آفتاب

روزنامه جمهوریت ترکیه: مذاکرات هسته‌ای را الگو قرار دهید

روزنامه جمهوریت ترکیه: مذاکرات هسته‌ای را الگو قرار دهید

روزنامه جمهوریت ترکیه روز چهارشنبه در مقاله‌ای تحت عنوان «مذاکرات هسته‌ای را الگو قرار دهید» مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 را به عنوان الگویی برای حل مناقشات منطقه از جمله مساله سوریه معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این روزنامه چاپ ترکیه با تاکید بر اینکه دیالوگ تنها راه چاره برای حل مسائل است و مذاکرات هسته‌ای نیز این حقیقت را به وضوح نشان داد، نوشت: در صورتی که همه بر سر میز مذاکرات جای گیرند مسائل را می‌توان برطرف کرد. سوتفاهم‌ها تنها از طریق مذاکره برطرف خواهد شد. نه تنها برای مساله سوریه، بلکه برای مساله یمن و لبنان نیز کلید راه حل بر روی میز مذاکرات است.

روزنامه جمهوریت با تاکید بر اینکه برای حل مساله سوریه نه قدرت های خارجی بلکه قدرت‌های منطقه‌ای باید وارد عمل شوند، افزود: باید کشورهای ترکیه، لبنان، عراق و ایران گردهم آمده و این مساله را برطرف کنند. مداخله کشورهای خارج از منطقه نه تنها منجر به حل این مساله نخواهد شد بلکه بجران را گسترش خواهد داد. تنها کشورهای منطقه می‌توانند روند راه حل و کنار گذاشتن سلاح در سوریه را آغاز کنند. در صورت همکاری ایران و ترکیه، مساله افراط‌گری در منطقه نیز حل خواهد شد.

جمهوریت نوشت: در صورت تجزیه یکی از کشورهای سوریه، یمن و لبنان این وضعیت به همه کشورهای منطقه سرایت خواهد کرد. ایران و ترکیه تحمل چنین وضعیتی را نخواهند داشت.

این روزنامه ترکیه‌ای با تاکید بر اینکه رفتن و یا ماندن بشار اسد به ما ارتباطی ندارد و در رابطه با سرنوشت اسد مردم سوریه تصمیم خواهند گرفت، افزود: برای حل مساله سوریه باید در تعامل با یکدیگر گام برداشت. نباید تروریست را به عنوان تروریست خوب - تروریست بد تفکیک کرد. باید با تمامی عناصر تروریستی مبارزه کرد.

روزنامه جمهوریت نوشت: مداخله قدرت های خارجی منجر به افزایش تجزیه در منطقه خواهند شد. عملیات هایی که از سوی آمریکا از پایگاه اینجیرلیک علیه داعش صورت خواهد گرفت نیز از سوی ایران به عنوان یک پروژه برداشت می شود. توسل به سلاح و ترور تنها منجر به تشدید مسائل در سوریه خواهد شد. به عقیده ایران، گروه های داعش و القاعده در سوریه نیز به منطقه تعلق نداشته و به عنوان عناصر تروریستی توسط قدرت های خارجی به منطقه صادر شده اند.

این روزنامه ترکیه ای ادامه داد: به گفته تهران در سوریه عناصر شبه نظامی ایرانی حضور ندارند. ایران تنها در چارچوب روابط رسمی برای سوریه مشاوره نظامی ارایه می دهد، زیرا ارتش سوریه به اندازه کافی قوی است.

جمهوریت با یادآوری اینکه در گذشته ترکیه نیز روابط مشابهی با سوریه داشت و امید است که این روند دوباره احیاء شود، نوشت: در صورتی که در چنین فضایی گام برداشته، همکاری‌های مشابه نیز به سرعت شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N919822

وبگردی