آفتاب
ضرغامی در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی:

تدبیر رهبری بانگاه حسینی است/شایعه فعالیت سیاسی‎ام راتکذیب می‎کنم

تدبیر رهبری بانگاه حسینی است/شایعه فعالیت سیاسی‎ام راتکذیب می‎کنم

رئیس سابق سازمان صدا و سیما گفت: رهبر انقلاب با نگاه حسینی امور را تدبیر می‎کنند و مصالح بزرگی برای اسلام در نظر دارند بنابراین نباید بگوییم جمهوری اسلامی ذلیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما صبح امروز دوشنبه در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران شرکت و در خصوص موضوع انقلاب اسلامی، مسئله هسته‌ای و مباحث سیاسی روز به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا از مفهوم فشار و کشش در علوم مهندسی برای مطالب خود استفاده کرد و گفت: تحمل فشار و کشش به صورت همزمان برای پایداری یک جسم بسیار مهم است. اگر این موضوع را به مسائل جاری روز تسری دهیم، می‌بینید که مجموعه تهدیداتی که به انقلاب اسلامی وارد می‌شود نیز از دو جنس فشار و کشش است.

ضرغامی افزود: جامعه انقلابی ما باید هم در مقابل فشار و هم در برابر کشش مقاوم باشد، مثلا دشمنان می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است که این مصداق همان فشار است، البته گزینه‌های روی میز خود را عملی هم می‌کنند و این مسئله فقط در حد حرف نیست، حمله نظامی هم که تاکنون انجام ندادند، چون نتوانستند و اصلا برای آنها عملی نیست.

وی تاکید کرد: در تهدیدات موجود کشش هم وجود دارد. امروز دشمنان در حوزه جذب مردم وارد می‌شوند و با حرف‌های شیرین، وعده‌های توخالی و امید دادن‌های کاذب، ملت را جذب خود می‌کنند، البته امیدواری جامعه خوب است و من مدافع آن هستم، اما باید در عین حال قدرت تحلیل داشت.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه برخی در مقابل کشش و در مقابل فشار توانایی مقاومت ندارند، گفت: مثلا برخی سران کشورها از صدای غرش هواپیماهای دشمن می‌ترسند و تسلیم می‌شوند و توانایی مقاومت ندارند.

ضرغامی با اشاره به قیام امام حسین (ع) و استفاده از نهضت عاشورا در شرایط کنونی، تصریح کرد: مدل قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا ظرف زمانی ندارد و هیچ‌گاه نمی‌توانیم بگوییم دوره این مدل گذشته است، زیرا واقعه عاشورا هویت جامعه اسلامی است.

وی به موضوع صلح امام حسن (ع) در تاریخ اشاره کرد و گفت: بحث صلح امام حسن(ع) و قیاس آن با شرایط امروز که برخی بزرگان ما مطرح کردند، کاملا غلط است؛ چرا که اصلا شرایط امروز و مسئله هسته‌ای، وضعیت دوره صلح امام حسن (ع) نیست. صلح امام حسن(ع) در شرایطی بود که عوام و خواص توجیه نبودند، خواص تطمیع شده بودند و پول گرفتند و عوام نیز آگاهی نداشتند. تبلیغات آن مقطع به گونه‌ای بود که عوام نمی‌توانستند امام حسن (ع) را یاری کنند.

وی، مدل صلح کنونی جامعه اسلامی را شبیه صلح حدیبیه در زمان پیامبر (ص) دانست و گفت: در صلح حدیبیه، پیامبر (ص) در اوج قدرت و با تدبیر عمل کرد، در صورتی که می‌دانست آنها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. آنها پس از مدتی در واقع زیر میز زدند و نقض عهد کردند و مسیر به همان مسیر پیامبر (ص) برگشت، اما نتیجه این صلح این شد که خیلی‌ها فهمیدند چه اتفاقی افتاد.

ضرغامی گفت: البته شرایط امروز صددرصد منطبق با صلح حدیبیه نیست ولی شبیه آن است.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب با نگاه حسینی تدبیر می‌کنند، خاطرنشان کرد: فرمایشات ایشان کاملا شفاف است و رهبری سخنگو هم نمی‌خواهند، زیرا ابهامی در سخنان ایشان وجود ندارد، بنابراین دنبال اینکه چه کسی از رهبری چه گفته است، نباشید.

وی با اشاره به اهمیت مجلس خبرگان رهبری، گفت: امروز آن کسی که باید در خبرگان بنشیند لازم است با همه وجود ولایت فقیه را قبول داشته باشد و اگر سابقه آن نشان می‌دهد که ولایت فقیه را قبول ندارد، چرا باید وارد خبرگان شود؟

ضرغامی تاکید کرد: آنچه مهم است قدرت عظیمی به نام انقلاب اسلامی است که دشمنان هر کاری می‌کنند تا آن را از بین ببرند، موفق نمی‌شوند و وقتی هم کم می‌آورند با صراحت اهداف خود را بیان می‌کنند. به عنوان مثال ۵ سال است که می‌خواهند بشاراسد را از میان بردارند، اما نمی‌توانند.

عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: امروز رهبر معظم انقلاب، منطقه، اسلام، قدرت انقلاب اسلامی و موازنه‌ها را می‌بینند و تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: در جریان مذاکرات هر دفعه‌ که ظریف به مذاکرات می‌رفت به او می‌گفتند بیا در مورد سوریه هم حرف بزنیم، اما وی می‌گفت من در مورد سوریه حرف نمی‌زنم و مباحث ما فقط مسئله هسته‌ای است. این اقدام ظریف درست بود و بی‌ادبی دیپلماتیک هم محسوب نمی‌شود. البته من می‌دانم چه پیشنهادات و حرف‌هایی در مورد عراق و سوریه به ما داده‌اند، اما به دلیل‌ طبقه بندی اطلاعات نمی‌توانم بگویم. ///

ضرغامی با بیان اینکه باید نگاه خود را در مسائل بالاتر ببریم و جامع‌تر نگاه کنیم، تصریح کرد: رهبری انقلاب مصالح بزرگی را برای اسلام در نظر دارند و دشمن عقب مانده است. نباید ایشان را درگیر چند موضوع جزئی کنیم و بگوییم جمهوری اسلامی پس از توافق هسته‌ای ذلیل شد.

وی افزود: البته من بارها در دولت روحانی گفتم که مثلا رفتار رسانه‌ای ما ذلت‌بار است و آنها قبول کردند، اما اگر دو جمله پس و پیش باشد، دلیل ذلیل شدن کشور نیست.

ضرغامی گفت: یک مقدار مسئله را جامع‌تر ببینیم و در قضاوت‌های نهایی کلمات را طوری بیان کنیم که اقتدار و قدرت نظام اسلامی زیر سئوال نرود.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه امروز دشمنان سر کوچکترین مسائل به هم می‌ریزند و رهبری انقلاب با سخنان خود آنها را در هم می‌شکند، گفت: ما امروز از همه دوره‌ها، عزت و اقتدار بالاتری داریم، بنابراین سعی کنیم زود قضاوت نکنیم، اما در عین حال امر به معروف را نیز کنار نگذاریم.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت برگزاری جلسات این شورا تاکید کرد: ما به دنبال کشف قوانین حاکم در فضای مجازی هستیم و موضوعاتی را در این زمینه بررسی کردیم، اما به دلیل بی‌توجهی در تشکیل جلسات، بسیاری از تصمیمات گرفته نمی‌شود و در بسیاری از تحولاتی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، منفعل هستیم. این انتقاد به رئیس جمهور وارد است که جلسات شورای عالی فضای مجازی را تشکیل نمی‌دهد.

ضرغامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قصد دارید در انتخابات آینده کاندیدای مجلس شورای اسلامی شوید یا خیر، گفت: پاسخ به این سئوال تکراری است و بارها این موضوع را به خبرنگاران گفته‌ام. من واقعا معتقدم انسجام نیروهای انقلاب مهم است، اما متاسفانه امروز سیاست را تنها در انتخابات خلاصه کردیم در صورتی که این‌طور نیست، مسائل جدی زیادی در کشور وجود دارد.

وی افزود: من استنباطم از سخنان رهبری این است که ایشان انسجام نیروهای انقلاب را می‌خواهند، اما نه تنها این اتفاق نمی‌افتد، بلکه آنهایی که انقلابی‌تر هستند، مسئله وحدت بین خود را یک اصل گذاشته‌اند و فکر می‌کنند اگر به وحدت برسند همه مسائل حل می‌شود.

ضرغامی ادامه داد: من زمانی که وارد صدا و سیما شدم یکی از کسانی که ممنوع‌التصویر بود، شهید داوود کریمی بود، ایشان یک تخلف سیاسی در زمان جنگ انجام داد و امام (ره) نیز برخورد شدیدی با ایشان کردند، اما یک مجاهد بزرگ بود و قائله کردستان و مواجهه با منافقین را فرماندهی می‌کرد.

وی تاکید کرد: اما من یک موی داوود کریمی را به بسیاری از کسانی که امروز مدعی هستند، نمی‌دهم. من در دوران مسئولیتم در صدا و سیما از این شهید بزرگوار گزارشی پخش کردم که بسیار موثر بود و رهبر انقلاب هم نماینده خود را به منزل ایشان فرستادند، ولی خب شهید داوود کریمی مخالف اصولگراها بود اما این خیلی مسئله مهمی نیست، بلکه باید شرایط امروز هر کسی را ببینیم و زود قضاوت نکنیم.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما افزود: مثلا آقایان فتنه‌گر و حامیان فتنه ۸۸ امروز هم مدعی هستند و نه تنها عذرخواهی نمی‌کنند، بلکه دیگران را نیز محکوم می‌کنند.

ضرغامی با بیان اینکه حبل‌المتین نیروهای انقلاب رهبری است تاکید کرد: ستون وحدت ما برای امنیت کشور و پیشرفت اسلام، رهبری نظام است و نیروهای انقلاب باید حول رهبری انسجام خود را حفظ و حرکت کنند.

وی در پایان گفت: نگاه امروز من نسبت به فعالیت سیاسی همان نگاه گذشته است و تمامی شایعات مبنی بر این مسئله را تکذیب می‌کنم.

 

 

 

 

کد N923977

وبگردی