آفتاب
یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی:

اصلاح‌طلبان بیشترین آسیب را از اختلافات درون جناحی می‌برند

اصلاح‌طلبان بیشترین آسیب را از اختلافات درون جناحی می‌برند

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اختلافات درون جناحی همیشه آسیب‌زا بوده است، اما به دلیل محدودیت‌هایی که اصلاح‌طلبان در جامعه دارند، آن‌ها بیشترین آسیب را از اختلافات درون جناحی می‌بینند.

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اختلافات درون جناحی همیشه آسیب‌زا بوده است، اما به دلیل محدودیت‌هایی که اصلاح‌طلبان در جامعه دارند، آن‌ها بیشترین آسیب را از اختلافات درون جناحی می‌بینند.

جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگذاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: یکی از بزرگترین ایرادات جوامع جهان سومی مثل ما، این است که آموزش در کارهای سیاسی به روش مناسبی صورت نگرفته است و ما از خیلی بایدها و نبایدهای فعالیت سیاسی بی خبر هستیم. به همین دلیل در چنین جوامعی شاهدیم که افراد خارج از چارچوب‌های مدنی سعی می‌کنند وارد مجادلات کلامی بشوند.

وی ادامه داد: بخشی از این مجادلات از سر ناآگاهی است و بخش دیگر به دلیل تقابل‌های کاذبی است که بین احزاب ایجاد می‌شود. همچنین خودخواهی و تمامیت‌خواهی گروه‌های مختلف سیاسی در یک جناح هم می‌تواند دلیل بعدی برای چنین مجادلاتی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: به نظر من اگر بتوانیم فضای سیاسی کشور را شفاف کنیم تا گروه‌های سیاسی بتوانند بر اساس مواضع اعلام شده خود صحبت کنند، این مشکل برطرف خواهد شد. در چنین فضایی دیگر اظهار نظرها، واکنش‌ها و پاسخ‌ها مبتنی بر همان مواضع اعلام شده خواهد بود. در غیر این صورت چون مواضع سیاستمداران شفاف نیست، افراد در بازه زمانی مختلف موضع‌گیری‌های متفاوتی ارائه می‌دهند.

وی افزود: این افراد یک بار دم از اصلاح‌طلبی می‌زنند و فرصتی دیگر از اصولگرایی‌شان صحبت می‌کنند. این تنوع مزاج و بی کران بودن موضوعات سیاسی باعث ایجاد چنین مشکلات و مجادلاتی می‌شود. بخش دیگری از برخوردهای اینچنینی و پاسخ‌هایی که داده می‌شود نشانه این است که افراد به شخصیت گروه‌ها و جریانات سیاسی به صورت فردی نگاه می‌کنند و به ساختار سیاسی‌شان توجهی ندارند. این شرایط باعث می‌شود که موضع‌گیری‌ها به مسیری برود که خیلی ثواب نیست.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان این‌که «اختلافات درون جناحی همیشه آسیب‌زا بوده است» تصریح کرد: بیشترین جناحی که از این موضع‌گیری‌های غلط آسیب می‌بیند اصلاح‌طلبان هستند. البته گفتنی است که هر جریان سیاسی با موضع‌گیری‌های غلط آسیب می‌بیند، اما به دلیل اینکه اصلاح‌طلبان با محدودیت‌های بی‌شماری مواجه هستند و رسانه چندانی در اختیار ندارند که مواضعشان را شفاف بیان کنند، همچنین در عین حال فضای سیاسی و امنیتی جامعه هنوز از آسیب‌های گذشته دور نشده است؛ اختلافات درون جناحی می‌تواند بیشترین آسیب را به جریان اصلاح‌طلبی وارد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هم ریختن مواضع یک جناح بر سر مواضع نازل، آن‌ها را از هدف اصلی خودشان دور می‌کند و به جای آن که به رشد ایده‌ها و تمرکز بر هدف‌شان بپردازند به این دعواهای سطحی مشغول می‌شوند که این اصلا به نفع هیچ جناحی نیست.

انتهای پیام

کد N920175

وبگردی