آفتاب

اودیرنو تجزیه را تنها راه احتمالی پایان بحران عراق خواند

اودیرنو تجزیه را تنها راه احتمالی پایان بحران عراق خواند

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا در اظهاراتی جنجال برانگیز مدعی شد که به احتمال زیاد تنها راه حل بحران طایفه‌ای در عراق تجزیه این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا که قرار است فردا جمعه به طور رسمی بازنشست شود، در جمع خبرنگاران در خصوص چشم انداز آتی درگیری‌های قومی-مذهبی در عراق گفت: به نظر من ایجاد صلح بین شیعه و سنی در عراق روز به روز سخت‌تر می‌شود و من اعتقاد دارم عراق در آینده شبیه به آنچه که ما در گذشته شاهد آن بودیم، باقی نخواهد ماند.

وی در خصوص احتمال تجزیه عراق گفت: این امر به شرایط منطقه و تصمیم شخصیت‌های سیاسی بستگی دارد و من نمی‌دانم که این امر چگونه محقق می شود اما می‌دانم که احتمال آن وجود دارد و ممکن است تقیسم عراق تنها راه برای پایان کشمکش‌های قومی-مذهبی است.

اودیرنو در حالی از تقسیم عراق به عنوان راه حل پایان کشمکش‌های مذهبی در این کشور سخن می‌گوید که بنابر اعتقاد بیشتر کارشناسان و حتی مسئولان امریکایی دخالت نظامی آمریکا در عراق در سال 2003 یکی از مهمترین و شاید تنها عاملی است که عراق امروز به چنین مشکلاتی دچار شده است.

اودیرنو در خصوص استراتژی آمریکا برای رویارویی با داعش نیز گفت: اگر ارتش آمریکا نتواند به پیشرفت‌هایی که مدنظرش است در چند ماه آتی دست یابد باید در استراتژی خود بازنگری کند و ما به احتمال زیاد باید به فکر اعزام نیرو با مشارکت نیروهای عراقی به خاک این کشور باشیم تا علیه داعش دست به اقدامات مناسب بزنند.

وی ادامه داد: این بدان معنا نیست که نیروهای نظامی ما در عراق خواهند جنگید بلکه به نیروهای عراقی همراه خود کمک می‌کنند و با آنها در عملیات مشارکت خواهند داشت. این یک گزینه است که هرگاه زمانش رسید ما آن را با رئیس جمهور آمریکا مطرح خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N919647

وبگردی