آفتاب

پیشنهادات تویسرکانی به اعضای اکو برای اعتلای حقوق مالکیت صنعتی

پیشنهادات تویسرکانی به اعضای اکو برای اعتلای حقوق مالکیت صنعتی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از آنجایی که اعضای اکو در زمینه نظام حقوق مالکیت صنعتی وضعیت متحد الشکلی ندارند جا دارد که کمیته هماهنگی حقوق مالکیت صنعتی مشکلات، چالش ها و نارسایی های موجود را مورد بررسی قرار داده و برای رفع آن‌ها پیشنهادات لازم را ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد تویسرکانی طی سخنانی در سومین اجلاس کمیته هماهنگی حقوق مالکیت صنعتی سازمان اکو اظهار کرد: اعتلای حقوق مالکیت صنعتی مستلزم مساعی کشورها در سطح ملی،‌ منطقه ای و بین‌المللی است و جای خوشحالی است که اکو به عنوان یک سازمان منطقه ای با ایجاد این کمیته و اتخاذ برنامه اقدام و سایر ابتکارات، گام‌های ارزنده‌ای را در این زمینه برداشته است.

وی ادامه داد: ما از این اقدامات پشتیبانی کرده و به عنوان کشوری که دارای سابقه طولانی در حمایت از مالکیت صنعتی است و تجربیات فراوانی را در این زمینه اندوخته و دارای یک نظام داخلی موثر و غنی حمایت بوده و در کنوانسیون های متعدد بین‌المللی عضو است، نهایت همکاری را در اجرای موفقیت‌آمیز تصمیمات آن به عمل آورده و خواهیم آورد.

تویسرکانی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی امر مالکیت صنعتی و مرجع ملی مالکیت معنوی و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی در سال‌های اخیر، اقدامات اساسی برای پایه ریزی و استقرار نظام مالکیت فکری در کشور انجام داده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: از جمله این اقدامات می‌توان به تدوین و تکمیل قوانین داخلی به خصوص تصویب قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی و قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری، الحاق به سازمان جهانی مالکیت معنوی، عضویت در موافقت نامه و پروتکل مادرید در مورد ثبت بین‌المللی علایم تجاری و موافقت نامه دیگری در مورد حمایت از نشانه های منبع، پیوستن به موافقت نامه لیسبون در حمایت از اسامی مبدا جغرافیایی و ثبت بین‌المللی آن‌ها تشکیل کمیته ملی کارشناسی در زمینه دانش سنتی و فولکلور و منابع ژنتیک و طراحی برنامه ای جامع در حمایت از دانش سنتی و منابع ژنتیک اشاره کرد.

وی گفت: همچنین توسعه، پرورش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی و اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی و مکانیزه کردن اداره کل مالکیت صنعتی و فراهم کردن زیرساختن ها جهت ارائه خدمات غیرحضوری از جمله اقدامات هم سو با توسعه مدیریت نظام مالکیت فکری و صنعتی کشور است.

تویسرکانی اظهار کرد: آگاهی روزافزون جهانی از مزایای مترتب بر حمایت از حقوق مالکیت معنوی بر زندگی بشر و نیز فعالیت های ملی و همکاری های منطقه ای و بین‌المللی به ویژه انعقاد موافقت نامه های چند جانبه سبب شده است که روز به روز بر سرعت و تعداد نوآوری‌ها افزوده شود.

وی تصریح کرد: ما بر همکاری های منطقه ای در سطح اکو برای اعتلای حقوق مالکیت صنعتی تاکید داریم و در این زمینه از مساعی دبیرخانه اکو برای برقراری روابط همکاری با وایپو قدردانی کرده و با توجه به اهمیت این همکاری ها بین اکو و وایپو امیدواریم که هرچه زودتر سند همکاری مربوطه امضا و اجرایی شود.

تویسرکانی با بیان اینکه سند برنامه اقدام در زمینه مالکیت صنعتی زیربنای همکاری اعضای اکو را تشکیل می‌دهد و باید مرتبا به‌روز رسانی شود گفت‌: در این راستا تبادل اعضا می تواند در تبیین اهداف و انتظارات و تهیه یک نقشه جامع در زمینه همکاری منطقه‌ای در باب حمایت از مالکیت صنعتی بسیار مفید و موثر باشد.

وی ادامه داد: برای گسترش همکاری‌های فنی در زمینه حقوق مالکیت صنعتی در میان اعضای اکو آموزش افراد و تبادل کارشناسان و متخصصین دارای اهمیت است و ایران بر اساس تجربیات خود آمادگی دارد که نهایت همکاری را در برگزاری کارگاه‌های آموزشی معمول دارد.

انتهای پیام

کد N924047

وبگردی