آفتاب

سرت لیبی؛ اولین پایگاه داعش در خارج از سوریه و عراق

سرت لیبی؛ اولین پایگاه داعش در خارج از سوریه و عراق

شهر سرت لیبی که از جایگاه استراتژیک مهم و بافت قبیله‌ای منسجمی برخوردار است به اولین پایتخت‌ داعش در خارج از سوریه و عراق تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه کویتی الوطن، تروریست‌های داعش در چند نقطه در سرت مستقر هستند و با وجود اینکه سرت در مرکز شمال لیبی قرار دارد اما از پادگان‌های ارتش ملی لیبی که در حال حاضر با داعش و تندروها در جبهه‌های مختلف می‌جنگند، دور است.

سرت در سواحل لیبی قرار دارد و در آن چند پایگاه حیاتی از جمله اسکله تجاری سرت و پایگاه القرضابیه، بزرگترین پایگاه هوایی در لیبی قرار دارد.

بافت اجتماعی این شهر که زادگاه و همچنین محل مرگ معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی بود، از قبایل الفرجان، القذاذقه و قبایل ورفله و المعدان و مصراته تشکیل می‌شود که همین مساله باعث شده که آن خاستگاهی برای تروریست‌ها نباشد. اما نبود دولت پس از سقوط نظام قذافی و بی‌توجهی دولت‌های پی در پی به اوضاع امنیتی، تصرف داعش بر این شهر را تسهیل کرد. همچنین واقعیت‌های دیگری در این امر دخیل بودند که از جمله آنها پیوستن برخی از حامیان قذافی به داعش بوده است.

به ویژه پس از اینکه شبه نظامیان فجر لیبی، وابسته به پارلمان طرابلس که کنترل سرت را در دست داشتند و از این شهر به صورت غافلگیرانه عقب‌نشینی کردند و سلاح‌های سنگین و مقادیر زیادی سلاح را در این شهر جا گذاشتند و همچنین ائتلاف‌های پنهان شبه‌نظامیان تندرو و داعش، باعث تضعیف این شهر و کنترل داعش بر آن شد.

انتهای پیام

کد N924006

وبگردی