آفتاب
مرکز حقوق بشر فلسطین گزارش داد:

محاصره غزه موجب افزایش ۳۸.۸ درصدی فقر شده است

محاصره غزه موجب افزایش ۳۸.۸ درصدی فقر شده است

یک مرکز حقوق بشر فلسطینی در گزارشی از افزایش ۳۸.۸ درصدی فقر در نوارغزه بر اثر محاصره چند ساله این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری سما، مرکز حقوق بشر فلسطین گزارش داد: محاصره‎ غزه توسط نظامیان اشغالگر اسرائیلی منجر به افزایش ۳۸.۸ درصدی فقر در بین فلسطینیان شده است. در این میان ۲۱% (21 درصد) از این فقرا از فقر شدید رنج می ‏برند. این در حالی است که میزان بیکاری در ماه های اخیر به میزان ۴۴% افزایش‌ یافته است. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که ساکنان غزه در شرایط اقتصادی اسفناک بی‏ سابقه ای به سر می‌برند.

این مرکز در گزارش خود می‎افزاید: نیروهای اشغالگر صهیونیستی در چارچوب سیاست مجازات گروهی مخالف با قوانین بین‌المللی و انسانی، تحریم‏هایی را علیه شهروندان فلسطینی در بخش کرانه‏ باختری اعمال کرده‌ اند.

به گزارش این مرکز حقوقی، نیروهای اشغالگر قدس شماری از گذرگاه‏های تجاری را که بخش غزه را به کرانه‏ باختری و فلسطین اشغالی وصل می‌کند مسدود کرده است و در این میان تعداد گذرگاه های این منطقه را از چهار گذرگاه به یک گذرگاه کاهش داده است و تنها گذرگاه کرم أبو سالم واقع در جنوب غزه را باز گذاشته است. از طرفی این گذرگاه ظرفیت لازم برای وارد کردن کالاهای ضروری و مواد سوختی را ندارد.

این مرکز در ادامه‏ گزارش خود می‌افزاید: رژیم غاصب اسرائیل بنا بر محدودیت‌ های امنیتی شدید، گذرگاه بیت حانون واقع در شمال غزه را برای رفت‌ و آمدهای بسیار محدود افراد اختصاص داده است. از این‌ رو ساکنان بخش غزه از ارتباط با نزدیکان و خویشان خود در کرانه‏ باختری محروم‏ هستند. همچنین هزاران دانش‏ آموز و دانشجو از حضور در دانشگاه‏های واقع در کرانه‎ باختری محروم شده‌اند.

بنابراین گزارش، نیروهای اشغالگر برای ممانعت از ورود تمام انواع مواد غذایی و ساختمانی به منطقه غزه به‌ جز شمار محدودی از کالاها، این منطقه را محاصره کرده است به‌ طوری که تنها اجازه‏ ورود مقدار محدودی از آن‌ها را برای استفاده در پروژه ‏های بین ‏المللی و یا از طریق تشکیلات بازسازی سازمان ملل می‌دهد. لازم به ذکر است که اسرائیل پس از تهاجم اخیر خود به غزه در تابستان گذشته محاصره غزه را تشدید کرده است.

این مرکز می‌ افزاید: می‌توان گفت محاصره‎ تقریبا کاملی بر صادرات غزه به‌ استثناء صادرات برخی کالاهای تولید شده‌ سبک از قبیل: گل، توت‌فرنگی و ادویه‌ جات وجود دارد. در ماه‎های اخیر رژیم صهیونیستی تنها اجازه‎ صادرات برخی اقلام مثل سبزی‌ ها به مقدار خیلی کم را داده است.

مرکز حقوق بشر فلسطین به موضع‏گیری جامعه‏ جهانی اشاره و تأکید کرد: با اینکه اسرائیل در سال ۲۰۰۵ از نوارغزه عقب نشینی کرده است اما این منطقه و کرانه باختری و قدس همچنان اشغال است.

این مرکز، تداوم سیاست‌ های مجازات گروهی و تحریم‌ های اعمال‌ شده بر غزه توسط اسرائیلی ‎ها را اقدامی غیرانسانی دانست. از این‌ رو به‌ موجب قوانین بین‌المللی، اسرائیل باید به قوانین حقوق بشر و قوانین بین المللی مرتبط با جنگ احترام بگذارد.

لازم به ذکر است رژیم اشغالگر قدس از سال ۲۰۰۷ غزه را از راه دریا و خشکی محاصره کرده و ارتباط این منطقه با جهان خارج را قطع کرده است که این مسئله خود نشانه‎ بارز نقض آشکار حقوق اقتصادی، اجتماعی و آموزشی است و منجر به وخامت اوضاع زندگی حدود ۲ میلیون نفر از ساکنان غزه شده است.

کد N921237

وبگردی