آفتاب

حمایت حاخام‌های یهودی در آمریکا از توافق هسته‌ای

حمایت حاخام‌های یهودی در آمریکا از توافق هسته‌ای

واحد مرکزی خبر نوشت:

شماری از خاخام های یهودی در آمریکا اعلام کردند توافق هسته ای برای آمریکا و متحدان آن در منطقه بسیار خوب است.

 سایت آمه اینو منتسب به انجمن چندین گروه مختلف یهودیان آمریکایی این نامه را منتشر کرده است. این نامه به همراه نام سیصد و چهل خاخام که این نامه را امضا کرده اند در سایت آمه اینو منتشر شده است.

سیصدو چهل خاخام یهودی از همه فرقه های دین یهود طی نامه ای به همه اعضای کنگره خواستار حمایت آنها از توافق میان جامعه بین المللی و ایران درباره برنامه هسته ای این کشور شدند. 


استیون باب اهل گلن الین ایالت ایلینوی درباره این نامه گفت، ما از تیم مذاکره کننده آمریکا و دیگر تیم های مذاکره کننده به خاطر تعهدی که دردستیابی به این توافق برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نشان دادند، قدردانی می کنیم. این توافق برای آمریکا و متحدان ما در منطقه بسیار خوب است و بهترین سازوکار ممکن با توجه به واقعیت های کنونی بین المللی است.

خاخام ریچل میکوا اهل شیکاگو نیز اضافه کرد، طیف گسترده ای از دیدگاهها درباره توافق هسته ای ایران در میان یهودیان آمریکایی وجود دارد و همانطور که نظر سنجی های اخیر نشریه جوییش جورنال نشان داد چهل و نه درصد موافق این توافق هستند و تنها سی و یک درصد اعلام مخالفت کرده اند و پنجاه و سه درصد نیز از کنگره خواسته اند این توافق را تصویب کند. این درحالی است که تنها سی وپنج درصد اعلام مخالفت کرده اند.

با این حال بسیاری از گروهها و فدراسیون های یهودی از جمله آیپک و دیگر سازمانهای تندرو در آمریکا به شدت در حال تبلیغ در مخالفت با این توافق هستند .این به هیچ وجه درست نیست و پیامی خطرناک است و ما به عنوان خاخام های یهودی امیدواریم بتوانیم با نامه به کنگره با این تبلیغات مقابله کنیم.


گوردون ویلمت خاخام اهل ایلینوی نیز گفت، اگر کنگره در نهایت این توافق را رد کند پیامدهای آن برای آمریکا، اسراییل، جامعه یهودیان و جهان بسیار شدید خواهد بود. ما نگرانیم که پیامد این توافق فروپاشی رژیم تحریم ها، تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، به راه افتادن رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه، منزوی شدن اسراییل  و آمریکا از شرکای بین المللی شان باشد.


خاخام برتون ویساتزکی اهل نیویورک نیز اضافه کرد، در حالی که ما بر این باوریم که این توافق رویکردی مثبت برای مسئله هسته ای ایران است، همچنان به شدت نگران حمایت ایران از برخی گروهها در منطقه هستیم. این تلاش و این تبلیغات اشتباه برای ضربه زدن به توافق هسته ای با ایران، به توان اسراییل برای پیوستن به آمریکا و متحدان منطقه ایش برای ایجاد یک ائتلاف قدرتمند برضد ایران آسیب می زند.

متن نامه به شرح زیر است:


«« ما به عنوان خاخام های یهودی از توافق اخیر میان آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و ایران حمایت می کنیم. ما همچنین اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را ترغیب می کنیم که از این توافق حمایت و آن را تصویب کنند.

دولت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با موفقیت توانست قدرت های بین المللی را برای مقابله با بلندپروازی های هسته ای ایران گردهم بیاورد. در صورتی که این توافق توسط کنگره رد شود، این تحریم ها متوقف خواهد شد و هیچ مذاکرات دیگری نیز برگزار نخواهد شد، زیرا دیگر کشورها به طور کامل حامی این توافق هستند و هیچ تمایلی به مذاکره دوباره ندارند.


ما میدانیم درحالی که این توافق مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته ای را می بندد، مسایل مربوط به حمایت از تروریسم را حل و فصل نمی کند با این حال این مسئله هیچگاه هدف اصلی این مذاکرات نبوده است. اکنون که توافق هسته ای حاصل شده است، ما از آمریکا و شرکای بین المللی این کشور می خواهیم که عزم خود را تقویت کنند.


ما عمیقا نگران این مسئله هستیم که برخی از اعضای جامعه یهودیان آمریکا با این توافق مخالفند. ما به همراه شمار زیادی از رهبران یهودی به طور کامل از این توافق هسته ای تاریخی و مهم حمایت می کنیم».

52261

کد N924983

وبگردی