آفتاب
جان کری:

آینده کوبا در واشنگتن رقم نخواهد خورد

آینده کوبا در واشنگتن رقم نخواهد خورد

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که آینده کوبا توسط مردم این کشور رقم خواهد خورد و نه در واشنگتن.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های آمریکا، جان کری که روز جمعه برای بازگشایی سفارت آمریکا در هاوانا به کوبا سفر کرده بود، در سخنانی تصمیم باراک اوباما و رائول کاسترو روسای جمهوری دو کشور برای عادی سازی روابط دو جانبه را شجاعانه توصیف کرد.

وی در عین حال افزود: عادی سازی روابط دیپلماتیک البته به این معنا نخواهد بود که گذشته را فراموش کنیم. سفر جان کری به هاوانا، اولین سفر یک وزیر خارجه آمریکایی به کوبا پس از ۷۰ سال است؛ سفارت آمریکا در هاوانا نیز امروز پس از ۵۰ سال فعالیت خود را از سر گرفت.

براساس این گزارش، همان ۳ تفنگدار دریایی آمریکا که ۵۴ سال پیش ماموریت داشتند تا پرچم آمریکا را از فراز سفارت این کشور در هاوانا پایین بیاورند، امروز ماموریت داشتند تا بار دیگر این پرچم را بر فراز این ساختمان بیافرازند.

جان کری با اشاره به حضور مخالفان کوبایی در آمریکا و مخالفت آنها با عادی سازی روابط واشنگتن-هاوانا گفت: آمریکایی های کوبایی تبار می توانند همان گونه که نقش مهمی در جامعه آمریکا ایفا کردند، در حرکت جدید آغاز شده در روابط دو کشور نیز نقش مهمی را ایفا کنند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اختلافات واشنگتن و هاوانا بر سر برخی مسائل از جمله حقوق بشر را یادآور و مدعی شد کاخ سفید همچنان متعهد به دفاع از ارزش های انسانی است و روابط عادی دیپلماتیک باعث خواهد شد تا دو کشور بتوانند در زمینه اختلافات با یکدیگر گفتگو کنند.

 

کد N920863

وبگردی