آفتاب
معان مطبوعاتی اعلام کرد

تشکیل کمیسیونی برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

تشکیل کمیسیونی برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد و گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موجب یک انقلاب در زمینه اطلاع رسانی کشور خواهد شد.

به گزارش بخش رسانه ایسنا، حسین انتظامی در مراسم گشایش نخستین دوره آشنایی با «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» که با حضور مدیران رسانه‌ها و سردبیران روزنامه‌ها در تهران برگزار شد، اظهار کرد: از آنجا که این قانون، مردم را مالک واقعی اطلاعات می‌داند و دولت را امانتدار آن می‌شناسد با اجرای آن، رابطه دولت و مردم در زمینه دستیابی به اطلاعات به طور جدی تغییر خواهد کرد.

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات همچنین تصریح کرد: این قانون، زمینه مناسبی برای شفافیت، پاسخگویی دستگاه‌های حکومتی و استیفای حقوق شهروندی فراهم ساخته و گام بزرگی در راه تقویت مردم سالاری است.

انتظامی سپس یادآور شد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در بهمن ماه سال 1387 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در مرداد 1388 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شده است اما دولت دهم اجرای آن را مسکوت گذاشت و اکنون دولت یازدهم به ریاست دکتر حسن روحانی مصمم است آن را وارد مرحله عملیاتی و اجرایی کند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت در طول دو سال گذشته، دو آیین‌نامه مورد نیاز برای اجرای این قانون را تصویب کرده و سومین آیین‌نامه آن نیز ظرف هفته آینده تصویب می‌شود، اطمینان داد که با تصویب آیین‌نامه یادشده، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور با جدیت آغاز خواهد شد.

وی که دبیری کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نیز بر عهده دارد، بیان کرد: این قانون دولت را موظف می‌کند که بسیاری از اطلاعات عمومی و مورد نیاز مردم را به صورت پیش‌دستانه منتشر کند و به شفاف‌سازی درباره تصمیمات و عملکرد خود بپردازد.

انتظامی تصریح کرد: ما برای اجرای این قانون، در سه حوزه «مدیران»، « کارکنان دولت» و «مردم» نیازمند آموزش هستیم و باید بتوانیم با کمک رسانه‌ها، قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را به یک گفتمان در جامعه تبدیل کنیم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین اظهار کرد: از آنجا که این قانون برای نخستین بار در کشور اجرا می شود، مدیران سطوح مختلف باید بدانند که رویکرد نظام و دولت درباره ارایه اطلاعات به مردم چیست. همچنین آنها باید تسهیل دسترسی مردم به اطلاعات را در چارچوب قانون، یک کار مقدس و خدمت‌رسانی تلقی کنند و این روحیه را به کارکنان خود نیز منتقل سازند.

او به گفته‌هایش اضافه کرد: مردم هم باید با حقوق خود در زمینه دسترسی به اطلاعات آگاه باشند و رسانه‌ها در این زمینه مسوولیت بزرگی بر عهده دارند.

انتظامی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه کمیسیونی ویژه برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و رسیدگی به شکایات مردمی در این زمینه، متشکل از چندین وزیر، رییس دیوان عدالت اداری و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود، ابراز امیدواری کرد که برگزاری دوره‌های مختلف آشنایی با این قانون برای مدیران و اصحاب رسانه، فضای لازم را در جامعه برای اجرای هرچه بهتر آن فراهم سازد.

به گزارش ایسنا، نخستین دوره آشنایی با قانون مذکور با حضور استادان سرشناس و مطرح ارتباطات و حقوق رسانه‌ها در کشور نظیر دکتر یونس شکرخواه، دکتر حسن نمکدوست، دکتر سعیدرضا عاملی و دکتر محسن اسماعیلی به مدت یک هفته در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N922807

وبگردی