آفتاب
«نوری مالکی» در پاسخ به خبرنگار مهر خبر داد

کمیته حقیقت یاب موصل فاقد صلاحیت لازم است

کمیته حقیقت یاب موصل فاقد صلاحیت لازم است

معاون رئیس جمهور عراق با تشریح علل سقوط شهر موصل در زمان حمله داعش، از پیام ترکیه به افسران کرد ارتش عراق مبنی بر مقاومت نکردن در برابر داعش و توطئه مشترک آنکارا و اربیل در این خصوص خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «نوری مالکی» معاون رئیس جمهور عراق در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر پیرامون اتهامی که به وی در گزارش کمیته حقیقت یاب سقوط موصل وارد شده است، گفت: این کمیته دچار اختلافات سیاسی شده است و عملا از شکل کمیته حقیقت یاب خارج شده است به ویژه آنکه برای وارد کردن اسامی مختلف از جمله اسم من به لیست گزار تحت فشار بوده است. به همین دلیل به نظر من این کمیته صلاحیت لازم را نداشته است ضمن اینکه این گزارش باید برای دستگاه قضایی ارسال شود و تصمیم نهایی با دستگاه قضایی است.

وی در ادامه گفت: ارتش در این مدت شکست های دیگری هم داشته است اما نمی توان این شکست ها را متوجه شخص خاصی دانست کما اینکه در صدر اسلام هم نمی توان شکست جنگ احد را متوجه پیامبر مکرم اسلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه  سقوط موصل یک شکست نظامی نبود، گفت: در آن زمان ارتش عراق با تمام تجهیزات در موصل حضور داشت و با محاسبات نظامی نمی بایست شکست می خورد. لذا من معتقدم سقوط موصل توطئه ای بود که ابتدا در آنکارا و سپس در اربیل برنامه ریزی شده بود که با کمک برخی گروه ها و طایفه های محلی اتفاق افتاد، چنانچه همین مسئله درباره الرمادی هم روی داد.

نوری مالکی ادامه داد: البته من در آن ماجرا شماری از افسران متخلف را زندانی و تعدادی را هم اعدام کردیم ولی بطور کلی من معتقدم که این مسئله یک توطئه طراحی شده بود.

مالکی افزود: نکته جالبی که باید به آن اشاره کنم این است که برخی از افسران کرد ارتش عراق که در مقابل یورش داعش به موصل مقاومت نکرده بودند در توجیه اقدام خود می گفتند که از سوی ترکها به آنها پیام داده شده بود که با داعش نجنگند چون داعش با آنها کاری ندارد بلکه داعش با شیعه و نوی مالکی سر جنگ دارد.

وی در پایان تاکید کرد: ترکیه بزرگترین حامی داعش و القاعده است و واضح است اگر ترک ها و سعودی ها نبودند داعش و القاعده نمی توانستند رشد کنند.

کد N924623

وبگردی