شاخصه‌های وجودی حضرت معصومه (س)از نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی

آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي,حضرت معصومه س ,دهه كرامت

مقام والای حضرت معصومه (س) در عالم کشف و شهود نه تنها به خاطر فرزندی حضرت موسی بن جعفر (ع) و خواهری امام هشتم (ع) است، بلکه به واسطه مقام معرفتی خود ایشان است.

حضرت فاطمه معصومه(س) دخت بلند اختر امام موسی بن جعفر(ع) است که در روز اول ماه ذیقعده سال 173هجری قمری در مدینه منورّه دیده به جهان گشود، تولد دختری از خاندان رسالت که امام صادق بشارت آمدنش را داده بود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سالروز میلاد پر خیر و برکت حضرت فاطمه معصومه (س)، ضرورت واکاوی ابعاد شخصیت بی بدیل آن حضرت با استفاده از آراء و اندیشه‌های آیت‌الله مکارم‌شیرازی می‌تواند شاخصه‌های ارزشمندی از جایگاه والای حضرت فاطمۀ معصومه(س) در نزد امامان معصومین(ع) را برای تشنگان به معارف اهل بیت(ع) به ویژه زائران آن حضرت به ارمغان داشته باشد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: بدیهی است حضرت فاطمه معصومه(س) سرچشمه خوبی‌ها و کمالات بی حد است، از منسوبین سه امام معصوم(ع) می‌باشد و تکریم و احترام او گرامیداشت جایگاه بلند خاندان پیامبر(ص)، خصوصاً مقام امامان شیعه حضرت موسی بن جعفر(ع)، علی بن موسی(ع) و محمد بن علی امام جواد(ع) به حساب می آید، لذا ضرورت شناخت شأن و منزلت آن حضرت امری انکار ناپذیر است.

حضرت معصومه(س) از مقام و جایگاه بالایی از جمله در عرصه علمی بهره مند بودند، در عصر امام کاظم علیه السلام جمعی از شیعیان وارد مدینه شدند تا خدمت آن حضرت رسیده و سؤالاتشان را از او بپرسند، امّا حضرت در سفر بود. به ناچار سؤالات را تحویل خانواده حضرت دادند تا در فرصتی دیگر پاسخ آن را بگیرند. به هنگام بازگشت به وطن برای خداحافظی به خانه حضرت رفتند. حضرت فاطمه معصومه علیها السلام سؤالات‏ را به همراه جواب­هایش به آنها داد. شادمان به سمت وطن حرکت کردند. اتّفاقاً در مسیر بازگشت امام کاظم علیه السلام را ملاقات کرده، و داستان را برای آن حضرت بازگو نمودند.

امام نوشته را گرفت و مطالعه کرد. پاسخ‏‌های حضرت معصومه علیها السلام همگی صحیح بود. امام سه بار فرمود:«فِداها ابُوها؛ پدرش به فدایش باد» با توجّه به این که حضرت معصومه علیها السلام در آن زمان سن و سال زیادی نداشت، این مطلب نشانگر عظمت او از نظر علم و معرفت بود».1،2

مقام معنوی و قدسی حضرت معصومه (س)

مقام والای آن حضرت در عالم کشف و شهود نه تنها به خاطر فرزندی حضرت موسی بن جعفر(ع) و خواهری امام هشتم (ع) است، بلکه به واسطه مقام معرفتی خود ایشان نیز می‌باشد.3

این مرجع تقلید در تفسیر مولفه‌های بی بدیل معنوی در جلال و منزلت حضرت فاطمۀ معصومه(س) گفت: درباره جلالت حضرت معصومه(س) روایات پرمعنایی داریم. مرحوم محدّث قمی می‌فرماید: یکی از بزرگان قم به نام «سعد» خدمت علی بن موسی الرضا(ع) رسید، حضرت فرمود: یا سعد عندکم لنا قبرٌ، قلت: جعلت فداک قبر فاطمة بنت موسی؟ قال: نعم من زارها عارفاً بحقّها فله الجنّة... .4

امام رضا علیه السّلام به سعد فرمود: ای سعد! قبری از ما در بلاد شما است عرض کردم: فدایت شوم قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر علیه السّلام؟. حضرت فرمود: آری هر کس او را با معرفت زیارت کند بهشت برین جایگاهش خواهد بود.

