آفتاب

کوهکن: در عرصه انتخابات کسی از تخریب دیگران به جایی نمی‌رسد

کوهکن: در عرصه انتخابات کسی از تخریب دیگران به جایی نمی‌رسد

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: استفاده از تاکتیک کهنه تخریب دیگران فقط مخصوص کسانی است که می‌دانند در عرصه انتخابات از اقبال عمومی برخوردار نیستند و تنها با برهم زدن آرامش و ایجاد تنش می‌توانند به هدف خود برسند.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسنا با بیان اینکه همه فعالان سیاسی وظیفه اخلاقی و شرعی دارند تا فضای انتخابات را به فضایی به دور از هیجانات کاذب و غوغاسالاریها بدل سازند، اظهار کرد: دامن زدن به فضای هیجانی و نشر اکاذیب و منحرف کردن اذهان مردم در آستانه انتخابات، هم به انتخاب مردم لطمه می‌زند و هم سبب کاهش میزان مشارکت خواهد شد.

او با بیان اینکه در عرصه انتخابات با تخریب سایر گروه‌ها، جریانها و اشخاص نمی‌توان اقبال عمومی را به دست آورد، گفت: هرگز کسی از نردبام سست و فرسوده تخریب دیگران و جوسازی علیه سایرین نمی‌تواند اقبال عمومی را به سوی خود جلب کند. روی آوردن به تاکتیک افشاگری فقط مخصوص کسانی است که از عدم اقبال عمومی نسبت به خود، آگاه هستند و تلاش می‌کنند با برهم ریختن فضا و ایجاد تنش به نتیجه موردنظرشان برسند. اگر کسی ادله محکمی‌پسندی در اختیار داشته باشد که نشان دهد رای مردم با اوست، نه تنها به برهم زدن فضا نمی‌اندیشد بلکه تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا در فضایی آرام، آرای مردم به سبد او ریخته شود.

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری ریشه شکل‌گیری پدیده افشاگری را به بحثها و اختلافات درون‌گروهی فعالان سیاسی مرتبط دانست و افزود: تجربه نشان می‌دهد که گاهی اوقات، فعالان سیاسی در مراودات و مذاکرات درون‌گروهی‌شان به آن دسته از مطالباتی که گمان می‌کنند بر حق است، نمی‌رسند و معمولاً در چنین شرایطی، بحث را به جامعه و فضای عمومی کشور می‌کشند و علیه یکدیگر افشاگری می‌کنند.

کوهکن وظیفه اصلی بزرگان جناحهای سیاسی کشور را در برخورد با چنین رفتارهایی از سوی فعالان سیاسی، استفاده از روشهای استدلالی و اقناعی عنوان کرد و گفت: بزرگان هردو جناح وظیفه دارند کسانی که به این وادی وارد می‌شوند را با روشهای استدلالی و اقناعی از ادامه چنین رفتارهایی برحذر دارند، چراکه کسانی که افشاگری می‌کنند در نهایت هم خودشان بیش از هرکس دیگری از این عمل آسیب می‌بینند و هم به جریانی که به آن وابسته‌اند ضربه خواهند زد.

او همچنین پیش‌بینی کردن نتیجه انتخابات مجلس آینده را در حال حاضر، ناممکن توصیف کرد و گفت: پیش‌بینی کردن پیروزی و یا شکست یک جریان در انتخابات مجلس از حالا، بیشتر یک تاکتیک پیشاانتخاباتی به حساب می‌آید و کسانی که چنین پیش‌بینی‌هایی را ارائه می‌دهند، بیشتر در پی تغییر فضای سیاسی کشور به نفع جریان و جناح خود هستند و می‌کوشند با چنین گفته‌هایی اذهان مردم را تا زمان برگزاری انتخابات به دست گیرند. آنچه مسلم است این است که برای انتخابات مجلس، در حوزه‌هایی که تک نماینده هستند و از مسائل سیاسی کلان کشور کمتر متأثرند، مردم بیشتر به شخصیت و افکار خود نماینده و شناختی که از او دارند و یا در جریان تبلیغاتهای انتخاباتی پیدا می‌کنند، رأی می‌دهند، نه به وابستگی‌های حزبی و جناحی او. پس در چنین شرایطی نمی‌توان به پیش‌بینی‌ها چندان اعتمادی کرد.

این نماینده پیشین مجلس با تأکید بر اینکه مجلسی که تماماً پشت دولت باشد، عایدی چندانی برای مردم و حتی خود دولت نخواهد داشت، افزود: مجلس باید مستقل باشد، روی موازین قانونی محکم بایستد و معتقد به استقلال و تفکیک قوا از یکدیگر باشد. مجلسی که مصالح کشور و مردم را رعایت کند نه اینکه صرفاً حامی اقدامات دولت باشد و مؤید نظرات آن. چنین مجلسی برای دولت نیز عواید بیشتری از مجلسی دارد که در آن عده‌ای وکیل‌الدوله مشغول باشند.

کوهکن با بیان اینکه اگر مجلسی فقط به حمایت از دولت بپردازد، مردم از آن مجلس و نمایندگانش مأیوس خواهند شد، گفت: همانطور که رهبری فرموده‌اند این مجلس است که ریل گذاری می‌کند و قطار دولت نیز بایستی روی همان ریل حرکت کند، پس اگر مجلسی فقط به حمایت از دولت بپردازد، مردم از چنین مجلسی به مثابه یک اهرم قانونی که باید وظایف خود را انجام دهد، مأیوس خواهند شد.

او در پایان با تأکید بر اینکه یک مجلس قدرتمند، اهل تعامل با دولت نیز خواهد بود عنوان کرد: هیچ دولتی نباید به فکر تشکیل یک مجلس کاملاً همسو با خود باشد. دولت بهتر است تلاش کند تا انتخاباتی کاملا بی طرفانه برگزار کند و امانتدار رای مرد باشد و در نهایت نیز بکوشد بدون ورود مصداقی و جناحی و تنها از نظر فرهنگی میزان آگاهی مردم را در تشخیص دواطلبین بهتر برای کسب کرسی‌های مجلس بالاتر ببرد.

انتهای پیام

کد N923558

وبگردی