آفتاب

رویوران: عربستان درباره سوریه تغییر موضع داده است/ ایران برنده مذاکرات سیاسی درباره سوریه است

رویوران: عربستان درباره سوریه تغییر موضع داده است/ ایران برنده مذاکرات سیاسی درباره سوریه است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که سوریه به عربستان پشت نکرده است، عربستان درباره سوریه تغییر موضع داده است.

زهره نوروزپور:  پس از توافق وین منطقه شاهد اتفاقات تازه ای شده است در این میان غرب و آمریکا وارد فصل جدیدی از راه حل برون رفت بحران سوریه شده اند و همین طور مخالفان بشار اسد. مسکو در پی آن است که مخالفان را بر سر میز مذاکره بنشاند و آمریکا در حال راضی کردن متحدان عرب خود در منطقه برای یک راه حل سیاسی درباره بحران این کشور است. پس از اینکه امیرعبداللهیان معاون عربی آقریقای وزیر خارجه کشورمان راه حل سیاسی را به طرف های درگیر در حل بحران سوریه ابلاغ کرد ، مذاکراتی در دو حه میان لاوروف و جان کری صورت گرفت که قرار بر این شد مذاکرات بعدی با حضور ولید معلم و مخالفان سوری در مسقط پایتخت عمان برگزار شود.

در این میان  تنش در روابط واشنگتن و مسکو، همین طور پرونده یمن در این تغییر و تحولات بی تاثیر نبوده است چرا که عربستان سعودی در دو مساله دیگر به امریکا اطمینان گذشته را ندارد یکی توافق وین و دیگری پرونده یمن، اگر سعودی ها در بحران سوریه هم شکست بخورند این یک امتیاز بسیار منفی برای ال سعود در منطقه و مهمتر از ان در جهان عرب محسوب می شود، به این دلیل اخباری که در چند روز اخیر منتشر شده است نشان از رویکرد تازه اعراب به سوریه دارد شبکه العربیه منتسب به ال سعود در خبری به نقل از الحیاة اعلام کرد

عربستان میزبان فرستاده ویژه بشار اسد بوده است که این دیدار در جده صورت گرفته است خبری که دربار پادشاهی عربستان تکذیب و  وزارت خارجه سوریه تایید کرد.

این خبر به سرعت در رسانه های جهان عرب تیتر شد، برخی تحلیلگران در گزارش های خود از این دیدار که یک طرف تایید و طرف دیگر تکذیب می کند گفته اند که ممکن است بشار اسد از ایران ناامید شده باشد؟ چرا فرستاده بشا اسد باید به عربستان برود؟ آیا این دیدار با سفر ماه گذشته خالد مشعل به عربستان ارتباطی دارد؟

حسین رویوران کارشناس مسایل خاورمیانه در این رابطه به خبرآنلاین می گوید: « اقدام بشار اسد به معنای پشت کردن نظام اسد به ایران نیست ، بشار اسد بارها اعلام کرده است که متحد اصلی ما در منطقه ایران است.»

رویوران در ادامه به خبرآنلاین گفت: «از زمان بروز بحران در سوریه اکثر کشورهای عربی به استثنای لبنان ارتباطشان را با سوریه قطع کردند، اما درحال حاضر ما شاهد این روند هستیم که ده سفارت کشور عربی در دمشق بازه شده است. این نشان می دهد که بسیاری از کشورها نظام اسد را پذیرفته اند و به این کشور برگشته اند که آخرین آن تونس و امارات بود. رهبران منطقه ای و برون منطقه ای  که برای سقوط نظام اسد شرط بندی کردند نا امید شده اند و وضعیت موجود در سوریه را به رسمیت شناختند.

