آفتاب
مظفر در ایسنا مطرح کرد

آسیب‌های مرزبندی‌های سیاسی در فضای جامعه

آسیب‌های مرزبندی‌های سیاسی در فضای جامعه

حسین مظفر نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات و معاون نظارتی مجلس، سابقه نمایندگی در مجالس هفتم و نهم را در کارنامه خود دارد. وی همچنین وزیر آموزش و پرورش دولت اول اصلاحات بوده و در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نظارت بر صدا و سیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. او با حضور در خبرگزاری...

حسین مظفر نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات و معاون نظارتی مجلس، سابقه نمایندگی در مجالس هفتم و نهم را در کارنامه خود دارد. وی همچنین وزیر آموزش و پرورش دولت اول اصلاحات بوده و در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نظارت بر صدا و سیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. او با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به تحلیل و واکاوی شرایط موجود در دو طیف اصولگرایی و اصلاح طلبی پرداخت.

مظفر معتقد است در درون هر یک از این دو طیف تفاوت آرا و نظرات متعددی وجود دارد و بعضا لبه های خونین و تیزی با یکدیگر پیدا می‌کنند. وی که عملکرد برخی در مجلس در جریان مذاکرات هسته‌ای را تندروی می‌خواند می‌گوید: بسیاری از افراطی گری و تندروی ها باعث به وجود آمدن جریان اعتدال گرا شده و این درحالیست که وجدان عمومی جامعه طرفدار فضای اعتدالی است. این نماینده مجلس همچنین پیش‌بینی کرد که مجلس آینده مجلسی معتدل باشد.

آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار پارلمانی ایسنا با حسین مظفر است:

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود ازفضای سیاسی کشور و فعالیت جریان‌های مختلف گفت: آرایش سیاسی در طول تاریخ انقلاب ما متفاوت بوده است. ‌در اوایل انقلاب، انقلابی و ضدانقلابی مطرح بود. بعد از مدتی دو جریان موسوم به طیف اصلاحات و اصولگرا پدید آمد که طیفی به ظاهر خواهان تحول ، نوآوری و خلاقیت بود و در قالب اصلاحات شکل گرفت و طیف دیگر بر مبانی آرمان های انقلاب تاکید داشت که شامل اصولگرایان می‌باشد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که گاهی طیف‌بندی‌ها، طیف‌بندی مفهومی و گاهی طیف‌بندی حزبی و تشکیلاتی است که در حال حاضر مرزبندی این دو از بین رفته است.

وی توضیح داد: در طیف‌بندی مفهومی، اصلاح‌طلبی و اصولگرایی تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و حتی در اکثر موارد هم پوشانی دارند و اصولا اصلاح‌طلبان بدون توجه به ارزش‌ها و آرمان‌ها موضوعیت ندارند و به مبانی انقلاب پایبند هستند در عین حال بسیاری از اصولگرایان به نوآوری معتقدند اما وقتی بحث تشکیلاتی و سیاسی مطرح است ، مرزبندی‌ها خیلی دقیق و حتی خونین می‌شود و متاسفانه طرد و نفی صورت می‌گیرد و اصلاح‌طلبی را مترادف غیر اصولگرایی و اصولگرایی را مترادف غیر اصلاح طلبی می‌دانند.

برخی اصولگرایان، اصلاح طلبان را بی‌دین می‌دانند

مظفر با تاکید بر این‌که «این مرزبندی‌ها موجب مخدوش شدن فضای جامعه، ریزش نیروها و از بین رفتن ظرفیت های جامعه شده است»، تصریح کرد: به طوری که وقتی اصلاح طلبی سرکار می آید، بعضا حاضر نیست با اصولگرا یک چایی بخورد و برخی اصولگرایان نیز اصلاح طلبان را بی دین می‌دانند و حتی حاضر نیستند با آن‌ها گپ‌وگفت داشته باشند. این در حالی است که این دو طیف از نظر مفهومی تضاد آن چنانی ندارند و طبق فرموده رهبری باید اصلاح طلب اصولگرا و یا اصولگرای اصلاح طلب داشته باشیم و این دو مفهوم با یکدیگر قابل جمع است و ضد هم نیستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: البته برخی دگراندیش هستند که گاهی در قالب اصلاحات خود را نشان می‌دهند و ممکن است مشکلات زیادی با اصل نظام داشته باشند، درعین حال افرادی در اصولگرایی هستند که چهره‌ای از دین، اصول ، مبانی و ارزش‌ها ارائه می‌دهند که با مبانی اصولگرایی مغایرت دارد و حتی چهره دین را مشوش و جامعه را دلزده می‌کنند.

