آفتاب

روسیه و چین مانور مشترک در دریای ژاپن برگزار می‌کنند

روسیه و چین مانور مشترک در دریای ژاپن برگزار می‌کنند

مانورهای دریایی بین‌المللی نیروی دریایی چین و روسیه در چند روز آتی در دریای ژاپن برگزار خواهند شد و ملوانان، تفنگداران دریایی و خلبانان نیروی دریایی هر دو کشور در عملیات‌های ترکیبی در مانور یک حمله آبی- خاکی با یکدیگر تمرین خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، یک اسکادران چینی روز شنبه بندر «کینگدائو» در استان «شاندونگ» را به مقصد «ولادیووستوک» روسیه ترک کرد تا در مانور دریایی دو جانبه از 20 تا 28 اوت (29 مرداد تا ششم شهریور) شرکت کند.

یکی از منابع نزدیک به این عملیات گفت: این مانورها هیچ طرفی را هدف قرار نمی‌دهند و هیچ ارتباطی با وضعیت منطقه‌ای ندارد. این مانور تنها بخشی از برنامه تبادلات آموزشی سالانه بین ارتش‌های چین و روسیه است.

نیروی ضربت چینی که به ولادیووستوک می‌آید متشکل از هفت کشتی جنگی، شش هلی‌کوپتر مستقر بر کشتی، پنج هواپیمای جنگی، 21 وسیله نقلیه آبی- خاکی و 200 تفنگدار دریایی است. یگان «اقیانوس آرام» روسیه نیز متشکل از 20 کشتی جنگی و کشتی پشتیان، دو زیردریایی، 10 هواپیمای جنگی، 9 وسیله نقلیه آبی- خاکی و 200 تفنگدار دریایی است.

کشتی‌های جنگی چینی قرار است روز پنجشنبه مصادف با 20 اوت سال جاری میلادی در بندر ولادیووستوک مستقر شوند. انتظار می‌رود کشتی‌های چینی در حالی که به بندر ولادیووستوک سفر کرده‌اند، برای بازدید غیرنظامیان آماده باشند.

نیروها، هواپیماها و کشتی‌های روسیه و چین در پنج گروه دریایی ترکیبی و چهار گروه نیروی هوایی در آب‌های قلمرویی روسیه و در آب‌های آزاد دریای ژاپن عملیات‌های خود را انجام خواهند داد.

دریای ژاپن با چهار کشور از جمله ژاپن، کره‌شمالی، کره‌جنوبی و رسویه هم‌مرز است. تاکنون نیروی دریایی چین در مانورهای این منطقه شرکت نکرده است.

هدف اصلی این مانورها تمرین برای حفاظت از ارتباطات دریایی، آموزش لازم در زمینه استفاده از موشک‌های ضد زیردریایی، مانور دفاع هوایی و اقدامات مربوط به حملات ضدکشتی است.

این مانور دریایی برای نخستین بار شامل یک مانور حمله مشترک آبی- خاکی خواهد بود.

آموزش دریایی یگان اقیانوس آرام روسیه و نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین موسوم به «دریای مشترک- 2015 (II)» در ساحل پریمورسکی کرای در منطقه اقیانوس آرام روسیه، 650 کیلومتری ساحل ژاپن پایان می‌یابد.

نخستین دور از این مانور «دریای مشترک» 11 تا 21 مه سال جاری میلادی در مدیترانه برگزار شد.

در همین حال مسکو توافق کرده تا مه سال آتی میلادی در مانورهای نظامی دریایی با متحدان آسیایی اقیانوس آرامش در دریای مورد مناقشه چین جنوبی شرکت کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اوایل اوت سال جاری میلادی گفته بود: ما قاطعانه می‌خواهیم تا هرگونه مناقشه در دریای چین جنوبی، دریای چین شرقی و دیگر دریاها براساس قوانین بین‌المللی از جمله قانون 1982 کنوانسیون دریایی و براساس اعلامیه امضا شده میان چین و انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه‌.آن) حل شود. به همین خاطر کشورهایی که مستقیماً در هرگونه مناقشه‌ای دخیل هستند باید راه‌حل قابل قبول مشترکی را بدون هرگونه مداخله خارجی پیدا کنند.

انتهای پیام

کد N923741

وبگردی