آفتاب

سفر مهم ظریف به مسکو با محوریت مسائل منطقه

سفر مهم ظریف به مسکو با محوریت مسائل منطقه

تحولات منطقه به‌ویژه سوریه و نقشی که روسیه در لغو تحریم‌های یک جانبه علیه ایران ایفا خواهد کرد می‌تواند از جمله مواردی باشد که در سفر وزیر خارجه ایران به مسکو با مسوولان روس بررسی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف در سفری یک روزه و به منظور دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه روسیه صبح دوشنبه عازم مسکو می‌شود. سفر ظریف به مسکو در حالی صورت می‌گیرد که روسیه در همکاری با ایران در بسیاری از زمینه‌ها سرآمد و پیشگام بوده و هست.

توافق وین که 14 جولای با حضور ایران و 6 قدرت بین‌المللی و با اکثریت آراء اعضا شورای امنیت صورت گرفت زمینه‌ای شد تا امروز شاهد تحولاتی هرچند غیرعلنی در کشورهای منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی برای حل مهم‌ترین بحران‌های منطقه یعنی وضعیت عراق و سوریه و مقابله با داعش باشیم.

روسیه نیز یکی از کشورهایی است که بیش‌ترین نقش را در این زمینه داشته است به صورتی که در یکی دو سال گذشته نقشی تاثیرگذارتر از آمریکا را در منطقه ایفا کرده به گونه‌ای که مسکو محور بسیاری از تحولات منطقه بوده است.

از سوی دیگر مسکو یکی از مخالفان جدی تحریم‌های یک جانبه شورای امنیت علیه ایران نیز بود و از آن جا که روسیه می‌تواند نقش پررنگی در لغو این تحریم‌های یک جانبه داشته باشد می‌توان این موضوع را یکی از محورهای گفت‌وگو میان وزیر امور خارجه کشورمان با لاوروف و پوتین، وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور روسیه دانست.

بحث موشک‌های اس-300 هم که از مدت‌ها پیش مطرح بود و پس از توافق هسته‌ای مجددا طرح شد و مسوولان روسیه هم اعلام کردند که جدیدترین مدل این موشک‌ها را در اختیار ایران قرار خواهند داد، می‌تواند از دیگر موضوعاتی باشد که بین نمایندگان تهران و مسکو مطرح می‌شود.

از سوی دیگر لاوروف و ظریف درباره همکاری‌ها برای مقابله با تروریسم و فعالیت‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر، افزایش هرچه سریع‌تر همکاری‌های دوجانبه در زمینه اقتصادی به ویژه اجرای پروژه‌های حوزه انرژی شامل برق هسته‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

به غیر از موضوعات دوجانبه، مهم‌ترین بخش سفر وزیر خارجه کشورمان به مسکو بدون شک مباحث منطقه‌یی و به صورت ویژه گفت‌وگو در مورد طرح بازبینی شده ایران در ارتباط با حل بحران سوریه است.

باوجود تمام مباحثی که قرار است بین طرف‌های ایرانی و روسی مطرح شود، مهم‌ترین بخش این گفت‌وگوها و حتی سفر ظریف به مسکو بحث موج جدید مقابله با داعش خواهد بود که بین مسوولان دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت چراکه گسترش گروه‌های تندرو به‌ویژه داعش به نگرانی برای همه کشورها و دولت‌ها در سراسر جهان تبدیل شده و همین امر باعث شده است تا کشورها مواضی را در قبال این موضوع اتخاذ کنند.

برای مثال آمریکا و ترکیه برنامه‌ای برای هدف قراردادن گروه‌های افراطی در مرز ترکیه و سوریه در دست دارند و از طرف دیگر وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به روسیه سفر کرده تا طرح بازبینی شده ایران در ارتباط با حل بحران سوریه را ارئه کرده و چاره‌ای برای بحران‌های منطقه که مهمترین عامل آن داعش است بیندیشند.

از سوی دیگر سفر ظریف به مسکو در حالی صورت می‌گیرد که دو هفته پیش نیز الکساندر بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در سفر به تهران با تعدادی از مقام‌های عالی‌رتبه کشورمان از جمله حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه در ارتباط با بحران سوریه و یمن دیدار و گفت‌وگو کرد.

هم‌چنین گفته می‌شود وزیر امور خارجه کشورمان که پیش از این در دور دوم سفرهای منطقه‌یی خود به لبنان، سوریه، هند و پاکستان سفر کرده بود به‌زودی عازم ترکیه نیز خواهد شد.

انتهای پیام

کد N923378

وبگردی