مظفر همچنین اظهار کرد: نهایتا مردم اگر اصلاح طلبانی را ببینید که به مبانی و ارزش ها اعتقاد ندارد، به او بی‌اعتماد خواهند بود و از سوی دیگر اگر اصولگرایی را ببینند که مبانی انقلاب را طوری عرضه می‌کند که به اصل اسلام خدشه وارد می‌کند ، از او بیزار می‌شوند. در این بین نسل جوان باید مورد توجه باشد چرا که آنها دینی که الهی است اما نمی تواند مسائل جامعه و کشور را حل کند، بر نمی‌تابند.

مظفر

دگماتیسم در اعتقادات حزبی آفت بزرگی در اصولگرایان و اصلاحات است

وی افزود: در عین حال آفتی که در این دو طیف و در میان هوادارانشان وجود دارد ، مطلق اندیشی در اعتقادات حزبی شان است یعنی هر کسی با من است خوب و هر کسی بی من، بد است. نگاه صفر و صدی ، سیاه و سفیدی و دگماتیسم نسبت به این موضوع که قطعا آفت بزرگی است.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در یک قاعده سیاست ورزی اینگونه نیست که به دلیل داشتن یک اعتقاد ، طرف مقابل را به طور کل نفی کرد. وجود چنین رفتارهایی موجب شده فضای همکاری ، هم اندیشی و تعامل بین گروه ها کاهش پیدا کند و افراد به چشم دشمن به یکدیگر بنگرند. باید توجه کرد از صفر تا 100 ، 99 عدد و میان سیاه و سفید، سایه روشن هایی زیادی وجود دارد . بنابراین باید تغییر نگاهی در احزاب، هواداران و موسسان آن‌ها به وجود آید تا در نتیجه شاهد امکان هم اندیشی و تعامل در عرصه سیاست ورزی باشیم.

وزیر آموزش و پرورش دولت اول اصلاحات همچنین خاطرنشان کرد: بنده با هر دو طیف کار کرده‌ام و این ایرادات در هر دو وجود دارد و هیچ یک حاضر نیستند با دیگری کار کنند. این آرایش و فضا قطعا در مجلس و انتخابات مجلس نیز خود را نشان می‌دهد و اگر این نگاه وجود داشته باشد،‌عیوب گفته شده همچنان در عرصه حیات سیاسی و اجتماع باقی می ماند.

مظفر

اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری با تعدیل نظرتشان برنده شدند

مظفر با بیان این‌که «در حال حاضر در هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب ایده‌ها سلایق و اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد»، افزود: این جریان ها حتی در یک طیف بعضا لبه های خونین و تیزی با یکدیگر داشته و در اداره کشور سلایق مختلفی دارند. البته اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نظرشان را تعدیل کرده ومتناسب با واقعیت ها تصمیم گرفتند و میدان انتخابات را نیز بردند.

اصلاح‌طلبان شیرینی وفاق را چشیده‌اند

وی با تاکید بر اینکه در مسائل سیاسی باید در کلان وفاق ایجاد شود و نه در جزئیات، تصریح کرد: خود من عضو تشکیلات هیچ یک از جریان های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیستم لذا در جلسات تشکیلاتی هیچ یک حضور ندارم که از جزئیات برنامه های آن‌ها برای انتخابات اطلاع داشته باشم اما آنچه از دوستان و در اخبار می‌شنویم این است که در مجموعه اصلاح طلبان و در مجموعه اصولگرایان بحث وفاق عمومی مطرح است و اگر این دو طیف بتوانند مبانی وفاق خود را تحکیم ببخشند،‌ بر مبنای آن وفاق عمومی‌، می‌توانند بحث انتخاب افراد را ساده‌تر حل کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: به نظر من شرایط جامعه طوری است که این دو طیف راهی جز وفاق ندارند. اصلاح طلبان شیرینی وفاق خود را چشیدند و احتمالا همین مسیر را ادامه می‌دهند، اصولگرایان نیز که از این عدم وفاق ضربه خورده اند و باید به این مسأله به عنوان عبرت نگاه می‌کنند.

