آفتاب

روزنامه اسپانیایی: به سوی ظهور مجدد ایران

روزنامه اسپانیایی: به سوی ظهور مجدد ایران

ایرنا نوشت:

روزنامه لا وانگواردیا در مقاله ای به قلم جائوما جینه داوی استاد دانشکده مدیریت کسب و کار نوشت: توافق هسته ای حاصل شده بین ایران و قدرت های جهانی در صورت عمل طرفین به تعهدات، منجر به ظهور مجدد اقتصادی و تجاری ایران خواهد شد .

به گزارش ایرنا، روزنامه لا وانگواردیا، ایران را پرجمعیت ترین و پویاترین کشور منطقه خلیج فارس برشمرده و ادامه داده است که این توافق همچنین موجب حرکت تدریجی به سمت گشایش یک بازار با توان بالای رشد به روی شرکت های خارجی خواهد شد.

نشریه اسپانیایی تصریح کرد: ایران حدود 80 میلیون جمعیت دارد که تقریبا 70 درصد از آنها در شهرها زندگی می کنند. به عنوان مثال در شهر تهران حدود 10 میلیون نفر ساکن هستند. 57.2 درصد از ایرانی ها به اینترنت و گوشی های هوشمند دسترسی دارند.

لا وانگواردیا با اشاره به این که ایران جدا از منابع عظیم انرژی، از نیروی انسانی مناسب برای راه انداختن اقتصاد خود نیز برخوردار است، نوشت: طبقه رو به رشد متوسط شهری و جوانان تحصیلکرده، فعال و پر انگیزه از جمله ویژگی های این کشور هستند که هم اکنون می خواهد دروازهای های خود را به سوی جهانیان بگشاید.

روزنامه لا وانگواردیا نوشت: بحران اقتصادی ایران از سال 2006 شدیدتر شد. در این سال قدرت های جهانی مجموعه ای از تحریم های مالی و تجاری را با هدف متوقف کردن برنامه های ایران وضع کردند.

به عقیده نشریه، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 ایران نیز موجب رونق اصلاحات مورد حمایت کارآفرینان طبقه متوسط و جوانان گردید. تولید ناخالص داخلی ایران که رشد منفی 1.7 درصد در سال 2013 را به ثبت رسانده بود، در سال 2014 یک رشد 3 درصدی را تجربه کرد. تورم و نرخ بیکاری هم اکنون به ترتیب در ارقام 15 درصد و 20 درصد قرار گرفته و ایران می تواند در سال 2016 به رشد اقتصادی ما بین 5 تا 10 درصد برسد.

مقاله ادامه داد: پس از اجرایی شدن لغو تحریم ها در اوایل سال 2016، ایران به بطن جامعه بین المللی باز خواهد گشت و عضوی فعال در روند کنونی جهانی سازی اقتصادی به شمار خواهد رفت و این چنین دریچه ای از امید به روی مردم ایران، کارآفرینان و جوانان باز خواهد شد.

به نوشته لا وانگواردیا، اتحادیه اروپا مترصد لغو تحریم های اعمالی علیه ایران می باشد و از باراک اوبامایی که باید موافقت کنگره این کشور با توافق هسته ای را جلب نماید، جلو تر است.

از اوایل سال جاری شرکت های مختلفی از فرانسه، آلمان، آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و هندوستان به تهران سفر کرده اند تا از نزدیک بازار ایران را ببینند، شرکای قدیمی و یا جدیدی برای معامله پیدا کنند و یا توافقات قبلی خود که بواسطه تحریم ها متوقف شده بودند را بازیاند.
روزنامه افزود: از 14 ژوییه (23 تیر ) سال جاری به این طرف نیز یک سری سفرهای مقامات رسمی کشورها در معیت شرکت های خود به ایران به ثبت رسیده است. هیات های ایرانی هم پایتخت های کشورهای اصلی اروپایی و آسیایی را با هدف ترویج مبادلات بازرگانی و جلب سرمایه گذاری خارجی پیموده اند.

رسانه یادآور شد: آلمان به دنبال احیای جایگاه تاریخی و ممتاز خود در ایران است. این کشور تا سال 2009 اولین شریک تجاری ایران بوده که از آن سال به بعد جای خود را به چین داد. اما فرصت کار با ایران برای همه از جمله شرکت های اسپانیایی نیز فراهم است.

به گفته نویسنده نشریه لا وانگواردیا، رقابت برای بازگشت به بازار پر امید ایران آغاز شده و توافق اخیر هسته ای آزاد شدن میلیاردها دلار دارایی بلوکه شده ایران در خارج از کشور را نیز رقم خواهد زد.
ایران با اجرایی شدن این توافق قادر به فروش آزادانه نفت و گاز در بازارهای بین المللی خواهد بود.
به عقیده لا وانگواردیا، این منابع پولی و مالی باید در خدمت بهبود اقتصاد ضربه دیده ایران و تامین اعتبار پروژه های زیر ساختی در بخش های انرژی، شیمیایی، خودرو، حمل و نقل و همچنین توسعه صنعت، کشاورزی، مسکن، بهداشت و گردشگری قرار بگیرند.
همه طرح های مدرن سازی کشور نیازمند سرمایه گذاری و فن آوری خواهند بود.
مقاله ادامه داده است: البته نباید سختی ها را هم فراموش کرد. تهران علاقمند است گشایش بازار این کشور به روی خارجی ها به صورت تدریجی اعمال شود و به این ترتیب از پدید آمدن تورم شدید در پی تزریق نقدینگی ها و یا توقف تولید ملی در پی هجمه واردت اجتناب نماید.

روزنامه افزود: ایران به نظام بانکی بین المللی و محافل بانکی محل انجام تراکنش های مالی و پولی مربوط به تجارت بین المللی باز خواهد گشت.

فرانسوی ها اعلام کرده اند که بانک هایشان فعلا آماده اعطای وام به شرکت های علاقمند به کار با ایران نیستند. البته آلمان ها و اسپانیایی ها هیچ محدودیتی در این زمینه ندارند.
نشریه با اشاره به این مساله ادامه داد: گفته می شود که آلمان ها (در سال های گذشته هم) تجارتشان با ایران را از طریق بانک های لاندر Lander (که تحت کنترل شدید آمریکایی ها نیستند) ادامه داده اند.

به گفته لا وانگواردیا، افق های روشن اقتصادی زیادی وجود دارند، اما همچنان یک سری شک و تردید سیاسی نیز بر جای هستند.

اگر طرفین به تعهدات خود مندرج در توافق وین عمل نمایند، ایران تبدیل به اقتصاد بزرگ نو ظهوری در خلیج فارس خواهد شد. در غیر این صورت، شاهد از دست رفتن یک فرصت تاریخی دیگر برای تضمین صلح و توسعه اقتصادی در پیچیده ترین منطقه جهان از منظر سیاسی خواهیم بود.

5252

کد N926297

وبگردی