از این رو عرفان به حق که در روایات متعدّد در مورد امام حسین(ع) و فاطمه معصومه(س) و دیگر معصومین آمده بدین معنی است که بدانیم پدر و برادر و اجداد حضرت معصومه(س) واجب الاطاعه هستند و وقتی به این مسأله واقف گردیم و باید به تمام برنامه‌ها و دستورات آنها عامل باشیم که نتیجه آن جنّت است5.

سلسله نسبت؛ معیاری از جلال حضرت معصومه(س)

سلسلۀ نسب از جمله دیگر شاخصه‌هاست. وقتی سلسله نسب فاطمه معصومه(س) را نگاه می‌کنیم به نُه معصوم منتهی می‌شود و این نهایت مقام با عظمت آن بزرگوار است. 6

چیستی جایگاه والای زیارت حضرت معصومه علیها السلام‏

در جلالت و منزلت آن حضرت همین بس که تعبیرات بسیار خاصی در زیارتنامه آن حضرت وارد شده است.

ثواب زیارت حضرت معصومه علیها السلام‏

نویسنده کتاب کامل الزیارت به نقل از پدر و برادر بزرگوارش مطابق روایتی از امام جواد علیه السلام چنین نقل می‏‌کند:

«مَنْ زارَ عَمَّتی‏ بِقُمْ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس (مرقد) عمّه‏‌ام (حضرت فاطمه معصومه علیها السلام) را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست».7

زیارتی معادل بهشت‏

رسول اکرم(ص) می‌فرمایند که پاره تن من در قم مدفون می‌شود و هر کس به زیارت او بیاید بهشت بر او واجب خواهد شد، عبارت پاره تن من تنها یک بار دیگر در مورد فاطمه زهرا(س) بیان شده است.

بنابراین کلمه پاره تن از سوی پیامبر گرامی اسلام فقط در ارتباط با حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) از لسان مبارک پیامبر(ص) خارج شده است و قطعاً کسی که پاره تن پیامبر(ص) را در این سرزمین زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

گسترش تشیع؛ مرهون ورود حضرت معصومه(س) به قم

این مرجع تقلید و صاحب تفسیر شریف نمونه در فرازی دیگر و در تبیین تأثیرات ورود بابرکت حضرت معصومه(س) به قم و تحکیم و بسط و گسترش مذهب حقۀ تشیع آورده است: بذر مذهب شیعه در اوایل قرن‏ اوّل هجری در این سرزمین پاشیده شد و دیری نپایید که به صورت یک شهر به تمام معنا شیعه درآمد، و پناهگاه و مأمنی برای پیروان مکتب اهل‏بیت قرار گرفت.

قم در این مدّت آماده استقبال و پذیرایی از فرزندان جسمانی و روحانی آل علی بود، کافی بود هر یک از دودمان پیامبر صلی الله علیه و آله و پیروان راستین آن حضرتش به این سرزمین آید تا مردم قم با آغوش باز از او استقبال کنند و با کمال عزّت و احترام و خیالی آسوده از دشمنان زندگی کند.

بر همین اساس، بسیاری از مردان نامی و سادات جلیل‏‌القدر و نواده‏‌های پیشوایان مذهب شیعه به این سرزمین آمدند، که در رأس آنها می‏‌توان به دختر بزرگ و با عظمت امام موسی بن جعفر علیهما السلام، حضرت فاطمه معصومه‏ علیها السلام اشاره کرد.8