تندروی‌ها باعث به وجود آمدن جریان اعتدال‌گرا شد

مظفر در ادامه درخصوص وجود برخی تندروی‌ها و افراطی گری ها و ضرورت حضور جریان معتدل در فضای سیاسی کشور و در مجلس آینده گفت: هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب با تندروی‌هایی موجب وارد شدن ضرباتی به جریان خود شده‌اند اما همین تندروی ها موجب پیدا شدن جریان اعتدال گرا شده است ،‌طیفی که طرفدار میانه روی و اعتدال و خواهان ایجاد فضایی دور از افراط‌گری، تندروی و هیجان سالاری است. انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز نشان داد که وجدان عمومی طرفدار فضای اعتدالی است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در عین حال این نگرانی وجود دارد که این فضای اعتدالی در قالب احزاب خود را بروز دهد که اگر این اتفاق بیفتد، ‌هر حزب می گوید دایره ما اعتدال گراست و معتدلی خارج از این مرز وجود ندارد.

مجلس آینده معتدل است

وی با بیان اینکه اعتدال مفهومی است که می تواند توسط هر کسی به صورت شعار ارائه شود،تصریح کرد: ‌به طور مثال آقای احمدی نژاد شعار عدالت سر می داد اما نکته قابل توجه مشاهده مصادیق اعتدال یا عدالت در جامعه است و معنای دقیق اعتدال این است که فرد با داشتن اندیشه های متفاوت، دارای سعه صدر باشد و در قالب هیجان سالاری و غوغا سالاری فعالیت نکند. عقلانیت در تصمیم گیری و توجه به مصلحت نظام مهمترین ملاک است. در حال حاضر این فضا شکل گرفته و فکر می کنم افکار عمومی نیز به این رویکرد رغبت پیدا کرده است، به همین دلیل احتمالا در انتخابات آینده افرادی وارد مجلس می شوند که معتدل بوده و از افراط دوری کرده باشند.

باید عینک دودی سیاست زدگی را برداریم

مظفر همچنین با تاکید بر مدیریت فضای اعتدالی به وجود آمده، گفت: این مدیریت در حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است تا در قالب سیاسی گذشته ظهور و بروز نکند. وقتی افراط گرایی درهرطیفی دیده میشود ، هزینه زیادی از جیب کشور و ملت خواهد رفت اما اگر این فضا به این صورت مدیریت شود که طیف بندی جدیدی از هواداران انقلاب با اعتدال و کارآمدی و بهره گیری وسیع از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب تشکیل شود اگر این طیف درست مدیریت شود شرایط گذشته تکرار نمیشود و اگر عینک دودی سیاست زدگی را بر داریم و به جای نگاه سیاسی به مسائل مفهومی بنگریم، بسیار بهتر می توان افراد را از هر دو طیف انتخاب کرد و طیف جدیدی شکل داد.

از مصادیق افراط‌گری های این مجلس در موضع گیری های هسته‌ای بوده است

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مصادیق برخی افراطی گری ها در مجلس نهم ادامه داد: در همه مجالس عده ای وجود دارند که بر اساس اعتقادات خود عمل می‌کنند و اکثرا مدعی عمل بر اساس تکلیف شرعی هستند و هزینه آن نیز از جیب اسلام و انقلاب می رود. من معتقدم یکی از افراط گری ها مجلس فعلی در جریان مذاکرات هسته‌ای و موضع گیری در این رابطه بوده است.

در مذاکرات هسته ای باید آرمان گرای واقع بین بود

وی افزود: در رابطه با توافق صورت گرفته می توان از سویی نگاه آرمان گرایی مطلق و از طرفی واقع گرایی مطلق داشت. آرمان‌گرایی مطلق یعنی توافق صرفا با اندیشه های کشور ما تنظیم شود اما این در صورتی عملی است که تمام دنیا فقط دست خودمان باشد که این امکان وجود ندارد. از طرفی افرادی که فقط به واقعیت های نظام بین‌المللی وبه قلدری های این فضا نگاه کنند باید عقب‌نشینی کنند که نهایتا همه چیز را می بازند. بنابراین بهترین موضع گیری در سیاست ورزی، ساست داخلی و سیاست خارجی و حتی در در مسائل زندگی نداشتن نگاه آرمانگرای مطلق یا وقع بینی مطلق است. باید آرمان گرای واقع بین بود وآرمانهای دور و دراز داشت و در جریان هسته‌ای نیز باید اینگونه باشیم.

