزایش خشونت در منطقه تخریب چهره اسلام در دنیا است. آنها با روی کار آوردن گروه تروریستی داعش سعی در نامطلوب نشان دادن چهره مسلمانان در دنیا دارند. در هر صورت به عقیده من باید مقابله با این گروه‌های تروریستی در هر کشوری متناسب با آن کشور صورت بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان اظهار امیدواری کرد که به واسطه وجود مشترکات دینی، فرهنگی، زبانی و وجود حسن همجواری بین ایران و افغانستان زمینه‌ها برای گسترش روابط دوجانبه بین تهران و کابل بیش از پیش فراهم شود.

انتهای پیام

کد N926485

وبگردی