آفتاب

«پیرمرد و ببر» سنتی اجرا می‌شود/ طراحی لباس به شیوه شمالی

«پیرمرد و ببر» سنتی اجرا می‌شود/ طراحی لباس به شیوه شمالی

رضا بهرامی کارگردان نمایش «پیرمرد و ببر» عنوان کرد در اجرای این اثر نمایشی از شیوه نمایش‌های سنتی ایرانی همچون روحوضی، نقالی و پرده خوانی بهره برده است.

رضا بهرامی کارگردان نمایش «پیرمرد و ببر» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اجرای این اثر در تالار هنر گفت: این نمایشنامه نوشته علی خاکبازان است و ما سال گذشته مجوز اجرای این متن را از نویسنده گرفتیم. البته از آنجا که در تئاتر ما پروسه اجرای یک اثر نمایشی مدت ها به طول می انجامد، تا رسیدن به اجرا نزدیک به ۹ ماه زمان صرف شد. بعد از گرفتن مجوز اجرا از طریق دوستانم متوجه شدم که آقای حسن دادشکر نیز برای اجرای این متن در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری مجوز دریافت کرده و قصد به صحنه بردن این نمایشنامه را دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که معتقدم یک متن نمایشی را افراد متعددی می توانند به صحنه ببرند چون هر کس دیدگاه و نگرش خود را در کارگردانی دارد از اینکه آقای دادشکر هم قرار بود این نمایش را اجرا کند خوشحال شدم اما متاسفانه شنیدم به دلیل مسایل مالی اجرای وی به تعویق افتاده است. این هنرمند استاد و پیشکسوت من است و من برایش احترام قایلم اما در گفتگویی خواندم که از اینکه نویسنده به دو نفر مجوز اجرای کارش را داده ابراز بی اطلاعی و گله کردند که باید از همینجا عنوان کنم گروه ما قبل از آقای دادشکر مجوز کتبی اجرای نمایشنامه را گرفته بود و البته به نظرم مشکلی هم در اجرای یک نمایشنامه توسط دو کارگردان به وجود نمی آید و در همه جای دنیا این اتفاق رخ می دهد.

این کارگردان تئاتر کودک درباره شیوه روایتی نمایش عنوان کرد: این نمایش داستان عامیانه‌ای را روایت می کند و از آنجا که من به داستان‌های عامیانه و ضرب المثل ها علاقه زیادی دارم برای اجرای نمایش نیز تصمیم گرفتم از شیوه اجرایی عامیانه بهره ببرم به همین جهت در نمایش «پیرمرد و ببر» از فضای سنتی و روحوضی استفاده کردم. در این نمایش از شیوه های دیگر نمایش های ایرانی مثل نقالی، پرده خوانی و سایه بازی نیز استفاده می شود. استفاده از موسیقی زنده نیز که شامل سازهای کمانچه، تنبک و تار است به انتقال این شیوه اجرایی در این نمایش کمک می کند. همچنین در این نمایش شخصیت‌های حیوانی با ماسک دیده می شوند.

بهرامی در پایان صحبت هایش متذکر شد: در طراحی لباس نیز از لباس های سنتی شمال ایران استفاده شده است. چون طراحی صحنه نمایش را هم خودم برعهده دارم از رنگ های محلی خطه شمال ایران که برای مخاطب نیز جذاب است در رنگ آمیزی صحنه استفاده کرده ام. استفاده از شیوه روایت نمایش های ایرانی در عین اینکه جذاب است به راحتی می تواند قالب های از پیش تعیین شده را بشکند و مخاطب را وارد داستان کند به همین جهت تلاش کردم از این شیوه در همراه کردن تماشاگران کودک با یک قصه عامیانه استفاده کنم.

نمایش «پیرمرد و ببر» به نویسندگی علی خاکبازان و کارگردانی رضا بهرامی از چهارشنبه ۲۱ مردادماه ساعت ۱۹:۳۰ اجرای خود را در تالار هنر آغاز کرده و تا پایان شهریور ماه روی صحنه خواهد بود.

نمایش «پیرمرد و ببر» داستانی قدیمی و عامیانه است که در آن مردی ساده‌لوح فریب ببری داخل قفس را می‌خورد، ببر از سادگی مرد استفاده کرده و می‌خواهد طعمه‌های بیش‌تری به دست بیاورد. حمیدرضا ملاحسینی، مهدی داوودی، مهدی ضیاییان‌پور، مهسا کریم‌زاده، المیرا پارسا و سینا توکلی بازیگران این اثر هستند.

کد N920944

وبگردی