آفتاب

وقتی محمدرضا شمس از «ضحاک» می‌گوید

وقتی محمدرضا شمس از «ضحاک» می‌گوید

محمدرضا شمس، در داستان«ضحاک» که از سوی انتشارات کانون پررورش فکری منتشر شده به بازنویسی داستان این شخصیت اساطیری از زبان خود او پرداخته و از تولد تا به بند کشیده شدنش در کوه البرز را روایت کرده است.

ادبیات کلاسیک ایران، گنجینه‌ای بی‌پایان از حکایت و داستان است. شاهنامه یکی از این گنج‌هاست. تاکنون چندین و چند نفر از نویسندگان به بازنویسی و بازآفرینی داستان‌های شاهنامه پرداخته‌اند. آرمان آرین، محمدرضا یوسفی و آتوسا صالحی از جمله نویسندگانی هستند که شاهنامه را برای نوجوانان بازآفرینی کرده‌اند. به این معنی که اصل را گرفته و به نوشتن داستانی جدید بر اساس آن پرداخته و یا داستان‌ها را امروزی کده‌اند.

اما جمال‌الدین اکرمی و محمدرضا شمس، داستان‌های شاهنامه را بازنویسی کرده‌اند. یعنی همان داستان را روان کرده‌اند تا برای نوجوانان خواندنی‌تر و قابل فهم‌تر باشد. داستان «ضحاک» نوشته محمدرضا شمس با تصویرگری پیمان رحیمی‌زاده را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.

نویسنده به بازنویسی داستان ضحاک از زبان خود او پرداخته و از تولد تا به بند کشیده شدنش در کوه البرز را روایت کرده است. متن کتاب بسیار روان و خواندنی است و قسمت‌هایی که زبان خود ضحاک مطرح می‌شود به بیان آرکائیک بهره برده است:

«آه! نفرین بر شما! نفرین ابدی بر شما؛ ای ارمایل و گرمایل که از اهریمن نیز پلیدترید! نفرین و هزاران نفرین بر شما که همچون اهریمن ما را فریب دادید و اژدهاوش بر شانههای خورش‌خانه ما سبز شدید! کاش فریبتان را نخوره بودیم... اگر شما نبودید، اگر تدبیر شوم شما نبود، فریدون کاری از پیش نمی‌برد و ما شکست نمی‌خوردیم و این‌گونه خوار و ذلیل در البرزکوه به بند کشیده نمی‌شدیم.»

‌نوجوانان با خواندن داستان ضحاک، «مرداس»، پدر او را که فردی خداشناس و نیک‌رفتار بود می‌شناسند و با فریدون و فرانک و کاوه آهنگر آشنا می‌شوند و درمی‌یابند که جمشید که پارچه‌بافی و نساجی و آهنگری را به ایرانیان یاد داد و پادشاه دادگری بود چگونه ادعای خدایی کرد و گفت: همه خوبی‌ها آفریده من است.

پیمان رحیمی‌زاده، تصویرگر کتاب است. گرچه متن روان و جذاب است اما تصویر، دوشادوش آن جلو نمی‌رود و جذابیت چندانی ندارد. تصویرگر تلاش کرده تا فضای اسطوره‌ای را به مخاطب خود منتقل کند اما در این راه، موفقیت چندانی به دست نیاورده است. طرح جلد کتاب به گونه‌ای است

داستان «ضحاک» نوشته محمدرضا شمس با تصویرگری پیمان رحیمی‌زاده را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۷۰۰۰ نسخه و به قیمت ۹۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

کد N925443

وبگردی