آفتاب

پاک‌آیین خبر داد: 24 ساعته شدن فعالیت گمرک در مرز ایران و آذربایجان در آینده نزدیک

پاک‌آیین خبر داد: 24 ساعته شدن فعالیت گمرک در مرز ایران و آذربایجان در آینده نزدیک

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پایان سفر دو روزه خود به استان اردبیل با اشاره به دیدارهای سازنده و مفید خود با دکتر خدابخش استاندار، آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه ، سرهنگ طاهری فرمانده مرزبانی و مسئولین رسانه‌ای اردبیل گفت: استان اردبیل به لحاظ ظرفیت‌های بالای اقتصادی می‌تواند به اولین صادرکننده کالا به جمهوری آذربایجان تبدیل شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محسن پاک آیین دراین گفت‌وگوی خبری بر ضرورت رویکرد کارشناسانه و علمی فعالان اقتصادی برای شناخت بازار تاکید کرد و افزود:در جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی از جمله آذربایجان، هنوز اقتصاد انحصاری حاکمیت دارد و مصرف کنندگان و مشتریان بازار انحصاری ، مجبور به پذیرش شرایط این بازار هستند.

پاک آیین در تشریح مشخصات بازار انحصاری گفت: در بازار انحصاری تنها یک واردکننده منحصر به فرد وجود دارد و سایر فعالان اقتصادی نمی توانند وارد بازار شوند، لذا صادرکنندگان یک کالای به خصوص باید فقط با واردکننده انحصاری آن کالا وارد مذاکره شده و قرارداد ببندند.

وی گفت: در این نوع بازار، این واردکنندگان انحصاری هستند که قیمت و مرز ورودی برای دریافت کالا را مشخص می سازند و برخی از صادرکنندگان ایرانی به دلیل عدم شناخت این موضوع با تجار مختلف قرارداد بسته و دچار مشکل می‌شوند.

سفیر ایران بر ضرورت برگزاری همایش و میزگردهائی از سوی مرکز توسعه صادرات برای شناخت بازار کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز تاکید کرد و گفت: اگر بازرگانان ایرانی این پیچیدگی ها را بشناسند،حضور در این بازار مشکل نخواهد بود.

سفیر ایران کاهش 10 درصدی گردشگر از جمهوری آذربایجان به ایران را به دلیل پائین آمدن نرخ منات و تضعیف قوت خرید مردم آذربایجان و افزایش تعرفه پزشکی و قیمت هتل و حمل و نقل در ایران دانست و افزود: اگر وضعیت قیمت‌ها در استان های همجوار ساماندهی شده و از سوءاستفاده واسطه ها جلوگیری گردد، ما شاهد افزایش گردشگر به ایران خواهیم بود.

پاک‌آیین در مورد موضوع 24 ساعته شدن فعالیت گمرک در مرز دو کشور گفت: طرفین بطور اصولی با این اقدام موافقت کرده و مراحل اجرائی آن با نصب تجهیزات و اعزام نیروی انسانی در آینده آغاز خواهد شد.

وی در مورد محدودیت تردد اتباع دو کشور گفت: مقامات جمهوری آذربایجان بارها وجود این محدودیت را تکذیب کرده و هر روز اتباع آذربایجان از چهار مرز فعال وارد ایران می شوند.

سفیر ایران در مورد مشکل صدور ویزا برای اتباع ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان با هیچ کشوری قانون لغو صدور ویزا ندارد افزود: در حال حاضر سفارت آذربایجان در تهران و سرکنسولگری این کشور در تبریز برای اتباع ایرانی ویزا صادر می کنند و تکمیل بودن ظرفیت پروازهای روزانه و اتوبوس های ورودی از تهران و تبریز،دلالت بر سفر اتباع ایرانی به آذربایجان دارد.

وی گفت در عین حال ما از سفارت آذربایجان در تهران و سرکنسولگری این کشور در تبریز خواسته ایم در صدور ویزا برای تجار ایرانی تسریع کنند.

سفیر ایران در مورد تاسیس اتاق بازرگانی مشترک بین دو کشور گفت: برای توسعه همکاری های تجاری، این اقدام بسیار لازم است و ما پیش نویس یادداشت تفاهم تاسیس اتاق مشترک را در جریان برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک تسلیم طرف آذری کرده و امیدواریم در اجلاس دهم در تهران این سند امضا شود.

پاک آیین در مورد تاسیس سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در اردبیل با تاکید بر اینکه تاسیس سرکنسولگری یک کشور نیاز به مطالعات و زمینه سازی مقدماتی دارد، گفت: تاکنون درخواستی از سوی باکو برای تاسیس سرکنسولگری در اردبیل واصل نشده است.

سفیر ایران با اشاره به سفرهای متعدد خود به شهرهای استان اردبیل، برگزاری موفق نمایشگاه بازرگانی این استان در گنجه و همچنین اعزام هیات رسانه ای آذربایجان برای معرفی ظرفیت های اقتصادی و گردشگری این استان را یادآور شد و افزود: توجه به توسعه همکاری های اقتصادی آذربایجان با استان اردبیل از اولویت های سفارت ایران است و از سرگیری صادرات سیب زمینی و تداوم صدور کالاهای صادراتی استان، از نتایج این فعالیت می باشد.

سفیر ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به دیدار با سرهنگ طاهری فرمانده مرزبانی استان اردبیل اشاره کرد و با تصریح بر وجود امنیت و دوستی در مرزهای دو کشور افزود: مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته از اولویت های همکاری نیروهای مرزی دوکشور است.

وی اشاعه مواد مخدر در منطقه را ناشی از حضور غیرضروری نیروهای ناتو در افغانستان و ناتوانی آنها در کاهش تولید مواد مخدر دانست و گفت: برای مقابله با این معضل یک عزم منطقه ای لازم است.

وی با اشاره به قوانین سختگیرانه جمهوری آذربایجان در مورد ورود مواد مخدر، از اتباع ایرانی خواست به هنگام ورود به آذربایجان، به این موضوع توجه نمایند.

انتهای پیام

کد N925361

وبگردی