رویوران در تغییر رویکرد اعراب نسبت به مسائل سوریه بیان کرد: «ایستادگی نظام بشار اسد مساله بسیار مهمی بوده و هست، چرا که نشان دهنده این مهم است که طرفداران نظام زیاد هستند و همین کلید موفقیت حفظ نظام سوریه بوده است. ایستادگی نظام در سال های گذشته نشان می دهد که حکومت بشار اسد از یک نظام اجتماعی مستحکم برخوردار بوده است. پایگاهی که مردان گفتمانی مخالفان سوری از آن برخوردار نیستند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه عمده جنگ داخلی در سوریه فرآمد تکفیری ها مانند النصره و داعش هستند ادامه داد: « تکفیری های داخل سوریه ربطی به نظام اسد ندارد. آنها داوطلبان خارجی این جنگ هستند. تشکل های سوری هم تنها هدفشان محدود به سوریه نیست، لذا ایستادگی و مقاومت نظام، بسیاری از شرایط را تغییر داد که سفر اقای مملوک یک شاخص است در این که حتی عربستان که بیشترین مخالفت را با اسد دارد حاضربه گفتگو با این نظام شده است و موضع گیری عربستان به شمار می آید.»

ریوران در پاسخ به این سوال که ایا سفر مملوک ارتباطی به مذاکرات مسقط دارد یا خیر گفت: «به طور کلی اتفاق های مهمی افتاده است مذاکرات لاوروف و جان کری در دوحه نشان دهنده پاسخی با  راه حل سیاسی برای سوریه است. این دیدار نکته بسیار مهمی بود چرا که تا کنون امریکا تاکید می کرد به حذف اسد و به کارگیری خشونت علیه این نظام و کشور در حالی که در چرخش موضعی متفاوت به دنبال راه حل سیاسی و به دور از خشونت است.»

این کارشناس خاورمیانه به طرح جموری اسلامی ایران که از طریق معاون عربی آفریقای وزیر خارجه به طرف های سوری ابلاغ شد و مورد استقبال قرار گرفت اشاره کرد و گفت:«موافقت قطر با غرب و همین طور موافقت ضمنی عربستان در دیدار چهار گانه با وزیر خارجه آمریکا ، روسیه، قطر و دعوت روسیه برای سفر مخالفان سوری به مسکو برای توافق در این مساله نشان می دهد که تحولات جدی صورت گرفته است.»

ریوران در ادامه گفت:«بحران سوریه سه سطح دارد. بین المللی، منطقه ای و داخلی، در سطح منطقه روسیه در حال تلاش است که مخالفان را به مذاکره بکشاند، در سطح منطقه ای اجماع در حال صورت گرفتن است ، در سطح بین الملل هم اجماع صورت گرفته است با توجه به  تحولاتی که در منطقه در حال اتفاق است که این ها اجماعا سوریه را از بحران خارج می کند.»

 این کارشناس خاورمیانه گفت: «در اخرین دیداری که بشار اسد با اقای ولایتی داشت اعلام کرد ایران بزرگترین حامی سوریه بوده است و قطعا دولت سوریه فراموش نخواهد کرد. ایران هم از راه حل سیاسی حمایت می کند. اگر این روندی که الان درحال شکل گرفتن است پیروزی نصیب ایران می شود. یعنی جمهوری اسلامی ایران برنده این شرایط خواهد بود چرا که حمله به سوریه به عنوان یک کشور عربی صرف نبوده است. حمله به سوریه یعنی حمله به محور مقاومت، نگه داشتن سوریه یعنی نگه داشتن محور مقاومت که این در توطئه تغییر نظام سوریه بود لذا  ایران و مقاومت به خوبی آن را مهار کرده اند لذا جمهوری اسلامی ایران برنده این مذاکرات سیاسی خواهد بود.»

رویوران در پاسخ به این سوال که عربستان سعودی کشوری غیر متحد ایران محسوب می شود لذا با چه رویکردی بشار اسد به نماینده به عربستان فرستاده است گفت: «موضع سعودی در قبال ایران یک مساله است در قبال سوریه مساله ای دیگر  این دو موضع با هم متفاوت است. راه حل سوریه یک راه حل سعودی نیست بلکه یک راه حل بین المللی است که شامل رایزنی های امریکا روسیه می شود و دیگر راه حل منطقه ای که در راس آن ایران است. در حال حاضر این طرف های مذاکره این چارچوب ها را می بندند تا به یک اجماع برای برون رفت بحران سوریه برسند.»

49 310

کد N919481

وبگردی