آفتاب
مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با مهر:

رد «برجام» در کنگره کشورهای زیادی را به آمریکا بی اعتماد می کند

رد «برجام» در کنگره کشورهای زیادی را به آمریکا بی اعتماد می کند

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا با اشاره به موافقت ها و مخالفت های موجود در کنگره آمریکا با توافق هسته ای ایران، عنوان داشت که رای منفی به برجام موجب می شود تا کشورهای زیادی به آمریکا بی اعتماد شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، کنگره آمریکا این روزها شاهد بررسی توافق هسته ای ایران است. موضوعی که بر اساس اعلام کاخ سفید مهمترین مورد مطرح شده در کپیتال هیل از زمان جنگ عراق تا کنون است. همزمان با این بررسی کاخ سفید نیز تلاش خود را برای افزایش حمایت از این توافق گسترش داده اما با این وجود این احتمال وجود دارد که قانونگذاران آمریکایی اقدام به رد این توافق کنند. 

برای اطلاع بهتر از تاثیر رد احتمالی این توافق در کنگره بر روابط آمریکا با همپیمانانش با پروفسور «دانیل سرور» مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا به گفتگو نشستیم. 

پروفسور دانیل سرور از معروف ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ، و از کارشناسان ارشد موسسه روابط دو سوی آتلانتیک و از اساتید دانشگاه جان هاپکینز است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ های عراق، افغانستان و بالکان را دارد و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کروات های یوگسلاوی فعالیت کرده است. متن این مصاحبه به شرح زیر است: 

* همانطور که مطلع هستید آمریکا در حال بازبینی توافق هسته ای ایران است و این امکان وجود دارد که قانونگذاران آمریکایی این توافق را رد کرده و آن را از بین ببرند، اگر چنین اتفاقی رخ دهد وضعیت بعد از آن چگونه خواهد بود؟ 

احتمال آن (رد شدن توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا) وجود دارد اما بعید است که قانونگذاران آمریکایی این توافق را از بین ببرند. اما اگر اعضای سنا و کنگره آمریکا بخواهند این توافق را از بین ببرند نیازمند کسب دو سوم رای مجلس نمایندگان و سنا هستند که البته رسیدن به این میزان رای مشکل است. اگر کنگره آمریکا توافق هسته ای ایران را از بین ببرد. آنگاه ایران و پنج کشور باقی مانده یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان تصمیمات مهمی اتخاذ خواهند کرد اینکه آیا آنها این توافق را بطور کلی رها می کنند؟ یا آنکه این توافق را بدوون حضور آمریکا اجرا می کنند.  و اینکه اگر این توافق رها شود ایران چه خواهد کرد؟   

*   «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه روز یکشنبه خود با شبکه سی ان ان عنوان داشت که نقش آمریکا در سیاست های جهان می تواند بواسطه توافق هسته ای ایران تحت تاثیر قرار گیرد، شما این وضعیت را چطور توصیف می کنید؟ 

 شکست این توافق موجب جدایی آمریکا از متحدانش شده و بسیاری از کشورها را نسبت به رهبری آمریکا بی اعتماد می کند. این امر ( رای منفی کنگره به توافق هسته ای ایران) شبیه رای منفی سنا به طرح «لیگ ملت ها» خواهد بود که 100 سال قبل انجام شد و منجر به انزوا و ضعیف شدن آمریکا گردید.

 اگر کنگرره آمریکا به توافق هسته ای ایران رای منفی بدهد آیا ممکن است که ایالات متحده و اروپا رویکرد متفاوتی را در قبال ایران پیش بگیرند؟ منظور این است که آیا ممکن است آنها روابط متفاوتی را با ایران داشته باشند و اروپا در مورد ایران از آمریکا پیروی نکند؟ 

این امر امکان دارد، اگر چه امکان دارد که آمریکا بدنبال اعمال تحریم های ثانویه ای باشد که به موجب آن کشورها و شرکت هایی که با ایران معامله می کنند از معامله با ایالات متحدده محروم می شوند اما این امر مشکلات زیادی را میان آمریکا و متحدان نزدیکش بوجود میاورد. 

*   به نظر می رسد که کشورررهای اروپایی در مقایسه با آمریکا اشتیاق بیشتری برای احیای روابط خود با ایران دارد شما دلیل کم تحرکی آمریکا در مقایسه با اروپا رابرای افزایش مناسبات با ایران چگونه ارزیابی می کنید؟ 
آمریکا نیاز بیشتری به نفت و گاز ایران دارد. شرکت هایی آمریکایی در مقایسه با شرکت های اروپایی  علاقه کمتری برای داد و ستد با ایران دارند و جغرافیا تقدیر و سرنوشتی است که من از آن می ترسم. 

کد N920956

وبگردی