آفتاب

روزنامه روسی: آیا مسکو از حمایت اسد دست کشیده است؟

روزنامه روسی: آیا مسکو از حمایت اسد دست کشیده است؟

روزنامه نزاویسیمایا گازتا در مقاله امروز خود با اشاره به سفر خالد خوجه نماینده مخالفان سوری به مسکو گفت احتمال دارد روسیه از بشار اسد دست کشیده باشد.

به گزارش خبرآنلاین در این تحلیل سفر هیأت نمایندگی ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه تحت ریاست خالد خوجه معاون رئیس این سازمان به مسکو مورد تفسیر قرار گرفته است.

 مسکو معتقد است که خود مردم سوریه باید درباره سرنوشت رئیس جمهور خود تصمیم بگیرند در حالی که اعضای ائتلاف معتقدند که همه سوری ها باید دور ارگان انتقالی متحد شوند که تنها بعد از استعفای اسد می تواند تشکیل شود. ائتلاف بر همین اساس تشکیل ائتلاف وسیع ضد تروریستی با شرکت مخالفان و دمشق را تحقق ناپذیر می داند. به گفته ونیامین پوپوف مدیر مرکز شراکت تمدن ها (در دانشگاه روابط بین الملل مسکو)، روسیه می خواهد به مخالفان بفهماند که نمی توان اول نیروهای دولتی سوریه را مغلوب کرده و بدین وسیله موفقیت جهادیون را فراهم کرد و بعد از آن با خود داعش مقابله نمود.

 یک منبع مطلع نزدیک به مذاکرات بین نیروهای سوری در گفتگو با نزاویسیمایا گازتا احتمال داد که ائتلاف از ترس کنار ماندن از روند سیاسی در سوریه هیأت خود را به مسکو اعزام کرد. قبلاً هیأت این سازمان را به مسکو دعوت کرده بودند ولی فشار از سوی واشنگتن مانع از انجام سفر آنها به مسکو می شد. در عین حال، نه تنها رسانه های غربی بلکه کارشناسان سیاسی روس هم معتقدند که مسکو کمتر از گذشته از اسد حمایت می کند. برای مثال، حیدر جمال رئیس کمیته اسلامی روسیه اظهار داشت که مسکو در قلب خود سقوط رژیم اسد را عمل انجام شده ای دانسته و قبول نموده است.

اما گئورگی میرسکی خاورشناس با تجربه روس با این نقطه نظر موافق نیست و چند دلیل می آورد: اولاً در حالی که دمیتری مدودف با وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره لیبی موجبات سقوط و مرگ قذافی را فراهم کرده بود، پوتین نمی خواهد که او را به سقوط اسد متهم کنند. ثانیاً، دست کشیدن از اسد به معنی گذاشتن چوب لای چرخ ایران است که واکنش تهران بسیار منفی خواهد بود که این کار در شرایط بهبود روابط بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برای روسیه خطرناک است. مسکو می خواهد که به تهران نشان دهد که او از این به بعد نیز می تواند به روسیه به عنوان شریک و متحد خود امیدوار باشد. میرسکی سفر هیأت ائتلاف ملی مخالفان سوری به مسکو را بی نتیجه می داند ولی رفتار وزارت امور خارجه روسیه را هم درک می کند زیرا درست نیست که قدرت های بزرگ دست روی دست گذاشته و به وحشی گری های جاری در خاور میانه هیچ واکنشی از خود نشان ندهند.

 در پایان مقاله آمده است که روز چهار شنبه در پی توافقات استانبول بین نمایندگان ایران و گروهک اسلامی احرار الشام (بدون مشارکت نمایندگان دولت سوریه) در سه شهر سوریه آتش بس اعلام شد که شاید این اقدام زمینه ساز آتش بس طولانی تر شود. روز چهارشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وارد دمشق شد تا با اسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر خارجه مذاکرات انجام دهد. به گزارش رسانه‌های گروهی ایران، تهران آماده می شود طرح خود را در زمینه حل و فصل مناقشه سوریه تسلیم سازمان ملل بکند.

49310

کد N920840

وبگردی