آفتاب
پنتاگون اعلام کرد:

داعش در تقابل با مبارزین کرد از «گاز خردل» استفاده می کند

داعش در تقابل با مبارزین کرد از «گاز خردل» استفاده می کند

وزارت دفاع آمریکا از احتمال بالای استفاده گروه تروریستی داعش از گاز خردل در مقابله با پیشمرگه های کرد گزارش داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، دولت آمریکا شواهدی در دست دارد که گروه داعش در مقابله با پیشمرگه‌ های کرد در عراق سلاح‌ های شیمیایی به کار برده‌ است.

در همین رابطه یکی از مقامات بلندپایه آمریکا امروز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اطلاعاتی قابل‌ باور در اختیار داریم که سلاحی که به کاررفته، گاز خردل بوده است.»

گاز خردل ترکیبی شیمیایی است که در آن از گاز کلر و گوگرد استفاده شده است. این گاز به ویژه در جنگ جهانی اول و همچنین در جنگ ایران و عراق توسط نیروهای بعثی به کار گرفته شده بود.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اعلام کرد که دولت آمریکا در حال حاضر سرگرم جمع‌آ وری اطلاعات بیشتر در این باره است. «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: «ما چنین احتمالات و اتهاماتی را که در ارتباط با استفاده از سلاح‌های شیمایی مطرح می‌شوند، جدی می‌گیریم.»

پیشتر نیز روزنامه آلمانی بیلد با استناد به گزارش محرمانه ارتش آلمان از استفاده گاز خردل توسط داعش خبر داده بود. طبق این گزارش داعش در نبرد با پیشمرگه‌های کرد در شمال عراق از نارنجک‌های حاوی گاز شیمیایی استفاده کرده است.

بر اساس گزارش ارتش آلمان، حمله‌ای شیمیایی که در این گزارش ذکر شده، روز چهارشنبه (۱۲ آوگوست) در شهر مخشمور در جنوب اربیل رخ داد. وزارت دفاع آلمان که آموزش پیشمرگه‌ های کرد در این منطقه را عهده‌ دار است، اعلام کرد که ده‌ها تن از این نیروها در درگیری با داعش دچار مشکلات تنفسی شده‌ا‌ند.

کد N920569

وبگردی