آفتاب
ولایتی در جمع خبرنگاران؛

بدون رابطه با سوریه مقاومت در برابر اسرائیل معنا ندارد

بدون رابطه با سوریه مقاومت در برابر اسرائیل معنا ندارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر اینکه حلقه مقاومت در برابر زیاده خواهی صهیونیست ها پیروز خواهد شد، گفت بدون رابطه با سوریه مقاومت در برابر اسرائیل معنا ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژی در حاشیه دیدار با رئیس مرکز اطلاع رسانی سوریه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رابطه دو کشور تنها یک رابطه دو جانبه معمولی نیست، اظهار کرد: این روابط ستون فقرات مجموعه روابط ایران و متحدین منطقه ای یعنی عراق، سوریه و فلسطین است.

وی افزود: بدون رابطه با سوریه، مجموعه مقاومت در برابر اسرائیل معنا ندارد و رهبر معظم انقلاب نیز بر استحکام این روابط تاکید کرده اند.

ولایتی گفت: اگر راه حل هایی که در منطقه شکل می گیرد بدون مشورت دولت و ملت سوریه باشد، برای جمهوری اسلامی قابل قبول نیست. اینکه برخی کشورها با گروهی از معارضین بنشینند و راجع به تشکیل دولت موقت در سوریه تصمیم بگیرند، پذیرفته نیست. چرا که سرنوشت سوریه باید به دست مردم این کشور رقم بخورد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژی با تاکید بر اینکه مردم سوریه سال گذشته میلادی بشار اسد را در انتخابات انتخاب کردند، گفت: مقبولیت بشار اسد امروز بیشتر شده است زیرا وی در تمام شرایط سخت در کنار مردم خود حضور داشته است، در صورتی که می توانست در ابتدای بحران از سوریه مفارغت کند اما در کنار مردم سوریه ماند.

وی تصریح کرد: مردم سوریه نیز قدر شجاعت و ایثارگری بشار اسد را می دانند، زیرا افرادی از رهبران برخی کشورهای منطقه بودند که پس از بحران در کشورشان نجات خود را به نجات مردم و کشور ترجیح دادند.

عضو تشخیص مجمع مصلحت نظام گفت: اگر قرار است در رابطه با حکومت آینده سوریه تصمیمی گرفته شود، این مردم سوریه هستند که باید در این مورد تصمیم گیری کنند. مردمی که به روی هموطنان خود اسلحه نکشیده اند.

ولایتی هر نوع طرحی خارج از اراده مردم سوریه برای حل بحران این کشور را غیر قابل قبول دانست و تاکید کرد: زمان می گذرد و ما خواهیم دید که پیروزی ملت سوریه مستحکم تر خواهد شد و حلقه مقاومت در برابر زیاده خواهی صهیونیست ها پیروز می شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژی با اشاره به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب سخنان ایشان را خطوط قرمز جمهوری اسلامی در رابطه با مسائل منطقه ای عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین مطالبی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این بود که جمهوری اسلامی اجازه نمی دهد دولت امریکا که در منطقه ما آبرویی ندارد و از عراق و افغانستان هم اخراج شده است، مجدداً با لطایف الحیل و اعمال برخی از سیاست ها نفوذ خود را در منطقه افزایش دهند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی قدرت اول منطقه است، گفت: ایران برای خود نقشی مهم در حمایت از خط مقاومت در مقابل سلطه جویی امریکا و توسعه طلبی صهیونیست ها قائل است و اجازه نفوذ را به دلایل مختلف به امریکا نخواهد داد.

ولایتی با اشاره به دلایل ایران در عدم اجازه به امریکائیها برای نفوذ در منطقه گفت: امریکائیها اگر در منطقه نفوذ کنند، راهشان برای نفوذ در کشورهای دیگر تسهیل خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نفوذ در کشورهای دوست ایران را از نظر جمهوری اسلامی ناپسند دانست و تاکید کرد: ایران کشورهای دوست خود را تنها نخواهد گذاشت تا مجدداً امریکائیها بخواهند نفوذ خود را در این کشورها برقرار کنند.

وی افزود: اگر امریکائیها در منطقه نفوذ کنند و در هر یک از کشورها این اتفاق بیفتد، راه نفوذ آنها به کشورهای دیگر نیز تسهیل می شود. بنابراین برای آنکه جلوی نفوذ نامشروع منطقه ای امریکا در منطقه غرب آسیا گرفته شود، باید اقداماتی صورت گیرد.

ولایتی با بیان اینکه باید از ابتدا از گسترش نفوذ امریکائیها در منطقه جلوگیری شود، تصریح کرد: در غیر این صورت هیچ کشور منطقه ای از نفوذ کم یا زیاد امریکائیها مصون نخواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: خط استراتژیکی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند بر این اساس است که از نفوذ بیگانگان جلوگیری شود، چراکه ما آثار نفوذ امریکائیها در یمن، عراق، سوریه و فلسطین را مشاهده می کنیم. امروز رژیم سعودی با سلاح های امریکائی، هواپیماها، ردیاب ها و اطلاعات ماهواره ای مناطق یمن را بمباران می کنند و دست به کشتار مردم می زنند و آثار زیربنایی تمدنی و ساختاری این کشور را از بین می برند.

ولایتی با بیان اینکه اقدامات سعودی ها با حمایت امریکا صورت می گیرد، گفت: امریکا هیچ تلاشی را برای جلوگیری از حجوم شیطانی ۵ ماهه سعودیها به یمن در شورای امنیت سازمان ملل انجام نمی دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پایان تاکید کرد: کلام رهبر معظم انقلاب روشن است و تکلیف سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی از ابتدا روشن بود اما با کلام ایشان محکمتر شد.

کد N925546

وبگردی