آفتاب

رئیس جمهوری سودان جنوبی معاهده صلح را امضا نکرد

رئیس جمهوری سودان جنوبی معاهده صلح را امضا نکرد

سالوا کر علیرغم پایان یافتن ضرب الاجل امضای معاهده صلح و خطر اعمال تحریم های بیشتر جامعه بین الملل، از امضای معاهده صلح امتناع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، در اقدامی که می تواند خطر اعمال تحریم های بیشتر بین المللی را علیه سودان جنوبی به همراه داشته باشد، رئیس جمهوری سودان جنوبی از امضای معاهده صلح با رهبر اصلی ترین گروه شورشی این کشور خودداری کرد.

وی با این حال اعلام کرد که بدنبال وقت بیشتری برای متقاعد کردن اعضای دولت خود برای آتش بس است. این در حالی است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون بارها دولت و مخالفان آن در سودان جنوبی با یکدیگر پیمان صلح و آتش بس امضا کرده و هر بار آن را نقض کرده اند.

پیش از این کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس تهدید کرده بودند که اگر دولت و مخالفان در سودان جنوبی تا پایان روز دوشنبه ۲۶ مرداد ماه با یکدیگر به توافق نرسند، تحریم های هدف دار بیشتری را علیه این کشور تازه تاسیس اعمال خواهند کرد.

براساس این گزارش، سالوا کر رئیس جمهوری سودان جنوبی در ابتدا نشان داد که متعهد به امضای این معاهده صلح است اما اعلام کرد که دست کم به ۱۵ روز زمان بیشتر برای گفتگو و مشاوره با اعضای دولتش در جوبا، پایتخت این کشور پیش از امضای رسمی این توافقنامه نیاز دارد.

از سوی دیگر «هایل مایکل جبرسیلاسی» یکی از سخنگویان رئیس جمهوری سودان جنوبی در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی که مذاکرات صلح از ۱۱ روز پیش در آن جریان دارد، گفته سالوا کر لازم است تا برای گفتگو با دیگر اعضای دولتش به جوبا سفر کند.

به گفته وی رئیس جمهور لازم است تا به جوبا بازگردد زیرا تعداد بی شماری از افراط گرایان در جوبا حضور دارند و باید با آنها صحبت شده و آنها را متقاعد کند.

 

 

کد N924756

وبگردی