آفتاب

اتهام جدید واشنگتن به پکن/ چین به آمریکا مأمور مخفی می‌فرستد

اتهام جدید واشنگتن به پکن/ چین به آمریکا مأمور مخفی می‌فرستد

واشنگتن مدعی است که دولت پکن ماموران مخفی خود را به آمریکا اعزام می کند تا به اجبار اتباع چینی را که متهم به فساد مالی هستند برای بازگشت به وطن و پاسخگویی به مراجع قضایی ترغیب کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اقدامات مخفیانه سازمان سیا بر کسی پوشیده نیست به ویژه آنکه پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، این نهاد اطلاعاتی مامورین خود را با حکم آدم ربایی یا قتل به شکار مظنونین همکاری با القاعده فرستاد و بسیاری از به دام افتادگان را نیز برای بازجویی روانه زندان های مخفی خود در کشورهایی کرد که حاضر به خوش خدمتی به دولت واشنگتن بودند.

با وجود حقایق تاریخی غیر قابل کتمانی که از فعالیت های جاسوسی و مخفیانه آمریکا در دیگر کشورهای جهان وجود دارد، روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع آگاه دولتی اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا طی هفته های گذشته دولت پکن را به اعزام مامورین مخفی به آمریکا متهم کرده تا به زور تهدید چینی هایی را که به این کشور پناهنده شده اند به بازگشت به وطن ترغیب کنند.

به ادعای واشنگتن، مامورین مخفی وزارت امنیت ملی چین با اخذ ویزای توریستی وارد آمریکا شده و به سراغ آن دسته از چینی هایی می روند که از سوی دولت پکن به دلیل فساد مالی و سیاسی تحت پیگرد قانونی هستند حال آنکه واشنگتن و پکن تا کنون معاهده ای را به منظور استرداد مجرمین امضا نکرده اند.

این مامورین مخفی بخشی از کمپین مبارزه با فساد چین هستند که به اجرای عملیات «شکار روباه» کمک می کنند و طی یک سال گذشته موفق به استرداد ۹۳۰ مظنون از اقصی نقاط جهان شده اند که البته ۷۰ نفر از آنها به میل خود به چین بازگشته اند.

لازم به ذکر است دولت واشنگتن سابقه طولانی در اتهام زنی به دولت پکن دارد و مورد اخیر نیز در ادامه افزایش تنش ها بین آمریکا و چین بر سر برخی از مسائلی اتفاق می افتد که از آن میان می توان به مناقشات دریای چین جنوبی، کاهش عمدی ارزش واحد پول چین در مبادلات تجاری و نیز هک کردن اطلاعات شخصی کارکنان آمریکایی اشاره کرد.

اتهام اخیر در حالی متوجه چین می شود که قرار است ماه آینده «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین برای نخستین بار در دوران زمامداری خود به واشنگتن سفر کند. تا کنون مقامات رسمی پکن در خصوص هشدار وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر توقف فعالیت مامورین مخفی چین واکنشی نشان نداده اند ولی انتظار می رود که این موضوع به یکی از محورهای گفتگو میان شی جین پینگ و «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تبدیل شود.

کد N923827

وبگردی