آفتاب
با اشاره به سفر ظریف به هند

سفیر ایران در دهلی: بازار یک میلیارد و 200 میلیونی هند چشم به راه کالاهای ایرانی است

سفیر ایران در دهلی: بازار یک میلیارد و 200 میلیونی هند چشم به راه کالاهای ایرانی است

سفیر کشورمان در دهلی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به هند گفت: بازار یک میلیارد و دویست میلیونی هند می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای کالاهای ایرانی در حوزه‌های نفتی و غیر نفتی باشد.

سفیر کشورمان در دهلی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به هند گفت: بازار یک میلیارد و دویست میلیونی هند می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای کالاهای ایرانی در حوزه‌های نفتی و غیر نفتی باشد.

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به سفر روز جمعه محمد جواد ظریف به دهلی و دیدارهای وی با مقامات هندی به تبیین نتایج این سفر پرداخت.

وی سفر ظریف به دهلی را با توجه به موقعیت هند در آسیا از بعد سیاسی و اقتصادی مهم دانست و گفت: بین ایران و هند ارتباطات فرهنگی بسیاری وجود دارد علاوه براین، این کشور در خاورمیانه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

سفیر کشورمان در هند ادامه داد: طی این سفر آقای ظریف توضیحات بسیار خوبی ارائه کردند و در همین راستا به نظرم باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا کشورهای بیشتری را با واقعیت های منطقه آشنا کنیم تا آنها هم از نگاه جمهوری اسلامی ایران بعد از تفاهم با 1+5 که نگاهی سازنده و در راستای همکاری بیشتر است حمایت کنند .

انصاری با اشاره به استقبال مسئولان هندی از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به دهلی، خاطرنشان کرد: رسانه های جمعی هند به طور گسترده این سفر را پوشش دادند. در این سفر آقای ظریف با آقای نارندا مودی نخست وزیر، حمید انصاری معاون رئیس جمهور هند ، وزیر امور خارجه و دبیر شورای امنیت ملی این کشور دیدار کرد و نگاه ایران را برای دوران پس از توافق با 1+5 تبیین کردند.

هند ایران را در زمان تحریم‌ها تنها نگذاشت

وی بابیان اینکه مسئولان ایران و هند می توانند نقش بسیار مهم و سازنده ای را جهت ثبات سیاسی، اقتصادی و توسعه منطقه داشته باشند، گفت: هند با توجه به نقش مثبتی که در دوران تحریم ها در قبال ایران ایفا کرد و با توجه به حسن توجه ایرانی ها به کشورهایی که در دوران سخت در کنارشان مانده‌اند از امتیاز بسیاری زیادی برای توسعه روابط با کشورمان برخوردار است.. همچنین با توجه به شناختی که دو کشور در دوران تحریم ها علیه کشورمان از یکدیگر پیدا کردند زمینه های مناسبی برای همکاری‌های ایران و هند فراهم شده است.

سفیر کشورمان در دهلی ادامه داد: موضوع تسهیل در ارتباطات جاده‌ای، دریایی، هوایی و وصل کردن کشورها برای کمک به توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور یکی دیگر از موضوعات مورد بحث بین دو کشور بود. آقای ظریف هم در همین رابطه تاکید کردند که دولت هند با توجه به اینکه خط اعتباری را به ایران در ماههای اخیر پیشنهاد کرده است فرصت طلایی برای دستیابی آنها به بازار پروژه های بزرگ ایران از جمله اتصالات، راه آهن، بنادر، جاده ها وهواپیما محسوب می شود که می تواند در زمینه دستیابی به بازارهای آسیایی هم کمک بزرگی برای هند باشد.

استقبال مسئولان هندی از پیشنهاد ظریف

انصاری با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان به مقام های هندی پیشنهاد کرد که هند از طریق ایران می تواند به بازار های شمال آفریقا، افغانستان و روسیه دسترسی داشته باشد، تاکید کرد: خوشبختانه سایر مسئولان هندی به ویژه وزیر حمل و نقل این کشور از این پیشنهاد ها و همکاری دو کشور در حوزه‌های ساخت ریل، توسعه بنادر، تکمیل کردن کریدور شمال به جنوب و اتصالات ایران به افغانستان و آسیای میانه به خوبی استقبال کردند.

وی ادامه داد: حوزه‌های بالا دستی و پایین دستی نفت و گاز نیز ازجمله مواردی هستند که مورد استقبال هندی‌ها قرار گرفته‌اند چرا که آنها علاقه زیادی دارند تا در حوزه انرژی همکاری گسترده‌ای با ایران داشته باشند و استقبال زیادی برای همکاری در پروژه بسیار یزرگ فرزاد B داشته باشند. آنها علاوه بر تمایل برای همکاری در پروژه های بالادستی علاقه زیادی هم برای مشارکت در پرژه های پایین دستی ایران مانند پتروشیمی ابراز کرده اند و بازاهای خوبی هم برای محصولات این کشور هستند.

