آفتاب

مخالفت کری با اظهارات چاک شومر در خصوص توافق هسته‌ای

مخالفت کری با اظهارات چاک شومر در خصوص توافق هسته‌ای

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به مخالفت یک سناتور بانفوذ دموکرات با توافق هسته‌ای گفت: ما قادر خواهیم بود این توافق را به اجرا دربیاوریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه اسپانیایی زبان یونی ویژن در پاسخ به سوالی درباره مخالفت چاک شومر، سناتور بانفوذ دموکرات با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: در دموکراسی افراد آزاد هستند. چاک شومر دوست من است و من برای او احترام زیادی قائلم. وی تصمیمش را گرفته است و من به آن احترام می‌گذارم. با این وجود واضح است که ما با قضاوت وی مخالفیم. اما خوشبختانه وی تنها سناتوری است که در حزب دموکرات به مخالفت با توافق هسته‌ای پرداخته و بسیاری موافقت خود با توافق را اعلام کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: بنابراین، باید ببینیم که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت. ما هنوز هیچ رأیی را قطعی نمی‌دانیم و امیدواریم با جمهوری‌خواهان در این زمینه به یک تفاهم برسیم. این‌که ما نتوانیم افرادی را بیابیم که با آن‌ها درباره موضوع به این مهمی برای کشورمان، نه از نگاه سیاسی بلکه با در نظر داشتن مزیت‌های آن بنگریم، غیرمعمول است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزیر امور خارجه آمریکا، کری بیان کرد: من فکر می‌کنم که گروه بزرگی از نظامیان و ژنرال‌های پیشین آمریکا از توافق حمایت کرده‌اند. 29 دانشمند نیز از دانشگاه‌ها که اغلب دانشمندان هسته‌ا‌ی در سراسر کشور هستند حمایت خود را اعلام کرده‌اند. به نظرم اگر شما به عقب بازگردید و این توافق را بررسی کنید متقاعد خواهید شد که موجب امن‌تر شدن مردم، امن‌تر شدن اسراییل، امن‌تر شدن منطقه و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) خواهد شد.

او با تکیه بر ادعای بی‌اساس غرب و آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای، گفت: بهتر است که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد و ما با این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح می‌شویم. بنابراین، ما کاملاً متقاعد شده‌ایم که می‌دانیم آن‌ها چه کار می‌کنند و ما قادر خواهیم بود توافق هسته‌ای را اجرایی کنیم.

به گزارش ایسنا، غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که ایران همواره تأکید می‌کند برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

انتهای پیام

کد N921476

وبگردی