آفتاب
رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس روایت کرد

آثار مثبت تحریم بر تحقیق و پژوهش

آثار مثبت تحریم بر تحقیق و پژوهش

رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش مجلس، به دست آوردن استقلال و تکنولوژی بومی را از آثار تحریم ها بر بخش پژوهش عنوان و تأکید کرد که در زمان تسهیل روابط بین‌المللی نباید به سمت واردات تکنولوژی و تحقیقات برویم.

اسفندیار اختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پژوهش، تحقیقات و فناوری چندوجهی است و تک وجهی نیست که بخواهیم از یک بعد به آن نگاه کنیم. از بعد این‌که موانعی بر سر آن بوده باشد، معمولاً در طول تاریخ، موانع باعث پیشرفت کشورها شده است. اصولاً وقتی مانعی وجود دارد و نمی‌توانیم به چیزی برسیم کشورهایی که هوشمند هستند روی زیرساخت‌ها یعنی پژوهش و تکنولوژی هزینه می‌کنند و کشور را بر اساس پژوهش و تکنولوژی خودی می‌سازند تا کشور بی‌نیاز و مستقل شود.

وی با اشاره به اثر تحریم‌ها بر بخش تحقیق و پژوهش، اضافه کرد: به هر حال یک سری محدودیت‌هایی هم وجود دارد. اگر شما می‌خواهید کشور روی پای خود بایستد باید روابط وجود داشته باشد و چرخ از نو ساخته نشود؛ چرخ از نو ساختن گاهی هزینه زیادی برای ما دارد. ارتباطات بین‌المللی باعث می‌شود ببینیم دنیا در چه مرحله‌ای از تحقیقات قرار دارد و بتوانیم از آنها برای پیشرفت خود استفاده کنیم. بنابراین، وقتی توافقات بین‌المللی اتفاق می‌افتد می‌توانیم از این بعد استفاده کنیم. فقط باید مواظب باشیم به سمت واردات یک تکنولوژی و واردات تحقیقات نرویم، این باعث می‌شود استقلال کشور زیر سوال برود.

نماینده زرتشتیان در مجلس ادامه داد: ما باید دانش را بومی کنیم و در زمینه بروزرسانی تکنولوژی از آن استفاده کنیم. به هر حال تحقیقات و پژوهش هزینه دارد. نهالی که ما می کاریم هم در زمان‌های دیگر جواب می‌دهد. گاهی ما حوصله نداریم و وقتی مرزها باز می‌شود مستقیماً به سمت یک چیز آماده می‌رویم بدون این‌که توجه کنیم تکنولوژی آماده‌ای که وارد کشورمی‌شود، استقلال کشور را زیر سوال می‌برد. ما باید دانشی را وارد کنیم که با دانش بومی ما همخوانی داشته باشد و باعث بروزرسانی شود.

وی گفت: آسیبی از ناحیه تحریم‌ها متوجه تحقیقات پایه نمی‌شود بلکه یاد می‌گیریم روی پای خود بایستیم. اما گاهی اجباراً یک کار تحقیقاتی که با ارتباطات بین‌المللی زودتر به نتیجه می‌رسد، بیشتر از حد معمول به طول می‌انجامد. وقتی در تحریم بودیم ما نتوانستیم روابط علمی بین‌المللی را به اندازه مطلوب داشته باشیم ولی از آن طرف استقلال و تکنولوژی بومی را بدست آورده‌ایم.

انتهای پیام

کد N924007

وبگردی