آفتاب

استقبال رییس سازمان منع جامع آزمایش اتمی از برجام

استقبال رییس سازمان منع جامع آزمایش اتمی از برجام

رییس سازمان منع جامع آزمایش اتمی از کشورهای جهان خواست تا از توافق هسته‌ای به عنوان الگویی برای جلوگیری از این مسأله استفاده کنند که سلاح هسته‌ای برای همه آزاد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز،‌لاسینا زربو، رییس سازمان منع جامع آزمایش اتمی گفت که ماراتن دیپلماتیک تقریبا دو ساله که به راه‌حلی برای برنامه هسته‌ای ایران منجر شد و با حضور تمام پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل انجام شد که همگی قدرت‌های هسته‌ای هستند نشان داد که با تلاش کافی چه کاری باید صورت گیرد.

بیش از 160 کشور جهان معاهد منع جامع آزمایش اتمی را از زمانی که در سال 1996 به تصویب رسید امضا کرده‌اند اما با وجود این معاهده، هند، پاکستان و کره شمالی آزمایشات اتمی را انجام داده و در کنار آمریکا و چین جزو هشت کشوری هستند که مانع از اجرای معاهده می‌شوند.

این سازمان قرار است ماه آینده کنفرانسی را برای تشویق کشورها به امضای معاهده منع جامع آزمایش اتمی برگزار کند.

زربو در ادامه گفت: بعد از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) ما توجه کمی به معاهده منع آزمایش اتمی داریم. ما ممکن است به سیستمی بازگردیم که در آن هیچ چارچوبی برای کنترل سلاح، منع اشاعه و خلع سلاح وجود ندارد که یک خطر محسوب می‌شود.

به گزارش رویترز، مصر و اسراییل که گفته می‌شود تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است نیز تاکنون این معاهده را امضا نکرده‌اند.

انتهای پیام

کد N925746

وبگردی