تشکیل کمیسیون مشترک همکاری بین ایران و هند

انصاری نهایی شدن بحث تشکیل کمیسیون مشترک بین تهران و دهلی را یکی از مهمترین دستاوردهای سفر وزیر خارجه کشورمان به هند دانست و تاکید کرد: همچنین قرار شد تا کمیته های کاری کمیسیون مشترک هم فعال شوند تا بتوانند نقشه راهی برای روابط اقتصادی ایران و هند باشند و به طور کلی بحث انرژی از جمله موضوعات مورد علاقه مسئولان هند در دیدار با آقای ظریف بود.

وی تاکید کرد: هندوستان همواره از مشتریان خوب ما در حوزهای نفتی بوده و امیدوار هستیم که در آینده هم بتوانیم در این حوزه‌ها سرمایه گذاری های بسیار خوبی داشته باشیم که قطعا می توانیم در آینده سرمایه گذاری های مشترک داشته باشیم. آقای ظریف همچنین تاکید کرد که ایران علاقه مند است در توسعه هند سرمایه گذاری کرده و وارد بازار NSG شود. امیدوارم مباحث توافق شده به نتایج مثبتی برسد.

سفیر کشورمان در هند در بخش دیگری از این گفت‌وگو باسازنده توصیف کردن مباحث مالی، پولی و بانکی مطرح شده در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با مقام‌های هندی، گفت: قرار شد دولت هند نهایت تمهیدات را برای فراهم کردن نقطه نظرات طرف ایرانی آماده سازد.

دستور نخست وزیر هند در رابطه با منابع مالی ایران در این کشور

وی ادامه داد: در مورد منابع مالی که ما در هند داریم هم آقای مودی دستورات اکید به مسئولان وزارت دارایی این کشور داده است که امیدواریم کارها دراین زمینه هم هرچه زودتر و سریع تر به نتیجه برسد.

انصاری گفت: همچنین وزیر خارجه هند نیز در دیدار آقای ظریف با وی تاکید کرد که هیئت های اقتصادی در سطوح بالاتری بین دو کشور می‌توانند رفت و آمد داشته باشند.

سفیر کشورمان در دهلی با بیان اینکه مجداد از نخست وزیر هند برای سفر به ایران دعوت به عمل آمده است، گفت: آقای مودی ابراز علاقه زیادی برای سفر به تهران کرد و ما نیز امیدواریم به زودی بتوانیم تاریخ دقیق سفر وی به تهران را اعلام کنیم. علاوه براین از وزیر خارجه هند نیز دعوت شد که او نیز در آینده ای نزدیک به کشورمان بیاید.

وی در باره سفر نماینده‌های کشورمان در حوزه های اقتصادی به دهلی نیز این طور توضیح داد که در سطوح بالاتر اقتصادی هم به زودی شاهد سفر هیئت های اقتصادی به هند به منظور تعیین برنامه آینده اقتصادی دو کشور خواهیم بود؛ چراکه شرایط پس از تحریم‌ها فضای مناسبی را ایجاد خواهد کرد که لازم است دو کشور توجه بیشتری به روابط خود داشته باشند تا تصمیمات اتخاذ شده در بخش های اداری گرفتار و معطل نشود.

بازار یک میلیارد و دویست میلیونی هند چشم به راه کالاهای ایرانی

انصاری با بیان اینکه هند با بیش از یک میلیارد جمعیت بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی است، افزود : ایران می تواند بستر مناسبی برای هند باشد تا بتوانند از منابع انرژی کشورمان استفاده کنند و زمینه ها هم برای استحکام هرچه بیشتر روابط دیپلماتیک دو کشور در آینده فراهم شود.

وی بحث مقابله با تروریسم را یکی دیگر از مباحث مطرح شده در سفر هیئت ایرانی به هند دانست و گفت: هردو کشور از آینده منطقه و کشورهایی که می توانند از توسعه تروریسم متضرر شوند نگران هستند ولی این امید وجود دارد که موضوعات مطرح شده جهت تشویق کشورها برای تشکیل ائتلاف بین المللی به منظور مقابله با تروریسم و تندروی و به ویژه مبارزه با داعش که به نگرانی همه کشورهای جهان تبدیل شده است به نتیجه برسد.

سفیر کشورمان در هند تاکید کرد: باتوجه به علاقه دیرینه ایران و هند به برقراری ثبات و توسعه اقتصادی در افغانستان گفت‌وگو های مهمی بین مسئولان دو کشور در این زمینه صورت گرفت. علاوه براین همکاری‌های دفاعی بویژه در حوزه ایجاد مسیل آبراهی امن بین خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند که برای ایران و هند از اهمیت بالایی برخوردار است مورد بحث قرار گرفت و تصیم های بسیار خوبی هم در این زمینه گرفته شد.

15میلیارد دلار سهم تجارت ایران و هند در شرایط تحریم

وی افزود: ما در سال گذشته در شرایطی که تحت تحریم بودیم حدود 15 میلیارد دلار روابط تجاری داشتیم ولی امید می رود که این روابط با برداشته شدن تحریم ها رشد بسیار خوبی داشته باشد. البته این آمار تنها نشان دهنده تجارت رسمی بین دوکشور است در حالی که بخش عمده تجارت بین ایران و هند یا از طریق کشورهای ثالث انجام می گیرد یا به صورت چمدانی که در حوزه های جواهرات در تهران، اصفهان و یزد از بازار بسیار خوبی برخوردار است.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: آزاده تهرانی

انتهای پیام

کد N923874

وبگردی