آفتاب

هشدار واشنگتن نسبت به فعالیت جاسوس‌های چینی در ایالات متحده

هشدار واشنگتن نسبت به فعالیت جاسوس‌های چینی در ایالات متحده

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: ایالات متحده به پکن هشدار داده که از اعمال فشار برای بازگرداندن فراری‌هایی که از چین به آمریکا آمده‌اند و انجام عملیات جاسوسی علیه این افراد در خاک آمریکا خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه مذکور از قول مقام‌های آمریکایی نوشت: این عملیات با نام "شکار روباه" بخشی از اقدامات گسترده پکن برای بازگرداندن فراری‌های این کشور و احیای مبالغی است که آنها توسط فعالیت‌های مجرمانه و فاسد به دست آوردند.

این روزنامه همچنین نوشت، وزارت امور خارجه آمریکا به چین در هفته‌های اخیر هشدار داده تا فعالیت‌های جاسوسی خودش را در آمریکا متوقف کند. مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند که این جاسوس‌ها تحت نظر وزارت امنیت عمومی چین فعالیت می‌کنند و احتمالا با عنوان توریست و با ویزاهای کاری و گردشگری وارد ایالت متحده شده و از تاکتیک‌هایی خاص برای اعمال فشار علیه مهاجران و فراری‌های چینی به منظور بازگشت به کشورشان استفاده می‌کنند.

روزنامه نیویرک تایمز در ادامه می‌نویسد، چنین تاکتیک‌هایی شامل تهدید خویشاوندان این افراد درچین است و در ماه‌های اخیر این اقدامات گسترش یافته است. همچنین وزارت امنیت عمومی چین بیش از 930 مظنون را در سراسر جهان شناسایی کرده که از سال گذشته میلادی و تحت برنامه عملیات شکار روباه به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

روزنامه مذکور نوشت: دولت چین به دنبال مهاجران برجسته‌ای است که اکثرا به خاطر فساد اقتصادی یا جرایم سیاسی تحت تعقیب و پیگرد دولت پکن هستند.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین قصد دارد تا نخستین سفر رسمی خود را در ماه آتی میلادی به آمریکا صورت دهد و در این سفر به دنبال حل تنش‌ها بر سر مسائل مربوط به تجارت، حقوق بشر و هکرهاست.

انتهای پیام

کد N923524

وبگردی