آفتاب
در اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) اعلام شد؛

ولایتی: ایران با تواق هسته‌ای نیز از محور مقاومت حمایت خواهد کرد

ولایتی: ایران با تواق هسته‌ای نیز از محور مقاومت حمایت خواهد کرد

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی از محور مقاومت حمایت خواهد کرد و البته با توافق هسته‌ای، توان بیشتری برای همراهی و پشتیبانی از دوستان خود در منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی صبح امروز در مراسم افتتاحیه شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با تاکید بر تقویت محور مقاومت در منطقه با وجود توطئه برخی کشورها اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از این جریان حمایت خواهد کرد و البته با توافق هسته‌ای توان بیشتری برای همراهی و پشتیبانی از دوستان خود در منطقه را خواهد داشت.

وی افزود: بسياري از كشورهاي جهان و همه غرب و برخی کشورهای مرتجع منطقه يكپارچه گرد هم آمدند كه مثلا رژيم سوريه را عوض كنند، اما نتوانستند كاري از پيش ببرند؛ چه رسد به امروز كه تحقق بشارت الهي را مي‌بينيم و ديگر از آن يكپارچگي حتي ظاهري هم خبري نيست، پس گرچه ممكن است با چالش‌هاي بيشتري مواجه باشيم، اما شرايط جبهه مقاومت بسيار بهتر و مستحكم‌تر از گذشته است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، در ادامه به برخی از مهمترین دلایل شرایط ناگوار منطقه اشاره کرد و گفت: بحران‌هاي منطقه خاورميانه بر خلاف ادعاي برخي طرف‌ها، به هيچ وجه ماهيت مذهبي و طايفه اي ندارد، هرچند که هرگز در صدد نيستيم منكر وجود نارسايي ها در روابط بين ملل اسلامي شویم و يا بگوييم كه هيچ اختلافي وجود نداشته و يا ندارد.

ولایتی ادامه داد: منظور اين است كه اين نارسايي‌ها و خلاءهاي موجود موجبات اصلي بحران را فراهم نياورده است که در این صورت، باید در کشورهایی مانند ليبي، تونس و مصر كه اختلافات مذهبي قابل توجهی وجود ندارد بحران و درگیری وجود نداشته باشد، اما همچون دیگر کشورهای منطقه گرفتار مشکلات جدی هستند؛ بنابراین ریشه مصایب منطقه و سوء استفاده از برخی اختلافات مذهبی در توطئه دشمنان اسلام است که چهره خشنی از اسلام برای دستیابی به اهداف و اغراض شوم خود را با تصعیف کشورهای اسلامی ایجاد کرده‌اند.

خاورمیانه از عدم وجود الگوی بومی مردم‌سالاری رنج مي‌برد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک محمع تشخیص مصلحت نظام، به یکی دیگر از دلایل بحران منطقه هم اشاره کرد و گفت: منطقه خاورميانه سال‌هاست كه از يك بحران مزمن و ريشه اي یعنی عدم وجود الگوی بومی مردم‌سالاری رنج مي‌برد و در نتيجه حكومت‌هاي توتاليتر با عناوين مختلف پادشاهي و يا جمهوري با وابستگی‌های مختلف بر مردم منطقه مسلط بوده اند و درنتيجه، نه تنها مراحل رشد و توسعه سياسي طي نشده، بلكه زيرساخت لازم براي آن يعني رشد و توسعه اجتماعي نيز حاصل نشده است.

وی تصریح کرد: در این میان، جمهوری اسلامی ایران الگوی بی‌نظیر مردم‌سالاری دینی و ترکیب آزاداندیشی و دموکراسی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی دینی و فرهنگی محسوب می‌شود.

ولایتی به مقاومت و مقابله سرسختانه جريان‌هاي حاكم كه اين تحولات را به زيان خود مي‌بينند، اشاره کرد و افزود: در این میان نخبگان نيز نتوانسته اند راه حل هاي جهشي با هزينه بسيار محدود را بيابند و آن را در دستور كار جوامع قرار دهند؛ لذا منطقه در چنین آشوبي فرو رفته است و البته در اين ميان، برخي قدرت‌هاي حهاني و کشورهای منطقه نیز براي پيشبرد اهداف خود گسل‌هاي تاريخي ميان مذاهب را فعال کرده‌اند و متاسفانه اين اقدام تا حدي موفق بوده است و علما و اندیشمندان اسلامی نیز باید این مشکلات را درمان کنند.

ضرورت تعميق فرهنگ مقاومت عليه اسراييل و افشای توطئه تکفیری‌ها

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، به عامل خارجي در دامن زدن به اين درگيري‌ها نیز اشاره کرد و گفت: از آمريكا، غرب و اسراييل انتظاري جز اينكه بخواهند در اين آشفته‌بازار منافع خود را تامين كنند و با مدیريت مستقيم و غيرمستقيم، اوضاع را به سمتي پيش ببرند كه همه مسلمانان به هم مشغول باشند، وجود نداشت که متاسفانه تا حدودی نیز محقق شده و توان مقاومت و مبارزه به جای توجه به اسراییل، متوجه مسلمانان با یکدیگر شده است.

وی ادامه داد: برخی کشورهای مرتجع منطقه نیز برای از بین بردن مقاومت و دامن زدن به بحران در منطقه، حمایت های خود را از گروه‌های افراطی و تروریستی ادامه دادند و شرایط امروز را در منطقه ایجاد کرده‌اند که البته دامن‌گیر حامیان آنان نیز خواهد شد و خروج از آن، برای خودشان پرهزینه خواهد شد و البته تصعیف هر کشور اسلامی نیز نامناسب و نامطلوب است.

ولایتی در بخش دیگری از این مراسم به وظایف علما، اندیشمندان اسلامی و محبان اهل بیت (ع) هم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین وطایف، افشاي دست‌هاي پنهاني است كه در صدد ایجاد تفرقه ميان مسلمانان و اجرای نقشه شوم دشمنان هستند؛ ضمن آنکه باید از اشتراكات مسلمانان و به ویژه محبت به اهل بيت (ع) به عنوان محور اصلي وحدت معنوي ميان آنان بهره برداری کرد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، تعميق فرهنگ مقاومت عليه اسراييل و توجه بيشتر به ضرورت بسيج همه امكانات براي مقابله با اين دشمن مشترك و پرهيز از هرگونه اختلاف حاشیه ای را گام دیگر در این مسیر دانست و افزود: افشاي توطئه جريانهاي تكفيري تروريستي كه خطر يكساني براي تمام امت ا سلامي اعم از شيعه و سني به شمار مي‌آیند، باید در دستور کار وجود داشته باشد.  

کد N921268

وبگردی