آفتاب

واکاوی یک تخلف تجاری / رئیس کل گمرک از تسهیل در ترخیص کالا می گوید

واکاوی یک تخلف تجاری / رئیس کل گمرک از تسهیل در ترخیص کالا می گوید

اقتصادنیوز نوشت:

«کم‌اظهاری در تجارت» نوعی تخلف در بخش تجارت رسمی است که توسط برخی تجار برای کاهش هزینه امور تجاری انجام می‌شود. اما علت این نوع رفتارها چیست؟

مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه کم‌اظهاری قاچاق نیست، گفت: در کم‌اظهاری چه کار می‌کنند؟ مثلاً من یک کالایی را می‌آورم. به عوض اینکه تعرفه 20 درصد بدهم، از یک تعرفه دیگری استفاده می‌کنم که مثلاً 10 درصد تعرفه بدهم. در واقع با این کار می‌خواهم پول کمتری پرداخت کنم.

وی با نامیدن این اقدام با عنوان تخلف نه قاچاق اضافه کرد:ما اختیار این را داریم که مثل همه جای دنیا، حسابرسی پس از ترخیص انجام بدهیم. ضمن اینکه همین الان وقتی که ما تست الکترونیکی می‌گیریم، قبض انبار الکترونیک دریافت می‌کنیم و اگر شرایط درست شود، اسناد را از خود فروشنده و کشور مبداء می‌گیریم.

رئیس کل گمرک ایران در مورد علت بروز این چنین رفتارهایی توضیح داد:علتش این است که اگر کسی حساب ‌کند، می‌بیند برای تجارتش باید 27 نوع عوارض، حقوق ورودی، مالیات بر ارزش‌افزوده و هزینه‌های دیگر پرداخت کند و ساعت‌ها معطل شود و همه اینها که انجام شد، 30 روز طول می‌کشد تا کالایش از گمرک بیرون بیاید. این است که فرد به این نتیجه می‌رسد که می‌گوید من در شرایط نابرابر اقتصادی، ناگزیر از همان روشی هستم که افراد دیگر با تخلفاتی کار خود را انجام می‌دهند. چون این توامان است. ما باید تسهیل در بخش تجاری خود را مدنظر قرار دهیم. 

 

3939

کد N920249

وبگردی