مظفر خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی بر اساس تکلیف شرعی عمل کرده و برخی نیز مساله سیاست را به معنای حمایت از یک مجموعه دخالت می‌دهند. طبیعی است برخی که موافقند بدون توجه به نقایص همراهی می‌کنند و مخالفان نیز بدون توجه به محاسن با آن‌ها مخالفت می‌کنند و متاسفانه در این زمینه ما دچار افراط گرایی شدیم.

انگ زنی و اتهام زنی، تندروی دیگر مجلس نهم

حسین مظفر

این نماینده مجلس نهم همچنین تصریح کرد: مسأله دیگر ، انگ زنی و اتهام زنی است که بحثی اخلاقی می‌باشد، به طور مثال کسی را خائن یا وطن فروش خطاب کردن که چنین اتهاماتی به کسانی که به هر نحو دل در گرو نظام دارند ، مصداق افراط گرایی است.

وی همچین گفت که در تذکرات و سوالات نمایندگان نیز بعضا افراط گری هایی دیده می‌شود اما مدیریت های منطقه ای و مشکلات حوزه انتخابیه نیز درآن دخیل است.

مظفر در ادامه با اشاره به توافق هسته ای ایران با 1+5 بیان کرد: توافق صورت گرفته هسته‌ای ، توافقی بسیار مهم در تاریخ کشور ماست که نتیجه آن اقتدار نظام اسلامی است. از طرفی ایرانی قرار دارد که تحت فشارهای زیادی قرار گرفته بود و از طرف دیگر قدرت های بزرگ جهان حضور داشتند که جمهوری اسلامی آن‌ها را پای میز نشاند.

توافق به دست آمده متناسب با آرمان ها و واقیت های کشورمان است

وی خاطرنشان کرد: ما در نظام بین‌المللی فقط آرمان‌های محض خودمان را پیگیری نمی کنیم چرا که عرصه سیاست خارجی، عرصه بده بستان است و باید چیزی را بدهیم و چیزی را بگیریم و در حال حاضر نیز آنچه را به دست آوردیم متناسب با آرمان ها و واقعیت هایمان است.

این نماینده مجلس نهم ضمن تقدیر از عملکرد تیم مذاکره کننده کشورمان تصریح کرد: تیم هسته‌ای در خط مقدم بوده و تلاش بسیاری انجام داده وهمه ما باید قدرشناس آن‌ها باشیم که مورد حمایت رهبری و مردم نیز بوده و هستند. برخی اشکالاتی همچون دادن برخی امتیازات را به این توافق وارد می کنند اما باید بدانیم در عرصه بین‌المللی و برای رسیدن به اهداف مان باید برخی امتیازات را به طرف مقابل بدهیم.

مظفر همچنین بر رعایت نگاه اخلاقی و نداشتن دیدگاه سیاسی تاکید کرد و گفت:‌ برخی افراد که نگرانی دلسوزانه دارند،‌ با اصل توافق مشکلی ندارند و معتقد به فضای ظالمانه بین‌المللی و سوء استفاده دشمنان هستد که باید در مسیر اجرا روزنه ها بسته و مراقبت شود و نباید ساده اندیشی و خوش باوری محض داشت و باید جلوی زیاده خواهی های آمریکا را گرفت و سخت ومحکم بر مدار توافق صورت گرفته ایستاد.

معاون نظارتی مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وظایف این معاونت نیز گفت: معاونت نظارت به دنبال تحقق وظایف نظارتی مجلس است و در کنار قانونگذاری، رکن دیگر مجلس بحث نظارت است که باید بر حسن اجرای قوانین نظارت کند و البته در برخی تصمیم سازی ها در کشور، ناظرانی از مجلس به طور مستقیم حضور دارند.

وی ادامه داد: بر این اساس این وظیفه در گذشته به صورت شورای عالی نظارت اداره می شد و از مجلس هشتم تاکنون به عنوان معاونت نظارت مطرح است. کار معاونت نظارت، نظارت به حسن اجرای قوانین و پیگیری آیین نامه هایی که باید بعد از تصویب قوانین توسط دولت نوشته شود، است چرا که گاهی به دلیل نوشته نشدن، اصل قوانین تحت الشعاع قرار می گیرد و مثمر الثمر واقع نمی شود. همچنین پیگیری سوالات ،‌استیضاح ها ، تذکرات ، تحقیق و تفحص و اعمال ماده 236 که ناظر بر نقض قوانین و استنکاف از قوانین توسط وزارت خانه ها است، از وظایف معاونت نظارت می باشد که هماهنگی ، ساماندهی و پشتیبانی تمام این مسائل توسط این معاونت انجام می گیرد.

