آفتاب

دیپلمات کوبایی: راه درازی با آمریکا در پیش است

دیپلمات کوبایی: راه درازی با آمریکا در پیش است

یک دیپلمات کوبایی با اشاره به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان کوبا و آمریکا و اختلافات موجود میان دو کشور نوشت: راه درازی با آمریکا در پیش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "جوزفینا ویدال"، دیپلمات کوبایی، سالانه یک چک به میزان 4085 دلار به عنوان اجاره بهای جزیره گوآنتاناموی کوبا توسط پایگاه دریایی آمریکا دریافت می‌کند اما دولت کوبا از نقد کردن این چک خودداری می‌کند، زیرا آنها "اشغال گوآنتانامو" را "غیرقانونی" می‌دانند.

ویدال در این باره می‌گوید، اکنون آنها این چک‌ها را به عنوان یک مدرک تاریخی آرشیو می‌کنند که این سمبلی از وقایع تلخ موجود میان دو کشور در طول بیش از نیم قرن است.

وی که رئیس امور آمریکای وزارت خارجه کوبا و مذاکره کننده در مذاکرات دوجانبه با آمریکاست، اضافه می‌کند: من شخصا این چک‌ها را سال به سال دریافت می‌کنم.

اکنون که هر دو کشور دوره جنگ سرد را کنار گذاشته و روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته‌اند، این اتفاق را به عنوان فرصتی برای پیشرفت سریع در برخی موضوعات ساده می‌بینند که توافق هواپیمایی غیرنظامی را می‌توان در این باره نام برد اما برخی موضوعات وجود دارد که دستیابی به توافق درباره آنها سال‌ها طول می‌کشد و ممکن است هرگز توافقی در آنها حاصل نشود.

ویدال درباره آینده روابط کوبا و آمریکا می‌گوید: من ترجیح می‌دهم که در این باره بدبین نباشم.

وی با اشاره به توافق هواپیمایی دو کشور می‌گوید: این توافق که براساس آن خطوط هوایی دو کشور اجازه پرواز و فرود در خاک یکدیگر را دارند، یکی از حوزه‌هایی بود که توافق در آن حاصل شد.

دیپلمات کوبایی ادامه می‌دهد: کوبا می‌خواهد درباره موضوعات مورد اختلاف نیز گفت‌وگو کند. کوبا هیچ گونه اقدامی برای تسکین مخالفان تندرو در کنگره آمریکا و یا تبعید شدگان ضد کاسترو در میامی انجام نخواهد داد. مهم نیست که ما چه کاری انجام می‌دهیم این مردم فقط بیشتر و بیشتر مطالبه می‌کنند، آنچه که آنها می‌خواهند خوبی برای مردم کوبا نیست. آنها به دنبال انتقام گیری هستند.

ویدال با اشار به موضوعات مورد اختلاف کوبا و آمریکا می‌گوید: 5913 دعوی از سوی آمریکایی‌ها درباره ملی شدن و مصادره اموال پس از انقلاب 1959 به هنگام قدرت رسیدن کاسترو وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: در مقابل میزان هزینه خرابی‌های به وجود آمده از سال 2000 بیش از 3000 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با ارزش اموال مصادره شده آمریکا در کشور بسیار بیشتر است.

انتهای پیام

کد N923761

وبگردی