آفتاب

چانه‌زنی اردن با تل‌آویو برای توقف احداث فرودگاه اسرائیلی در نزدیکی مرز خود

چانه‌زنی اردن با تل‌آویو برای توقف احداث فرودگاه اسرائیلی در نزدیکی مرز خود

وزیر راه و ترابری اردن اعلام کرد که کشورش پس از شکایت اخیر خود به سازمان بین‌المللی هوانوردی، در حال رایزنی با تل‌آویو برای توقف طرح ساخت فرودگاه "تمناع" در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ملک حسین این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، لینا شبیب، وزیر حمل و نقل اردن اعلام کرد که دولت امان با ارائه شکایتی به سازمان بین‌المللی هوانوردی و مذاکره با طرف اسرائیلی در دو مسیر تلاش می‌کند برای ممانعت از اجرای پروژه ساخت فرودگاه تمناع اسرائیل در ایلات راه حلی بیابد.

وزیر حمل و نقل اردن تاکید کرد: حتی اگر این فرودگاه ساخته شود تا زمانی که اردن موافقت خود را با آن اعلام نکند، به بهره‌برداری نخواهد رسید.

تل‌آویو فرودگاه مذکور را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ملک حسین در اردن واقع در العقبه احداث کرده است و اردن این پروژه را به دلیل خطراتی که برای هواپیمایی اردن دارد مخالف با قوانین و معاهده‌های بین‌المللی می‌داند که کار هماهنگی فعالیت فرودگاه‌ها و ناو هوایی را برعهده دارند.

در مقابل وزیر حمل و نقل تل‌آویو تاکید کرد که در حال حاضر مذاکرات برای آرام کردن مقامات اردنی و اطمینان بخشی به آنان در خصوص فرودگاه جدید در جریان است.

اردن نگران است فعالیت فرودگاه تمناع بر فرود و پرواز هواپیماهای اردنی تاثیر بگذارد و اینکه با توجه به نزدیکی دو فرودگاه به یکدیگر احتمال برخورد هواپیماها وجود دارد و این مسائل با شروط سازمان بین‌المللی هوانوردی مخالف است.

انتهای پیام

کد N921774

وبگردی