گرایش های سیاسی در تعداد استیضاح و تحقیق و تفحص ها تاثیرگذار است

این نماینده مجلس با بیان اینکه معاونت نظارت هر3 ماه و یا هر 6 ماه گزارشی به صحن مجلس ارائه می‌کند، تصریح کرد: معمولا آمار و ارقام و تعداد سوالات و تذکرات در مجالس تفاوت چندانی ندارد البته طبعا گرایش های سیاسی در این آمار تاثیرگذار است و همراهی دولت و مجلس گاهی موجب شده در استیضاح و تحقیق و تفحص ها تاثیرگذار باشد.

مظفر خاطرنشان کرد: در این دوره مجلس ، نسبت به دوره های گذشته تعامل دولت و مجلس بهتر ارزیابی شده و وزرا در تمامی جلساتی که احضار می شوند حضور می یابند و توضیحات لازم را ارائه می‌کنند. از سوی دیگر اجرای قوانین در این دولت بهتر انجام می‌شود و استنکاف از قوانین وجود ندارد و حتی تاخیر طولانی در ابلاغ قوانین دیده نمی شود.

مجلس هفتم همراهی بیشتری با احمدی نژاد داشت

معاون نظارتی مجلس نهم همچنین گفت: در دولت های گذشته شاهد این بودیم که قوانین ماه ها و حتی سالها ابلاغ نمی شد و این موضوع مورد اعتراض نمایندگان بود. استیضاح در دولت نهم بیشتر از دولت فعلی بود اما نسبت به دوره اول دولت دهم در حال حاضر تعداد استیضاح بیشتر بوده است.

وی افزود: در عین حال تعداد سوالات در هر سال حتی در دولت های یکسان، متفاوت است به طور مثال تعداد سوالات در وضع مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است. اما در مجموع دولت قبل تفاوتی اساسی وجود نداشته است و دلیل کاهش سوالات در اوایل دولت نهم نیز به دلیل گرایش های سیاسی بوده چرا که مجلس هفتم احساس همراهی بیشتری با آقای احمدی‌نژاد داشت.

امکان دخل و تصرف درآرای مردم در حد تغییر نتیجه انتخابات وجود ندارد

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین درخصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی اظهار کرد: امکان دخل و تصرف درآرای مردم به حدی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد وجود ندارد و کسانی که پای صندوق قرار می گیرند اگر نامی را اشتباه بخوانند تکلیف شرعی خود را انجام نداده اند و طبق فرموده رهبری این کار حق الناس است.

مظفر

به دلیل برخی سایه روشن ها، برگزاری انتخابات الکترونیکی به مردم آرامش می دهد

مظفر ادامه داد: به دلیل اینکه فضای سیاسی کشور ما کمی مغشوش است و هنوز سایه روشن هایی به دلیل برخی افراطی گری ها و برداشت های غلط وجود دارد ، خیلی خوب است که انتخابات به صورت الکترونیکی انجام شود که قطعا آرامش زیادی برای مردم فراهم خواهد کرد و امکان برگزاری آن از نظر سخت افزاری و توجه به امکان میزان دخل و تصرف باید در شورای نگهبان بررسی شود. البته خوشبختانه تاکنون وزارت کشور آمادگی خود را اعلام کرده و شورای نگهبان نیز مخالفتی نداشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس درپایان درباره مولفه های برگزاری انتخابات سالم علاوه بر الکترونیکی کردن انتخابات، گفت: انتخاب هیأت های اجرایی معتمد ، توصیه به فرمانداران و مسئولین برگزاری انتخابات بر بی طرفی و داشتن نگاه پدرانه و تاکید بر پاسداری از آرای مردم و همچنین توزیع عادلانه امکانات به خصوص تعرفه ها به میزان نیاز حوزه ها از جمله موارد موثر در برگزاری انتخابات است.

گفت‌و‌گو از خبرنگار ایسنا: مرجان سادات احمدی

انتهای پیام

کد N920961

وبگردی