آفتاب

«کرج» محل نخستین استقرارها در شمال فلات مرکزی

«کرج» محل نخستین استقرارها در شمال فلات مرکزی

گمانه‌زنی‌های صورت گرفته برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «حسین‌آباد» مشخص کرد که کرج محل نخستین استقرارها در شمال فلات مرکزی بوده است.

به گزارش ایسنا، محسن زینی‌وند - سرپرست گروه باستان‌شناسی محوطه تاریخی «حسین‌آباد» - با اعلام این خبر از پایان یافتن عملیات گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه حسین آباد ماهدشت شهرستان کرج خبر داد.

به گفته وی، برنامه گمانه‌زنی در این منطقه تاریخی، از طرف اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز با هدف جلوگیری از تخریب‌های احتمالی مالکان زمین‌های اطراف و همچنین حفظ حرمت و صیانت این محوطه پیش از تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

این باستان‌شناس گفت: متاسفانه بخشی از عرصه این محوطه مهم، پیش از انقلاب تخریب شده و ساخت و سازهایی در کنار آن صورت گرفته است.

او ادامه داد: بر اساس یافته‌های فرهنگی، استقرار گروه‌های انسانی در این محل از جمله نخستین استقرارهایی است که در شمال فلات مرکزی به صورت یک جانشین در دشت‌ها صورت گرفته است.

به گفته وی، این محوطه دارای بقایای فرهنگی است که از استقرار روستایی بزرگ در طول هزاره ششم و پنجم پیش از میلاد حکایت می‌کند.

زینی‌وند با بیان این‌که در گمانه‌نی‌های کاوش مشخص شد که وسعت این محوطه در طول دوره سیلک 2 یا فرهنگ چشمه علی، پنج هکتار بوده است، اضافه کرد: این تپه در آن زمان یکی از بزرگترین روستاهای این دوره در منطقه به شمار می‌رفته است.

او تاکید کرد: هیات باستان‌شناسی در جریان عملیات گمانه زنی تعداد قابل توجهی از آثار مربوط به جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی هزاره ششم و پنجم پیش از میلاد را کشف کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محوطه تاریخی تپه حسین‌آباد ماهدشت شهرستان کرج در سال 1382 به شماره 10305 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، مجوز برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه باستانی را رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر کرده بود.

انتهای پیام

کد N921794

وبگردی