لذا در سال 201 هجری قمری حضرت معصومه علیها السلام به قصد دیدار برادر از مدینه به سوی خراسان حرکت کرد. هنگامی که به ساوه رسید بیمار و بستری شد. آن حضرت که از وجود قم و سکونت شیعیان در آن اطلاع داشت به خادم مخصوصش فرمود: «مرا به قم ببرید» از سوی دیگر وقتی مردم قم خبر ورود آن حضرت به ساوه را شنیدند تصمیم گرفتند آن حضرت را به شهر خود دعوت کنند بدین جهت پسران و نوادگان سعد اشعری به محضر آن حضرت رسیده و ایشان را به قم آورده و در کمال احترام از وی پذیرایی نمودند. هر چند آن حضرت متأسفانه پس از مدّت کوتاهی بدرود حیات گفتند، ولی ورود ایشان به قم، و مرقد مطهر او، و سپس ورود امامزادگان و راویان احادیث و دانشمندان کوفه و دیگر شهرها به قم، موجب تحوّلات تازه و مؤثّری در استحکام و گسترش تشیّع گردید.9

تحکیم حوزه علمیۀ در پرتو انوار وجودی حضرت معصومه(س)

آیت‌الله مکارم شیرازی در تشریح آثار و برکات قدسی کریمۀ اهل بیت(س) به تقویت و تحکیم روز افزون حوزۀ علمیۀ قم در پرتو عنایات خاصۀ آن حضرت اشاره کرده و گفت: با تشریف‏‌فرمایی آن بانوی کم‏‌نظیر، فصل نوینی در تاریخ قم آغاز شد، و جاذبه قوی‏ آن حضرت، علما و دانشمندان فراوانی را به‏ سوی این شهر جذب و برکات فراوانی را نصیب قم کرد، که مهم‏ترین آنها گسترش مراکز علمی بود.10

لذا ورود حضرت معصومه‏ علیها السلام به قم موجبات تحکیم و گسترش حوزه علمیّه و رفت‏ وآمد و ارتباط علما و راویان و شاگردان برجسته امامان علیهم السلام را فراهم نمود.11

سخن آخر

در نگاه آیت‌الله مکارم شیرازی از ابتکارات بسیار خوب؛ ایجاد دهه کرامت است که از میلاد با برکت فاطمه معصومه(س) شروع شده و به میلاد امام رضا(ع) ختم می‌شود.12

زیرا امروز دشمنان و مخالفان تشیع و ملت ایران باید ببینند و بدانند که عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در نزد این مردم در چه حدی است و پیروان این مکتب هیچ گاه از عشق و ارادتشان به ساحت انوار الهی اهل بیت(ع) کاسته نخواهد شد.13

بی شک برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در دهه کرامت، شناخت و معرفت نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را گسترش می‌دهد زیرا گرامیداشت دهه کرامت و میلاد پربرکت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) مایه کوری چشم وهابیون و نورانیت پیام اهل ‌بیت(ع) در جهان خواهد بود.

بنا براین جشن‌های دهه کرامت از جمله ابتکارات خوبی است که روحانیت و نورانیت شیعه را در تمام دنیا طنین انداز می‌کند.14

1 حضرت معصومه فاطمه دوم، ص 166.

2 همراه زائران قم و جمکران، ص: 61،60 .

3 بیانات حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی، درس خارج فقه ، مسجد اعظم قم،6/3/1389.

4 بحارالانوار، ج‏48، ص: 317.

5 بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، 15/10/81.

6 بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ،مراسم آغاز دهه کرامت، حرم ‌مطهر حضرت معصومه(س)،16/6/1392.

7 همراه زائران قم و جمکران، ص: 62.

8 همراه زائران قم و جمکران، ص: 25.

9 همراه زائران قم و جمکران، ص: 40.

10 همراه زائران قم و جمکران، ص: 26.

11 همراه زائران قم و جمکران، ص: 40.

12 بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مراسم آغاز دهه کرامت، حرم ‌مطهر حضرت معصومه(س)،16/6/1392.

13 بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مراسم آغاز دهه کرامت، حرم ‌مطهر حضرت معصومه(س)،16/6/1392.

14 بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مراسم آغاز دهه کرامت، حرم ‌مطهر حضرت معصومه(س)،16/6/1392.

انتهای پیام

کد N922252